Skip to main content

Test: 2022 Kawasaki Versys 650

Sinds 2007 heeft Kawasaki met de Versys 650 een adventure in het populaire middensegment. Door de jaren heen is de Versys middenklasser voorzien van verschillende updates en vanaf 2015 is er een volledig nieuw model, waarbij de laatste update dateert uit 2021. De grootste verandering vorig jaar, was dat het motorblok een update kreeg naar Euro 5. Toch is er ook dit jaar is wederom een update te melden. Daarvan zijn de veranderingen met name terug te vinden in het uiterlijk, waardoor de Versys 650 weer volledig in lijn loopt met de rest van Kawasaki modellen. Dat is echter niet alles, want er is ook een nieuw dashboard, de komst van traction control, een makkelijk verstelbare ruit en LED-verlichting rondom.

Updates

Motorisch en qua rijwiel gedeelte is dus alles hetzelfde als in 2021. Wat direct opvalt, naast het vernieuwde design, is het TFT-kleurendisplay. Door de toevoeging van dit 4,3 inch beeldscherm loopt Kawasaki weer gelijk met de directe concurrentie. De tweede grote update is de toevoeging van KTRC, wat staat voor Kawasaki Traction Control. Volgens Kawasaki is deze in drie standen instelbaar, in de praktijk blijken dit er echter twee, maar Kawasaki is zo slim om de ‘off’ stand ook te noemen. Voor de A2 variant is er overigens maar 1 stand beschikbaar van KTRC, buiten die ‘off’ stand om uiteraard.

Andere updates voor 2022 omvatten onder andere LED-verlichting en een verstelbare ruit, waar nu geen gereedschap meer voor nodig is, dat is een slimme upgrade. Tevens zijn er meerdere (nieuwe) opties beschikbaar, zoals een USB-aansluiting en LED-mistverlichting. Kawasaki claimt eveneens een betere windbescherming.

TFT en KTRC

Het TFT scherm heeft een afmeting van 4,3 inch en bevat alle informatie die nodig is. Rondom het scherm zijn meerdere waarschuwings- en verklikkerlampjes geplaatst. Het geheel oogt zeer overzichtelijk en de belangrijkste informatie, zoals snelheid en toerental zijn duidelijk in beeld. Links bovenin staat dan nog de versnellingsindicator, met daaronder een brandstofmeter. Verder is er nog ruimte vrijgemaakt voor een digitale klok en verschillende temperatuur- en tripmeters. Met de select en pijlen knop is het eenvoudig om door te verschillende meters te scrollen. We hebben wel eens meer uitgebreide schermen en mogelijkheden gezien, maar het geheel oogt verzorgd en werkt erg prettig. Enige nadeel dat wij konden ontdekken is dat het scherm flink reflecteert wanneer de zon er vol op schijnt.

Voor € 9149,- is het volledig zwrte ‘instapmodel’ van de Kawasaki Versys 650 al verkrijgbaar. Voor een kleine €150 meer zijn er daarbij twee kleuren beschikbaar, rood/grijs en groen/zwart. Op de afwerking valt voor die prijs niets aan te merken, behalve dat nergens de stickers onder de lak zitten. De Versys 650 is daarnaast uit te breiden met meerdere optiepakketten, wat uiteraard de prijs verder op drijft. Toch blijft boven water staan dat het totaalplaatje klopt, voor dit bedrag koop je een zeer complete, kwalitatief hoogwaardige motorfiets.

Test 2022 Kawasaki Versys 11

Door eenmaal kort op de ‘sel’ knop te klikken, knippert het KTRC logo links bovenin. Met de pijltjes kan vervolgens de gewenste mate van ingrijpen van de tractiecontrole gekozen worden. In de praktijk hebben wij de tractiecontrole niet hard in voelen grijpen. Bij forceren op een gravelpad blijkt echter dat er in de gematigde eerste stand nog wel enige mate van wielspin wordt toegestaan. In de tweede stand grijpt de KTRC wel snel in. Met name in gladde en natte omstandigheden kan die tractiecontrole zo net dat extra vertrouwen geven als extra vangnet.

Vertrouwd

Opstappen op de Versys 650 voelt direct vertrouwd. Ondanks dat het een adventuremodel is, is het zadel met 845 millimeter vrij laag. Gevolg is dat de voeten gemakkelijk plat op de grond kunnen. Wat ook helpt bij het gevoel van vertrouwen, is het brede stuur. Het aangrijppunt van de koppeling is dan wel erg kort, maar heeft voldoende gevoel. Wegrijden op de Versys 650 is op deze manier nooit intimiderend en zeer eenvoudig.

