Moto Morini draait als revivalmerk ondertussen alweer wat langer mee, met voor modeljaar 2025 de X-Cape 700 als opvolger van de 650, waarmee we al eens in een zéér vroeg stadium van de productie reden. Het nieuwe model maakt de sprong naar de EU5+ homologatie, maar is verder vooral een evolutie van de 650.
Bij de X-Cape moet het direct over het uiterlijk gaan. Want, waar het in de middenklasse wemelt van de ongeveer gelijk uitziende adventuremodellen en crossovers van Chinese makelij, is de X-Cape juist een opvallende motorfiets. Eentje die je meestal gelijk mooi of lelijk vindt, er zit niet veel tussenin, vooral in de rode kleurstelling.
Het typeplaatje vermeldt duidelijk Zhejiang Morini als merknaam, er wordt dus niet meer geschuild achter de (ver) achter zich liggende Italiaanse historie van de merknaam. Aan zelfvertrouwen ontbreekt het de Chinese makers dus niet, en het uiterlijk onderstreept dat. Qua onderdelen is er een indrukwekkend lijstje van wereldwijd bekende merken: Brembo, Bosch, Kayaba, Marzocchi en Pirelli leveren onderdelen voor de X-Cape.

TFT-dashboard
Wat betreft afwerking is de 700 eigenlijk een voortzetting van de 650, wat goed is voor een ruime voldoende, met als enig opvallende missers een bosje kabels in een uitsparing aan de linkerkant van het blok en de idioot grote constructie voor de passagiersvoetsteunen. Verder klopt alles, met het schitterende TFT-kleurendashboard als indrukwekkend uithangbord van de Chinese vooruitgang.
Elektronische hulpsystemen
Pas op de laatste dag ontdekken we een listig verstopte offroadstand, waarmee het ABS op het achterwiel uitgeschakeld kan worden, maar verder dan dat gaat het niet: alle moderne elektronische hulpmiddelen ontbreken nog. Dus zelfs geen traction control, wat in 2025 toch wel zou moeten. Vooral als je zo’n fraai dashboard hebt, waarop je dus eigenlijk weinig in te stellen hebt.
Toestemming
Op dat dashboard kan je ook nog eens een aardig werkende Carbit navigatie (via je telefoon) op het scherm aan de gang krijgen, en ook je telefoon ‘spiegelen’ op het scherm, al werkt dat laatste wel wat rafelig en kost alles véél stroom van je mobiel, die je dan wel weer via een USB aansluiting kan opladen. De app en navigatie moet je wel héél veel toestemmingen geven, wat bij dergelijke (Chinese) software toch aanvoelt alsof je qua privacy best wat inlevert. Vooral als je ontdekt dat er in de motorfiets een naar voren gerichte camera is ingebouwd, waarvan we geen idee hebben wat die daar doet. Maar, alles bij elkaar werkt de connectiviteit beter dan bij menig Japans of Europees motormerk.

Houding
Achter het dashboard en de (wat ruw) verstelbare ruit, zit je meer ìn dan op de motor. De knieën moeten best hoog, terwijl je je tenen wat naar binnen kan draaien, dat voelt wat raar aan soms. Daarbij komt dat het (iets te) zachte zadel een beetje een kuil vormt, waardoor er niet meer posities te kiezen zijn dan in het diepste deel daarvan. Offroad rijden gaat over gravelwegen en zandpaden goed, vooral omdat de staande houding erg lekker is, daar helpt de brede 18-lier tank goed bij. De ruit maakt in elke stand wel veel herrie, zoals dat ook zo is bij bijna alle adventures, maar werkt verder redelijk om wind en regen wat van je af te houden.
Comfort
Qua wielmaten twijfelt Morini wat tussen een adventure en een crossover: met 19 inch voorwiel kan je allebei de kanten nog op, bij een 17 inch achterwiel denk je aan een crossover, maar door de Pirelli Scorpion Rally STR blokbanden blijf je in het midden hangen. De vering van de X-Cape is daarbij heel zacht, wat voor comfortabel rijden over slechte wegen zorgt, maar de logische keerzijde daarvan is dat het stuurgedrag niet al te scherp is. Resultaat van vering en banden: als je denkt even razendsnel een bergpas af te raffelen, kom je stuurprecisie en feedback tekort, maar het kan allemaal méér dan prima voor woon-werkverkeer en ontspannen vakantieritjes.
Motorblok
De 693 cc paralleltwin voelt bij lage toerentallen aan alsof dat lage toerental niet helemaal de bedoeling is, maar hij loopt wel gewoon netjes door. Vanaf 5000 komt er dan iets aan power bij, maar spannend of snel wordt het nooit. Als aandrijving van een basic middenklasser is het echter wel genoeg, maar in vergelijking met veel andere paralleltwins met vergelijkbare cc’s, voelt het qua koppel en vermogen wat ouderwets aan. Daar komen de wat lange schakelwegen bij die het ‘slappe’ gevoel van het blok wat versterken, maar ook hier: het werkt allemaal prima en doet eigenlijk helemaal niks verkeerd.

Prijs vs. concurrentie
Qua prijs is het even puzzelen: de X-Cape 700 kost € 9500, wat ruim € 400 minder is dan een Suzuki V-Strom 650, maar wel € 500 meer dan een Kawasaki Versys 650. Daarbij zijn de Japanse Kawasaki en Suzuki al verder doorontwikkeld, met daarbij een redelijk vaste afschrijving. De eveneens Chinese QJMotor SRT700X Touring kost (via dezelfde importeur als de Morini) € 200,- meer, maar dat is inclusief een complete kofferset. Dat alles bij elkaar maakt de prijs van de Moto Morini X-Cape, zoals veel Chinese motoren, eigenlijk best hoog.
Conclusie
Alles bij elkaar is de 2025 Moto Morini X-Cape een strak uitziende middenklasse adventure, die qua rijervaring het meest lijkt op de eerste adventures, toen dit segment ontstond: alles voelt wat ouderwets aan, maar het werkt allemaal wel goed. Het dashboard scoort ruim boven de middelmaat, maar traction control ontbreekt opzichtig. Het motorblok en de versnellingsbak scoren een voldoende, maar niet meer dan dat. Over het geheel genomen krijg je voor een gemiddelde prijs een gemiddelde adventure, die vooral afwijkt van de middelmaat door een opvallend uiterlijk.
Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Testmotor/Andrejs Guščins
Technische gegevens 2025 Moto Morini X-Cape 700
Type motor | Vloeistofgekoelde 4-takt paralleltwin, DOHC |
Cilinderinhoud | 693 cc |
Boring x Slag | 83 mm x 60 mm |
Vermogen | 71 PK (52 kW) @ 8500 tpm |
Maximum Koppel | 68 Nm @ 6500 tpm |
Voorwiel | 110/80-19, Pirelli Scorpion Rally STR |
Achter | 150/70-17 Pirelli Scorpion Rally STR |
Voorrem | Brembo, 298 mm remschijven met dubbele zuigers |
Achterrem | Brembo, 255 mm remschijf met dubbele zuigers |
ABS | Bosch ABS 9.1 Mb (deels uitschakelbaar) |
Voorvering | Marzocchi 50 mm volledig instelbaar, veerweg 175 mm |
Achtervering | Kayaba, instelbare vvs en uitg. demping, veerweg 165 mm |
LxBxH | 2.200 x 900 x 1.390 mm |
Wielbasis | 1490 mm |
Rijklaar gewicht | 213 kg |
Zithoogte | 820 mm / 845 mm |
Tankinhoud | 18 L |
Prijs Nederland (2025) | € 9499,- |