Met de Angel GT 2 zet Pirelli de opvolger van de eerste Angel GT bijna onzichtbaar in de markt. Waar bij de introductie van de eerste Angel GT er nog een Italiaans vliegdekschip en het circuit van Nardo werden afgehuurd, wordt de Angel GT2 geruisloos bij de dealers neergezet. Ten onrechte, want de eerste Angel was bij ons in een 13.000 kilometer durende langeduurtest erg populair wegens de sportieve insteek. Die sportieve achtegrond is logisch, de Angel GT is immers de sporttourband van een merk dat we vooral kennen van haar race- en circuitbanden.
Volgens eigen zeggen was de GT al de meest polyvalente band, wat er vooral op wijst dat de meeste Pirelli’s bekend zijn als circuitbanden of straatbanden die vaak net voldoen aan de homologatie-eisen voor straatgebruik. Eenvoudig gezegd komen de sportieve tourrijders eerder bij zustermerk Metzeler uit, maar deze Angel GT 2 is de band die met de Pirelli merknaam de brug vormt naar de straatbanden. We hebben het dus over een beetje vreemde eend in de bijt vanaf de circuitbanden waar het Italiaanse merk veel meer op is gericht. Die circuitbanden hebben allemaal Diablo (duivel) als typeaanduiding in de modelnaam, de Angel is dus daarvan de “brave” straatversie.
Technisch is er niet enorm veel veranderd bij de overgang van GT naar GT2: het profiel is aangepast qua vorm en tegelijkertijd is er wat minder van aanwezig, wat zorgt voor iets meer rubber op de weg maar dus iets minder afvoer van regenwater. Het nieuwe profiel is wel weer afgeleid van de intermediate raceband van Pirelli, dus ook hier blijft de link naar de sportieve zijde erg aanwezig. Zoals de meeste moderne motorbanden is ook bij Pirelli gekozen voor verschillende compounds in één band, de achterband heeft een verdeling van drie vlakken die over 37,5 – 12,5 – 37,5 procent van de band zijn verdeeld. In vergelijking met sommige concurrenten is dat wel wat grof, andere merken hebben soms al 5 zones in de achterband of een dual compound in de voorband.
Nu rijden we een erg korte testrit rondom het TT-Circuit van Assen. Daarbij valt op dat de Angel GT2 erg snel opwarmt en in die opwarmtijd al vlot vertrouwen geeft. Insturen gaat makkelijk maar niet extreem snel, eigenlijk precies zoals je van een tourband mag verwachten. Pirelli claimt dat het nieuwe karkas van de GT2 goed ‘samenwerkt’ met de moderne elektronische hulpsystemen. Echter, als we die op de Ducati Monster 1200S juist uitschakelen, blijkt de grip van de Pirelli’s keurig voorspelbaar. Natuurlijk is ook hier de grens daarvan bereikbaar, maar opvallend is wel dat je erg je best moet doen om die grens te bereiken en dit dan goed aangegeven wordt. Qua insturen is de Angel GT2 niet meeste precieze motorband van allemaal, maar eenmaal op een lijn is de stabiliteit wel indrukwekkend.
Conclusie
Helaas is onze testrit van zeer korte duur, maar als geheel kunnen we de nieuwe Pirelli wel een ruime voldoende geven, al zullen zeer belangrijke factoren als de grip op nat wegdek en levensduur zich nog moeten bewijzen. Wel kunnen we al zeggen dat zaken als opwarmtijd en makkelijk sturen prima in orde zijn. Feit was en is dat de Angel een beetje een buitenbeentje is voor het supersportieve bandenmerk Pirelli, met als gevolg dat ook de Angel GT2 iets meer op sport dan op tour is gericht. Dat geldt net zo goed voor de “A” modellen, die voor zwaardere motoren zijn gemaakt, maar waarvan nogal wat bezitters stiekem toch wel van een “kwiek stukje vegen” houden. Daarmee claimt de Pirelli Angel GT 2 heel duidelijk en terecht het “sportieve” deel van de sporttour motorijders.
Tekst: Iwan van der Valk Foto’s: Marion/Wegrace.info, testmotor.
Leverbare maten (2019) Pirelli Angel GT 2 motorbanden
Voorband: |
120/60ZR17 M/C TL (55W) |
120/70ZR17 M/C TL (58W) |
120/70ZR17 M/C TL (58W) (A) |
120/70R19 M/C TL 60V |
Achterband: |
150/70ZR17 M/C TL (69W) |
160/60ZR17 M/C TL (69W) |
170/60R17 M/C TL 72V |
170/60ZR17 M/C TL (72W) |
180/55ZR17 M/C TL (73W) |
180/55ZR17 M/C TL (73W) (A) |
190/50ZR17 M/C TL (73W) |
190/50ZR17 M/C TL (73W) (A) |
190/55ZR17 M/C TL (75W) |
190/55ZR17 M/C TL (75W) (A) |
(A) Versie met gewijzigd karkas voor zware motoren |
Prijzen Pirelli Angel GT 2 motorbanden
Voor onze redactie blijkt het helaas ondoenlijk om de werkelijke prijzen van een set motorbanden te achterhalen. De officiële consumentenadviesprijs is namelijk extreem hoog, die zal geen enkele consument willen betalen. Het is dan ook volstrekt normaal om een flink kortingspercentage hierop te krijgen. Daar tegenover zijn sommige onlineprijzen weer extreem laag, maar daar komen dan nog weer zaken als verzending, montage en afvoer van de oude banden bij. In de reacties onder dit artikel kunt u het door u betaalde bedrag aangeven.