Bij de eerste bochten blijkt het insturen redelijk wat aandrang nodig te hebben. Met name bij semi-snelle bochten, vanaf ongeveer 60 kilometer per uur, heeft de Versys 650 nadrukkelijke input nodig. Na enkele bochten went dit, maar voor snelle links-rechts combinaties gaat insturen soms net wat aan de langzame kant. Gevolg is wel dat er een neutraal stuurkarakter ontstaat, waarbij de Versys 650 goed de ingezette lijn weet vast te houden.

Comfort

Ook vering en demping dragen hier aan bij. In standaard configuratie is de Verys zacht geveerd, dus comfortabel. Ondanks die wat zachte vering ontstaat er geen onbalans in de Verys op het soms slechte Spaanse asfalt. Wie het wenst kan aan de achterzijde de voorveerspanning verhogen en ook aan de voorkant zijn er aanpassingsmogelijkheden door middel van de instelbare Showa vering.
Het vertrouwenwekkende karakter komt ook terug in het blok, waar eigenlijk over het gehele toerengebied een bijna vlakke koppelcurve blijkt te zijn. Alleen helemaal onderin, onder de 3000 toeren, mist het tweecilinderblok wat finesse, waarbij de koppeling te hulp moet komen. In de praktijk loopt het blok het meest prettig tussen de 4000 en 8000 toeren. Verder doorhalen heeft overigens weinig zin, omdat er bovenin niet zo heel veel meer gebeurt. Op de bochtige bergwegen rondom Barcelona is schakelen daardoor niet heel veel nodig. Voor de momenten dat dit wel nodig is, is de versnellingsbak fijn om mee te werken. Schakelen gaat licht en precies, maar met een duidelijk voelbare ‘klik’.

Verrassend

De remmen van de Versys 650 lijken in het begin wat soft. Dit heeft met name te maken met matige feedback, maar toch weten de dubbele schijven aan de voorzijde en de enkele schijf aan de achterzijde voldoende vertraging te geven. Het werkt dus prima, maar je moet eerst even vertrouwen opbouwen. Door het adventure-karakter en de lange voorvork, duikt de Versys bij hard remmen wel in de voorveren, wat dan weer een duidelijk effect heeft op de achterzijde. Die komt door dat inveren van de voorkant namelijk omhoog. Als je dan net de achterrem gebruikt, kan het makkelijk gebeuren dat het ABS ingrijp, waardoor een deel van de controle verloren gaat.

Test 2022 Kawasaki Versys 13

Dit gevoel wordt nog eens versterkt door het ontbreken van een slipkoppeling; de achterrem die in het ABS schiet zorgt dan, in combinatie met terugschakelen, net iets te makkelijk voor een uitstappend achterwiel. Met name heuvelaf is dit echt goed merkbaar, wat het neutrale en vertrouwde karakter wat vermindert. Prettig voor wie wat meer opwinding wil, maar het past niet helemaal bij het karakter van de Versys 650.

Conclusie

Voor wie op zoek is naar een comfortabele woon-werk motor, met een laag verbruik, lijkt de Versys de perfecte uitkomst, waarmee elke andere motorrit ook meer dan prima verloopt. Voor beginnende bestuurders is de Verys daarnaast leverbaar voor het A2 rijbewijs. Beide zullen waarschijnlijk zeer tevreden zijn met het soepele blok en het neutrale stuurkarakter. Met een TFT-display en tractiecontrole is de Versys daarnaast ook klaar voor 2022, al blijft het ontbreken van de slipkoppeling een groot gemis.

Tekst: Arjan Hordijk. Fotografie: Kawasaki, Testmotor.

Technische gegevens 2022 Kawasaki Versys 650

Motortype Vloeistofgekoelde 4-takt parallel twin met 8 kleppen
Boring x slag 83 x 63 mm
Compressie 10,8:1
Max. vermogen 67 PK (49 Kw) bij 8000 tpm
Max. koppel 61 Nm bij 7000 tpm
Inspuiting Injectie 2 x 38 mm met dubbele gasklep
Smering Semi-dry sump
Koppeling Natte plaat koppeling
Frame Diamantvormig buizenframe
Voorvering 41 mm telescoopvork, verstelbare uitgaande demping en veervoorspanning
Achtervering Horizontale schokbreker, instelbare veervoorspanning
Voorwiel 120/70ZR17M/C (58W) Bridgestone Battlax T32
Achterwiel 160/60ZR17M/C (69W) Bridgestone Battlax T32
Voorrem Twee 300 mm schijven, dubbele zuiger
Achterrem Enkele 250 mm schijf, enkele zuiger
L x B x H 2165 x 840 x 1420 mm
Wielbasis 1415 mm
Zadelhoogte 845 mm
Gewicht rijklaar 219 kilo
Tankinhoud 21 liter
Prijs € 9.149