Het navigatiesysteem is een accessoire dat de laatste jaren aan de uitrusting van menig motorrijder is toegevoegd. Maar welke moet je nemen? In de wereld van de motornavigatiesystemen zijn er eigenlijk maar twee merken die er toe doen; Garmin en TomTom. Laatstgenoemde heeft dit jaar een nieuw type gepresenteerd, de TomTom Rider 5.
Aan de slag.
De TomTom en alle benodigdheden zitten verpakt in 1 doos: uiteraard de TomTom zelf, handleiding, actief laaddock, Ram-Mount bevestigingssysteem voor op het stuur, USB-kabel en een lader voor het stopcontact. Na het uitpakken wordt de TomTom op de computer aangesloten door eenvoudigweg de USB kabel in te pluggen; TomTom Home installeert zich dan vanzelf en er wordt gecontroleerd of er updates zijn voor het systeem. Wat ons nog rest is het pairen (koppelen) van de mobiele telefoon aan de TomTom en aansluitend het de TomTom aan ons eigen SRCS Bluetooth systeem, om zo de instructies te kunnen horen in de helm en gebruik te kunnen maken van de telefoonfunctie. Ook dit gaat voorspoedig en het systeem is dan ook al snel klaar voor gebruik.
De TomTom ziet er keurig afgewerkt uit, heeft een waterdichte behuizing en een afsluitbaar vakje voor de USB- aansluiting. Hij heeft een grote aan/uit knop boven op de behuizing, deze is goed te bedienen met (winter) handschoenen. De TomTom laat zich makkelijk op het laaddock bevestigen en als we het systeem aanzetten gaat het opstarten gaat vlot en er volgt een melding dat de headset en de telefoon zijn gekoppeld. We hebben zelf van te voren een route gemaakt met het meegeleverde programma Tyre. Dit programma werkt erg makkelijk, je hoeft geen computergeleerde te zijn om hiermee overweg te kunnen. Met een paar simpele klikken met de muis maak je een route die je weer kan exporteren naar het navigatiesysteem. Dit hoeft natuurlijk niet, de TomTom Rider kan je prima van A naar B brengen, maar veel motorrijders vinden het leuk zelf een mooie route te maken (of downloaden van een ander) en die dan te rijden.
Op pad
Het navigatiesysteem wordt op het bijgeleverde laaddock geklikt, die moet eerst op de motor gemonteerd worden. Bij onze testmotor ging dat makkelijk, maar dat verschilt nog wel eens per motor en mode. Het startscherm staat na het indrukken van de knop vlot klaar en we kunnen de in Tyre gemaakte route door middel van een paar simpele handelingen inladen. Het apparaat berekent alles nog even door en laat ons op een kaart zien waar de route langs zal gaan. Door middel van “start navigatie” aan te tikken op het scherm kan de route gaan beginnen. Het scherm is overigens prima af te lezen, ook in de volle zon, en reageert goed met handschoenen aan. Tijdens het rijden krijgen we op een heldere manier de instructies door in de speakers van de helm. Als je tijdens rijden op de snelweg moet voorsorteren op een bepaalde baan dan wordt het duidelijk aangegeven op het scherm welke baan je moet pakken en ook dit wordt je netjes verteld door de dame/heer die je in je speakers hoort. Als je onverhoopt tijdens het rijden een routepunt mist, door een wegomlegging of anderzijds, krijg je de keuze op het scherm wat je wilt doen: of terug naar het routepunt dat je gemist hebt of door naar het volgende punt. Het systeem rekent vlot naar het volgende punt als je hiervoor de keuze hebt gemaakt, en je kunt je route weer vervolgen zoals gepland.
