Bij de introductie kondigde Pirelli de Angel GT aan als sporttoerband waarbij de nadruk op sport ligt, de Angel GT zou volgens Pirelli zelfs geschikt zijn voor supersportmotoren. De Angel GT is dan ook duidelijk sportiever dan zijn voorganger de Angel ST. De winst zit hem vooral in sportievere rijeigenschappen, 5% meer hellingshoek, betere grip in regen en een grotere slijtvastheid. Testmotor was aanwezig bij de persintroductie van deze sporttoerband, maar over levensduur kan tijdens een persintroductie weinig gezegd worden. Daarom monteerden we een set Pirelli Angel GT onder een Yamaha FJR1300 voor een langeduurtest, waarbij de motor vooral werd gebruikt voor woon-werk verkeer.
Met het sportieve imago van Pirelli in het achterhoofd valt direct het enigszins trage insturen in de eerste bochten op. Je hebt het gevoel of de banden net te weinig op spanning staan. Zodra het tempo wordt opgevoerd verdwijnt dit gevoel volledig en lijkt het dat de banden steeds lichter gaan sturen. Door de korte opwarmtijd kan het gas er snel op en als de banden korte tijd later op bedrijfstemperatuur zijn, is al snel duidelijk dat de grondspeling van de FJR de beperkende factor is. Zonder enige moeite rijd je op elke rotonde de voetsteunen en aan de grond, waarmee de FJR aangeeft dat zijn maximale hellingshoek is bereikt. De motorfiets blijft daarbij, ondanks zijn forse gewicht, heel strak en vertrouwd aanvoelen. Bij hard accelereren vanuit korte eerste- en tweede versnellings bochten blijft de grip van de achterband maximaal, lange doordraaiende bochten worden tot op hoge snenheid zonder problemen strak genomen en bij snelle bochtwisselingen hebben de Angel GT’s geen enkele steek laten vallen. Snelwegritten met volle koffers en hoge snelheid zijn de Pirelli Angel GT op het lijf geschreven. De banden blijven tot topsnelheid ongemerkt hun werk doen en blijven stabiel aanvoelen. Voor het rijden met de Pirelli Angel GT tijdens nat weer geldt hetzelfde verhaal, hier ligt de grens van de grip net zo ver weg en zelfs onder deze omstandigheden blijven de banden vertrouwd aanvoelen. Bij temperaturen onder de 5 graden zullen de Pirelli ’s je niet verrassen en blijven de rijeigenschappen erg prettig en veilig. Tijdens een noodstop blijft de grip gewaarborgd en hebben we de banden niet op een fout kunnen betrappen.
Conclusie
We hebben met de Pirelli Angel GT ruim 13.000 km gereden Onder alle omstandigheden bleven de Pirelli Angel GT voor en achterband stabiel en strak aanvoelen en was de feedback erg prettig. Tijdens de testperiode kwam zo’n 2500 km op conto van de snelweg, de overige km’s waren woon-werk en vrijetijd kilometers op B-wegen. De achterband slijt daarbij netjes rond af, de voorband gaat daarbij wat langer mee als het gaat om slijtage. Opvallend was dat de rij- eigenschappen tot boven de 10.000 km nauwelijks voelbaar veranderden. De Pirelli Angel GT is, gezien het meer sportieve karakter en de veilige rijeigenschappen, voor de sporttoer doelgroep een zeer prettige motorband. Hiermee legt Pirelli de lat voor het sportieve toersegment weer wat hoger. We kijken dan ook erg positief terug op de prestaties gedurende de testperiode. Het trage insturen is jammer maar overkomelijk als je het afzet tegen het geheel. De ruim 13.000 km levensduur van de banden is alleszins acceptabel en conform de geclaimde toegenomen actieradius ten opzichte van de Angel ST.
De advies verkoopprijs van een set Pirelli Angel GT motorbanden (120-70-17 / 180-55-17) is €376,-
Tekst: Andrew Thijssen – Foto’s: Antony Schraven
Beschikbare maten |
Voor |
17”
|
120/60 ZR 17 M/C (55W) TL |
120/70 ZR 17 M/C (58W) TL |
120/70 ZR 17 M/C (58W) TL (A) |
18”
|
110/80 ZR 18 M/C (58W) TL |
120/70 ZR 18 M/C (59W) TL |
19”
|
110/80 R 19 M/C 59V TL |
Achter |
17”
|
150/70 R 17 M/C 69V TL |
150/70 ZR 17 M/C (69W) TL |
160/60 ZR 17 M/C (69W) TL |
170/60 ZR 17 M/C (72W) TL |
180/55 ZR 17 M/C (73W) TL |
180/55 ZR 17 M/C (73W) TL (A) |
190/50 ZR 17 M/C (73W) TL |
190/50 ZR 17 M/C (73W) TL (A) |
190/55 ZR 17 M/C (75W) TL |
190/55 ZR 17 M/C (75W) TL (A) |
190/55 ZR 17 M/C (75W) TL (D) |
18”
|
160/60 ZR 18 M/C (70W) TL |