Skip to main content

Test: GoRider Biker Pro navigatiesysteem

GoRider komt met het Biker navigatiesysteem, door een ‘vanaf-prijs’ van € 189,- een goedkoop maar uitgebreid alternatief voor de bekendere en vooral duurdere merken. De GoRider Biker is verkrijgbaar in vier verschillende pakketten, variërend van de Biker zonder headset (€ 195,-), de Biker Pro met een bluetooth headset tot 100 meter bereik (€ 249,-), de Biker Pro Duo met twee bluetooth headsets tot 100 meter bereik (€ 299,-) en tenslotte de Biker Pro Team met 2 bluetooth headsets tot 1200 m bereik (€ 399,-). Testmotor testte de Biker Pro.
 

Behuizing en bediening

De GoRider Biker is gemaakt van een robuuste waterproof kunststof behuizing die voorzien is van slechts 2 kleine bedieingsknoppen. Verder is er plaats voor een afsluitbaar vak voor de usb-aansluiting, microsd-slot en hoofdtelefoonaansluiting. De schermafmetingen van 7,1 bij 5,3 cm zijn zeker niet de grootste maar het scherm is voorzien van ontspiegeld glas en daardoor goed afleesbaar, dat wordt wel iets minder wanneer de zon haaks op schijnt.

Het scherm is met handschoenen te bedienen maar aangezien enkele “knoppen” op het scherm tegen de rand van het scherm aan zijn geplaatst komt dit erg nauwkeuring en dat is lastig met handschoenen. Daarom heeft GoRider een stylus meegeleverd welke het aanklikken van de knoppen makkelijker zou moeten maken. De afmetingen van de stylus zijn wat aan de kleine kant wanneer je motorhandschoenen aan hebt en daardoor is het scherm makkelijkst te bedienen zonder handschoenen. Je kunt over het scherm vegen om te scrollen en dit werkt goed zonder dat er onbedoeld menu’s worden geopend.

 

GoRider Biker pro navigatiesysteem

 

Bevestiging en voeding

Met behulp van een steun, U-beugel en RAM-mount bevestig je de houder voor de Biker eenvoudig op het stuur van je motor. Klik de Biker in de houder en je kunt gaan rijden. Aan de houder zit een kabel maar die is niet voorbereid op een specifieke aansluiting. Wij kozen ervoor om de houder van stroom te voorzien door een sigarettenaansteker 12-volts plug  aan de kabel te solderen en deze in een 12 volts contactdoos op het stuur te plaatsen. Enige handigheid is hiervoor dus vereist. Daarnaast kun je het toestel thuis opladen met een usb-kabel aan de computer of in het stopcontact.

 

GoRider Biker pro navigatiesysteem Steun

 

Kaarten en navigatie

De GoRider gebruikt GoRider viaGPS 4.5 software en maakt gebruik van TomTom-kaarten met rijbaanassitentie. De software werkt goed en herberekenen van de route gaat zeer snel zodat je direct weer de juiste richting opgestuurd wordt mocht je een verkeerde afslag nemen. De gereden routes worden automatisch opgeslagen zodat je ze achteraf op GPS en computer terug kunt kijken. Verder biedt de software natuurlijk diverse mogelijkheden die je voor het berekenen van een route aan of uit kunt zetten. Daarnaast wordt ten alle tijden het dichtstbij zijnde benzine station en de afstand tot dat station in het scherm aangegeven. Updates van de software gaan op dit moment nog via email. Binnenkort is het de bedoeling dat hier een online service voor wordt gelanceerd.

 

GoRider Biker pro navigatiesysteem Dashboard

 

Scherm indeling

Tijdens het rijden kun naast de “klassieke” kaartje kiezen uit 3 schermen om je van informatie te voorzien: Algemene route informatie, het dashboard met centraal de snelheid en daarnaast wat kleiner de afstand en welke richting voor de volgende afslag en tenslotte de instructies waar in een lijst de richtingsveranderingen worden weergegeven. In het “klassieke” kaart scherm is de lettergrootte voor snelheid, nog af te leggen kilometers en tijdstip van aankomst wel wat aan de kleine kant maar door te switchen van scherm kun je daar verandering in brengen.

 

Routes

De GoBiker wordt geleverd inclusief software om routes uit te zetten. Zelf zijn we hier niet uitgebreid mee bezig geweest. GoRider gaf aan dat het maximum aantal routepunten wat per route kan worden gebruikt 40 tot 60 bedraagt.

 

GoRider Biker pro navigatiesysteem Route

 

Bluetooth

Met behulp van bluetooth worden de aanwijzingen keurig netjes weergegeven aan de bijgeleverde headset welke eenvoudig in de helm kan worden gemonteerd. Bluetooth is naast de meegeleverde oordopjes de enige manier om de gesproken aanwijzingen te horen te krijgen. De unit is niet voorzien van een luidspreker. Dat en het ontbreken van een zuignap voor bevestiging aan de voorruit  maakt de GoRider direct minder geschikt voor gebruik in de auto. Overigens mikt GoRider daar ook niet op dus de vraag is aan de consument of dat een plus- of een minpunt is.

 

Concurrentie

Natuurlijk krijgen specifieke navigatieystemen steeds meer concurrentie van smartphones voorzien van navigatie. De Biker heeft naast navigatie wel nog wat ruimte voor foto, video en muziek maar dit is niet te vergelijken met de uitgebreide mogelijkheden van een smartphone. Echter is mijn ervaring na gebruik van een smartphone als navigatie op een Yamaha XT660X eencilinder zodanig dat ik direct zou kiezen voor een specifiek navigatiesyteem. De smartphone kan overduidelijk niet met de trillingen van een eencilinder overweg en viel daardoor regelmatig uit. De Biker heeft door zijn robuuste bouw tijdens de test periode wat dat betreft geen steek laten vallen.

 

Conclusie

GoRider brengt met de Biker een goedkoop maar uitgebreid alternatief voor de bekendere en duurdere merken zoals de garmin 350LM en de TomTom Rider. De mogelijkheden die de software bieden zijn uitgebreid en routes kunnen zelf worden samengesteld. Door vier verschillende pakketten aan te bieden is er voor ieder wat wils. Om de kabel van de houder aan te sluiten op je accu zul je zelf een stekker verbinding moeten maken. Het grootste nadeel is het bedienen van de kleine knoppen op het scherm. Dat moet zonder handschoenen gebeuren en zelfs dan zijn verschillende knoppen nog aan de kleine kant. Desondanks is, zeker voor de motorrijder die net begint met het gebruiken van navigatie, de GoRider Biker een goed navigatiesysteem.
 

Tekst en foto’s: Paul Reijerse

 

Mogelijk ook interessant:
Test TomTom Rider 5
Test Garmin zumo 350LM