Met de zümo 350LM zet Garmin een nieuw navigatiesysteem voor motorrijders neer, dat met een prijs van 499 euro precies tussen de eigen zumo’s 660 (€599) en 220 (€399) inkomt. Deze 350LM zümo biedt voor dat geld een niet al te groot en licht waterdicht systeem met touchscreen en levenslange kaartupdates. Het gebruik is logisch en intuïtief, zodat ook wij (net als alle mannen) zonder het lezen van de handleiding direct kunnen wegrijden met de nieuwste zumo werkend op het stuur.
Behuizing
Het apparaat maakt een zeer robuuste indruk en kan door de rubberachtige behuizing tegen een stootje. Het beeldscherm is goed afleesbaar, alleen op zonnige dagen moet het dan wel op de helderste stand staan om al rijdend nog goed zichtbaar te blijven. Door de extra sterke uitvoering heeft het scherm flink brede randen, het uiteindelijke beeldscherm heeft 5,6 bij 9,6 centimeter als afmetingen en dat is ondanks de “widescreen” aanduiding (bijvoorbeeld) minder breed dan een Samsung Galaxy S3 telefoon. het touchscreen is met handschoenen aan heel goed te bedienen en dat heeft ook de voorkeur, met blote handen bedienen zorgt namelijk voor vette strepen waardoor het scherm veel minder goed afleesbaar wordt in de zon. Bij vertakkingen van de snelweg splitst het beeld zich in tweeën, waar links de gewone navigatie en rechts een soort afbeelding van de afslag komt, met daarbij het routebord erboven. Dit laatste is alleen zo klein dat de namen op het bord amper leesbaar zijn. we konden het systeem niet betrappen op vreemde routekeuzes.
Navigatie
De basisfunctie is natuurlijk dan ook vooral navigeren, en dat doet de zumo 350LM prima. Bestemmingen zijn makkelijk in te voeren en ook zaken als tankstations of hotels zijn goed te vinden. Al zaten we soms wel op het terras van een groot restaurant wat niet vermeld werd. Datzelfde geldt ook voor de flitsers, de meeste worden wel vermeld, maar sommige plekken ontbreken. Overigens geeft het systeem ook trajecten aan waar vaak mobiele flitsers staan, maar dat is misschien iets teveel van het goede omdat dit in Nederland op wel héél veel plaatsen zo is. In Duitsland kregen we overigens helemaal geen meldingen, wat prompt een flits (van voren) opleverde.
Het is vooral erg prettig dat de 350 al snel na het aanzetten een ‘fix” op de GPS-sattelieten heeft, dit kan bij andere systemen nogal eens voor irritatie zorgen omdat het te lang duurt. Wel raakte de Zumo tijdens een rit in geheel open terrein opeens de fix kwijt, waarop het na een minuut weer in orde was. Het gebeurde ook één keer dat de navigatie zelf opeens vertraagd werkte en we daardoor de afslag misten. Beide zaken kwamen één keer voor en waren later niet opnieuw na te bootsen. Verder was alle navigatie uiterst accuraat en actueel op nieuw aangelegde wegen.
Stemmen
We konden alleen voor vrouwenstemmen kiezen, waarbij het overigens wel eens lastig is dat de dames snelwegen soms met E-nummers benoemen, zodat de A1 opeens de E30 blijkt te zijn. Wel handig is de continu weergave van de geldende maximumsnelheid, met de huidige gewoonte om deze om de kilometer aan te passen weet je nu toch continu waar je aan toe bent. Het geluid uit het kastje zelf is helder, maar natuurlijk niet hoorbaar tijdens het rijden. We hebben geen gebruik gemaakt van de Bluetoothconnectie naar een “oortje”, een techniek die steeds verder oprukt.
Montage en voeding
Montage is door de bijgeleverde verzameling aan RAM-mounts bijna altijd eenvoudig mogelijk, al gaf op een KTM het taps toelopende stuur wat problemen door de dikte, maar door de bevestiging wat opzij te schuiven kwam dit alsnog redelijk goed, al zou een langer en breder U-beugeltje wel van pas komen. Daarbij is het apparaat via een bijgeleverd snoer naar keuze op de kabelboom van de motorfiets zelf te monteren of met een ‘sigarettenaansteker” 12-volts plug op een accessoirecontact te plaatsen. Opladen kan thuis ook via een USB-kabel die ook met een (niet bijgeleverde) stekker in een gewoon stopcontact kan. In onze (nieuwe) zumo hield de accu het met de helderste beeldschermstand zes uur vol, eigenlijk wel te kort voor een dagje flink sturen zodat een permanente stroomaansluiting toch de voorkeur verdient.
