Suzuki presenteerde in Montpellier de V-strom 800. Dit is de meer straatgerichte versie van de V-strom 800 DE (Dual Explorer) die al even op de markt is. Onder het motto ‘All roads merge’ wordt de Suzuki V-strom 800 neergezet als een breed inzetbare motor, maar dan wel alleen voor op de weg. Op het eerste oog ziet hij er niet direct uit als een straatmotor door de vormgeving die ondanks enkele aanpassingen toch wat allroad-achtig aandoet, maar onlogisch is dit niet aangezien de V-strom 800DE als basis heeft gefungeerd. Aangezien we in Nederland weinig onverharde wegen hebben lijkt de V-strom 800 een passende oplossing voor op onze wegen, maar is dat ook zo?
Bekend platform
Het frame en motorblok van de V-strom hebben zich reeds bewezen in de V-strom 800DE en GSX-8S. Daarmee toont Suzuki al dat dit platform breed ingezet kan worden. Voor de V-strom 800 zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de V-strom 800DE om hem beter voor straatgebruik geschikt te maken, maar het de 776cc paralleltwinblok is ongewijzigd gebleven en levert nog altijd 78Nm en 84pk. De motor geeft vroeg al veel koppel af, maar al vanaf zo’n 6000 toeren begint dit toch wel af te nemen. Ver doortrekken kán wel, maar beloont niet heel erg.
Rijwielgedeelte en remmen
De meest voor de hand liggende, en ook belangrijkste verschillen zitten in het rijwielgedeelte van de V-strom 800. Vooraan zit een Showa SFF-BP vork met instelbare veervoorspanning en ook de achtervering is aangepast waarbij de veervoorspanning met de hand kan worden gewijzigd, en de uitgaande demping aangepast kan worden. De balhoofdhoek is van 28 naar 26 graden gegaan en de wielbasis afgenomen van 1570 naar 1515mm. De spaakwielen die in de 800DE zitten hebben plaatsgemaakt voor gegoten wielen en de voorwielen zijn in diameter afgenomen van 21 naar 19 inch. Gezien het straatgerichte karakter had een 17 inch wiel wellicht voor de hand gelegen, maar het lijkt een esthetische keus om het wiel niet te klein te doen lijken.
Bij aflevering staat de V-strom 800 op Dunlop D614(F) banden. Het karakter van de band is passend bij de motor, veel grip, neutraal sturend en stabiel tijdens (hard) remmen. Door de verschillende aanpassingen in het rijwielgedeelte is de zithoogte 30mm lager dan de 800DE, dit is nu 825mm. De remmen aan de voorzijde zijn voorzien van radiaal gemonteerde 4-zuigerremklauwen met 310mm schijven. Achter een enkele 260mm schijf met een éénzuiger remklauw.
Elektronica
De V-strom 800 is standaard voor zien van instelbaar traction control, ABS, Suzuki Drive Mode Selector (rijmodi) en een quickshifter up+down. Al deze elektronica doet op een prettige en onopvallende manier hun werk, wat een compliment is voor de uitvoering. De quickshifter vereist met terugschakelen iets pedaaldruk, maar dit voorkomt wel prematuur terugschakelen. Zowel de ABS als Traction control grijpen praktisch nooit in, en als dit dan toch gebeurt word je niet getrakteerd op een heftige interventie maar wordt de boel netjes bijgeregeld. Beide systemen zijn in meerdere stappen instelbaar en dit werkt gewoon goed.
De knoppen om het dashboard te bedienen en alle elektronica aan te passen zijn eenvoudig en intuïtief waarbij de belangrijkste functies gewoon in beeld staan en snel, en tijdens het rijden aan te passen zijn. De ride-by-wire gasklep heeft een lichte vertraging bij het openen van het gas wat merkbaar is bij snelle bewegingen van de rechterhand. In de meeste situaties valt dit echter niet op. De injectie kent weinig aan/uit gasreactie en reageert soepel bij lage belasting zoals stapvoets rijden. De ‘low RPM Assist’ helpt bij lage toerentallen een handje om te zorgen dat de motor soepel blijft draaien Het goed leesbare dashboard is overzichtelijk en laat niks te wensen over.
Testvideo 2024 Suzuki V-Strom 800
Zitpositie en rijbeleving
De zithouding van de V-strom is aangepast met hogere voetsteunen die verder naar achteren zijn geplaatst, en een smaller stuur die wat meer naar voren gepositioneerd is voor een actievere rijhouding op de weg. Om de rijwind weg te houden bij de bestuurder is er een hoger, bijna verticaal ruitje toegepast die in 3 standen te plaatsen is, maar niet zonder gereedschap te verstellen. Volgens Suzuki zou deze de turbulentie rond de bestuurder weghouden, maar hiervoor is hij echt te laag; je zit met je hoofd vol in lawaaiige lucht. Waar het ruitje wel goed in slaagt is de wind weghouden van je borst, en ten dele ook handen. Voor snelweggebruik is een ander ruitje dan ook aan te raden. Rijdend is mede door de hoge mate van rijwindgeluid al snel niks meer te horen van de motor, het is echt nodig om op het dashboard te kijken hoeveel toeren je nu eigenlijk draait. Dit heeft mede te maken met het feit dat de airbox niet onder de tank gemonteerd zit, maar onder het zadel. Van buiten klinkt de motor beschaafd maar best redelijk, maar voor de bestuurder is hier niet veel van te horen.