Kronkels
Bij thuiskomst kan je nog even de ritstatistieken bekijken. Deze geven aan wat de gemiddelde snelheid, maximum snelheid, afstand en de tijd dat je aan het rijden bent geweest, waren. We hebben ook een route van internet gehaald en deze gereden. Hier bleken toch een paar kleine foutjes in de route te zitten. De navigatie stuurde ons soms een weg in waar hij even later vroeg om te keren. Advies is dus wel om de gedownloade route goed na te kijken met Tyre, en na uploaden ook in de navigatie, om dit te voorkomen. Uiteraard is de TomTom ook te gebruiken om op de snelste, meest economische of kortste route van punt A naar punt B te rijden. Dit is voor de motorrijder misschien wat minder leuk, maar gelukkig heeft men daar de functie “kronkelende route” voor gevonden. Je kunt gewoon een adres intikken en deze volgens de kronkelende route-functie laten navigeren. De TomTom zal je dan over bochtige wegen leiden en zal zoveel mogelijk de saaie en rechte wegen links laten liggen, zodat het van punt A naar punt B rijden toch leuk is. Dit is niet altijd even voorspelbaar, want veel bochten betekent niet altijd ook de leukste route, maar deze functie zorgt in ieder geval altijd voor meer rijplezier dan een rechte lijn op de snelweg.
Vooruitgang
De TomTom Rider 5 biedt ruime verbetering ten opzichte van zijn voorgangers. Vooral de verdubbeling van het aantal routepunten van 48 naar 100 is een groot pluspunt. Waarbij je bij eerdere TomTom-modellen bij routes vanaf 250 km de route in twee delen moest opdelen, kan dat nu in één keer en dat is wel zo prettig. Ook prettig is het grotere 4,3 inch scherm, dit is ook uitstekend met handschoenen te bedienen en goed af te lezen. De Bluetooth verbinding is prima voor elkaar, de instructies zijn goed verstaanbaar en ook de telefoonfunctie werkt uitstekend. Een leuk extraatje is de ‘upload routes and go’ functie, hiermee deel je de routes met je motormaten door middel van Bluetooth. Bij de koop inbegrepen is een life-time update, gedurende het hele gebruiksleven van de Rider 5 kan je per jaar 4 volledige kaartupdates downloaden, daarin zitten dan de vernieuwde wegenkaarten en nuttige adressen. De ‘kronkelende route’ functie werkt uitstekend, daarmee is het van punt A naar punt B rijden toch een stuk leuker geworden zonder dat je zelf aan de slag moet om leuke weggetjes te zoeken.
Navigatiesysteem vs. smartphone
Heeft de TomTom Rider 5 ook nadelen? Ja, het is jammer dat er geen MP3 speler in deze TomTom verwerkt zit en je moet met een bluetooth headset werken wil je de aanwijzingen in je helm willen horen. Een speakerset van €25,- met een snoertje gaat dus helaas niet werken. Voor de rest heeft TomTom een prima navigatiesysteem op de markt gebracht die een prijs heeft van €399,95 die doet wat je ervan mag verwachten. Veel geld? Ja, als je erover nadenkt is het veel geld. Dit omdat het de vervanger is van de ouderwetse kaart die je voorheen in je tanktas had geschoven. Zijn de mobiele telefoons van dit moment een concurrent van de huidige navigatiesystemen? Nog niet en dan met de nadruk op nòg niet. Op dit moment zijn er wel verschillende (waterdichte) houders voor telefoons op de markt die te monteren zijn op de motor. Helaas laat de bediening met handschoenen vaak te wensen over en zijn er (nog) geen goede apps te verkrijgen die de routebestanden (.itn of .gpx) kunnen omzetten naar een route, zoals de motor navigatiesystemen wel kunnen. Daarnaast is het de vraag of de smartphones van dit moment om kunnen gaan met de trillingen die een motor veroorzaakt.
Conclusie
Dus als antwoord op de vraag of de nieuwe TomTom Rider 5 aan te raden is? Ja, TomTom heeft een navigatiesysteem uitgebracht dat goedkoper is dan zijn directe concurrent (Garmin zumo 350) en tot op heden in de praktijk beter functioneert dan een smartphone. Daarnaast is de nieuwe TomTom erg overzichtelijk, compleet en gebruiksvriendelijk zodat eenieder ermee uit de voeten kan.
Tekst: Marco Hendriks
Mogelijk ook interessant:
Test Garmin zumo 350LM