Auto
Omdat we denken dat veel gebruikers de Garmin naast de motor ook in de auto zullen gebruiken, hebben we ook hier naar gekeken. Het is erg handig dat er hiervoor een apart beugeltje met zuignap is, waardoor plaatsing erg makkelijk gaat. Het lukte ons niet de zumo via Bluetooth met een Parrot handsfreeset te koppelen, maar verder is de 350LM net zo makkelijk tijdens een autorit in te zetten. Je kunt zelfs het icoontje op het scherm in een auto veranderen.
Online update
Updaten van de software en kaarten is de eerste keer nogal veel gedoe. Eerst moet je een account openen op Garmin.com en dan een plug-in voor je internetbrowser installeren. Ook “zag” onze Windows-computer pas na veel gedoe het apparaat via de USB-poort. Daarna gaf het systeem tijdens de update een foutmelding, maar alle updates bleken wel uitgevoerd te zijn. Groot voordeel is wel dat Garmin levenslang gratis kaartupdates garandeert, bij andere fabrikanten zijn dit nog wel eens prijzige zaken. Overigens kleeft er aan de installatie van “Garmin Lifetime Updater” wel een nadeel: ondanks dat je een dergelijk programma maar zeer mondjesmaat zult gebruiken, start het wel elke dag op in je computer, dit is niet uit te zetten. de-installeren is dan de enige optie.
Zelf routes maken
We hebben zelf geen motorroutes gemaakt met de gratis Basecamp software die Garmin aanbiedt. Dit is dus een nieuw programma in vergelijking met de eerder aangeboden Mapsource, maar de reacties die wij hierover ontvingen zijn tot op heden positief. Hiermee zijn dus nog steeds routes te uploaden naar het navigatieapparaat, erg handig en leuk om op deze manier zelf mooie motorroutes te maken of die van anderen te downloaden.
Extra’s
De grootste concurrentie van losse navigatiesystemen komt tegenwoordig vooral van smartphones, maar ook Google Maps zorgt ervoor dat bij navigeren al snel bepaalde verwachtingen ontstaan. Deze nieuwe Garmin kan dergelijke razendsnelle ontwikkelingen qua techniek en bediening niet bijhouden. Verwacht dan ook geen makkelijk vegen over beeldschermen, eenvoudig verslepen van routepunten of op en neer schakelen tussen verschillende functies. De zumo 350LM is ondanks alle extra’s dus nogal old-school als je hem met de nieuwste iPhone of Android telefoon vergelijkt. Zo biedt het touchscreen wel de mogelijkheid al vegend te scrollen, maar dat gaat vaker mis dan goed omdat het toch snel gezien wordt als een keuze invoeren. De zogenaamde apps bieden wel leuke extra’s als “TracBack”, een kompas, historie, wekker en calculator, maar kunnen ook niet op tegen apps zoals de meeste mensen die uit de appstore of android market kennen. Ronduit jammer is de geïnstalleerde Taalgids, die maar 30 dagen te gebruiken is, daarna moet ervoor betaald worden. Erg leuke gimmick is de “servicegeschiedenis”, waarin kilometerstanden bijgehouden kunnen worden voor zaken als motorolie vervangen, nieuwe banden, ketting smeren en zelfs remschijven vervangen. Een optie voor benzine tanken ontbreekt helaas, het zou anders ook leuk zijn als je zo het verbruik van je motor kunt bijhouden.
Conclusie
De Garmin zümo 350LM is een nogal prijzig navigatiesysteem voor motoren, maar is vooral door de sterke en waterdichte behuizing die fikse prijs wel waard. Qua prestaties is er amper voorsprong op andere navigatiesetjes, ten opzichte van de huidige smartphones is er zelfs een achterstand. Groot voordeel is echter dat de 350LM tegen een stootje kan, compleet met bevestiging wordt geleverd en dat er zelf gemaakte routes of routes van anderen ingeladen kunnen worden. Qua daadwerkelijke navigatie doet de zumo alles wat nodig is goed en helder, niks meer maar zeker ook niet minder.
Update: Bij gebruik in Duitsland en Frankrijk valt op dat de navigatiesoftware soms opvallende keuzes maakt. Vooral als je gewoon zo snel mogelijk van A naar B zou willen, stuurt de Garmin je keer op keer over “80” of “100” wegen, die blijkbaar ook als snel genoeg worden meegenomen in de berekening. Waarbij je vaak door druk verkeer of de genoemde snelheidslimiet weliswaar een kortere route aflegt, maar bijna net zo vaak veel tijd inlevert. Het is dan ook aan te bevelen de route even (op een ouderwetse kaart of met het moeilijk vindbare maar wel aanwezige routekaart overzicht) te controleren op dergelijke binnendoorroutes als je haast hebt, dat kan flink schelen.