Het viel op dat er best wat trillingen voelbaar zijn in het tweede deel van het toerenbereik. Dit zorgde er soms voor dat er een hogere versnelling werd gebruikt dan anders misschien het geval zou zijn, om die trillingen te voorkomen. Bij hogere snelheden was dit minder merkbaar door overige trillingen en wind. Onderin de toeren zijn deze trillingen helemaal weg.
Goede vering
Wat als eerst opvalt bij het opstappen en wegrijden zijn de zachte vering en demping. Het voelt in eerste instantie meer als een allroad dan een straatmotor, maar schijnt bedriegt zo blijkt later. In de eerste meters blijkt dat de motor lichtvoetig en neutraal stuurt, en door de stad voelt de vering zich op zijn gemak. Eenmaal de stad uit op binnenwegen blijkt dat de zachte vering/dempingcombinatie uitstekend in staat is oneffenheden te filteren, en slecht wegoppervlak glad te strijken zonder dat dit je lijn beïnvloedt of onrust in het rijwielgedeelte brengt. Ook over glooiend wegdek wanneer de vering behoorlijk moet werken blijft de gekozen lijn behouden.
De motor heeft bijzonder weinig last van oprichtneiging bij remmen en duikbewegingen worden goed onder controle gehouden door de upside down voorvork. Hierdoor geeft de motor veel vertrouwen. Deze stabiliteit zet zich ook door wanneer het tempo serieus omhoog gaat en van de initieel zachte vering en demping blijkt dat deze strak aan blijft voelen. De grenzen van de grondspeling waren snel in zicht, de grenzen van de vering – en remmen – nog niet. Wel merk je bij hogere snelheden dat het 19 inch voorwiel zorgt dat de motor iets meer overtuiging nodig heeft om van de ene naar de andere kant te hellen.
Conclusie
Met de V-strom 800 heeft Suzuki een allround straatmotor neergezet waarmee je praktisch overal uit de voeten kunt, zonder grote compromissen gesloten te hebben op het gebied van comfort, kwaliteit of sportiviteit. Zowel motor, rijwielgedeelte als uitrusting zijn goed uitgekiend en zo lukt het een enorm gebalanceerd totaalpakket aan te bieden. Na plaatsen van een hoger of aangepast ruitje kun je ook op de snelweg comfortabel rijden en dankzij goede afwerking en bouwkwaliteit staat er een motor waar bijzonder weinig op aan te merken is. De prijs voor de 2023 V-strom 800 is €11.999 en dat is midden in het segment. Een zoektocht naar een goeie alleskunner zou je prima kunnen beginnen bij de Suzuki V-Strom 800, en wellicht stopt het daar al.
Tekst: Michiel van Leeuwen / Foto’s: Suzuki
Motorblok | Paralleltwin met 270° krukas , vloeistofgekoeld, DOHC met 4 kleppen en Cross-Balancer |
Cilinderinhoud (b x s) | 776 (84 x 70 mm) |
Compressieverhouding | 12,8 : 1 |
Vermogen | 84 PK (62 kW) / 8500 tpm |
Maximaal koppel | 78 Nm / 6800 tpm |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie met 42 mm gasklephuizen, Ride-by-Wire. |
Smering | Wet sump met geforceerde oliecirculatie en warmtewisselaar |
Koppeling | Natte platenkoppeling met Suzuki Clutch Assist System (SCAS, antihop & bekrachtiging) |
Transmissie | 6 versnellingen, quickshifter & blipper, ketting. |
Chassis | Stalen brugframe, aluminium achterbrug |
Balhoofdshoek/naloop | 28° / 124 mm |
Voorvering | Showa Upsidedown SFF-BP vork, vvs instelbaar |
Achtervering | Showa monolink schokdemper, vvs & ud instelbaar |
Veerweg voor/achter | 150 mm / 150 mm |
Voorrem | Dubbele 310 mm schijven, 4-zuiger radiale remklauwen |
Achterrem | Enkele 260 mm remschijf, enkelzuiger |
Voorband | Dunlop D164F 110/90 R 19 tubeless |
Achterband | Dunlop D164 150/70 R 17 tubeless |
L x B x H | 2255 x 905 x 1355 mm |
Wielbasis | 1515mm |
Zadelhoogte | 825mm |
Gewicht | 223 kg |
Tankinhoud | 20 liter |
Elektronische rijhulp | Suzuki Drive-Mode Select (SDMS), STSC traction control (3 Standen, uitschakelbaar), Low RPM Assist-System, up & down quickhifter, ABS (2 standen), Suzuki Easy Start System. |
Kleuren | Pearl Vigor Blue, Metallic Mat Steel Green, Glass Sparkle Black |
Prijs Nederland (2023) | € 11.999,- |