Skip to main content

Niet alles is wat het lijkt

Ben je op zoek naar een andere motor, een nieuwe of een occasion, dan ben je vaak aangewezen op het proefzitten in de showroom en het lezen van testverslagen op het internet. De folder van je droommotor geeft natuurlijk altijd een ideaal plaatje van wat aangeboden wordt. Een objectief oordeel hoef je hierin natuurlijk niet te verwachten, de fabrikant zou wel gek zijn om eventuele tekortkomingen of mindere punten te accentueren in de folder. Logisch, dat weten we allemaal, maar dat betekent dan ook dat je de wél aangeprezen positieve punten ook met een korrel zout gaat nemen waardoor je je af gaat vragen: krijg je wat je beloofd wordt en is het wat het lijkt? U raadt het al, hier komen wij om de hoek kijken. Kloppen de positieve punten en zijn er misschien ook negatieve te melden? Betrouwbaarheid in de bevindingen van een tester zijn dan ook een eerste en absolute vereiste. Maar ook voor de tester in kwestie geldt: krijg je wat je beloofd wordt en is het wat het lijkt? Dat dat niet altijd even makkelijk is om te beoordelen bleek maar weer eens bij het testen van de Harley-Davidson Seventy-Two 883 in 2013. Om ook de doelgroep van A2 rijbewijshouders te kunnen bedienen, bracht Harley-Davidson in dat jaar namelijk een aantal bestaande modellen in 35 kW uitvoering op de markt, waaronder de Sportster-modellen. Testmotor was natuurlijk nieuwsgierig hoe zo’n 35kW sterke en 260 kg zware custom zich zou houden en ging daarom een week op pad met de Seventy-Two. Althans, dat was de bedoeling.

Harley testbank

Op papier is het verschil tussen de vol-vermogen versie van 49 kW (67pk) en de 35 kW (48pk) uitvoering best wel groot. Groot was onze verbazing dan ook toen we ermee op pad gingen en hem aan de tand voelden. Vlot op- en doortrekken naar de 160 km/h op de snelweg, en dat met apehanger stuur en al. Kanniewaarzijn dachten we, of toch wel, want als het alweer een tijdje terug is dat je op een vol vermogen exemplaar hebt gereden ga je twijfelen. Is dit wat het lijkt, en heb je gekregen wat je beloofd is? Moeilijk te zeggen. Meten is weten, dus voor we de Seventy-Two een week mee op pad zouden nemen hebben we Star Twin Motors uit Loenen bereid gevonden om even snel/tussendoor de Seventy-Two op hun vermogensbank te mogen zetten, om deze voor ons door te lichten. Wat bleek? Ruim 62 pk!! (46 kW). Terug naar H-D dus met dat ding; hoe zit dat? “Euh, nou, euh… Dit kanniewaar zijn, dit klopt niet.” Bleek de motor nog niet volledig teruggetuned te zijn, een gevalletje communicatieprobleem tussen de importeur en de desbetreffende dealer. H-D zat hier natuurlijk erg mee in hun maag, ons op het verkeerde been zetten is wel het laatste wat ze wilden. En dat geloven we direct, overtuigd als we zijn van hun integriteit, laten we dat voorop stellen. Enfin, de motor hebben we achtergelaten om deze een week later weer op te halen om deze op verzoek van H-D zelf eerst op de dyno-bank van West Coast Motors in Alkmaar te zetten. Het terugtunen van de motor hebben zelf mogen aanschouwen en jawel hoor; netjes 35 kW. Nu konden we hem dan echt op de beloofde 35 kW testen op de openbare weg. De vraag was dan ook: Is het nu wél wat het lijkt, hebben we nu dan wel wat beloofd is?… Nou nee, wederom niet! Rijdend op binnenwegen en de snelweg was in de werkelijke rijbeleving nauwelijks verschil te merken tussen de vol-vermogen en terug getunede versie, dus alle consternatie bleek eigenlijk wel terecht maar qua echt resultaat nergens voor nodig. En ook dat verbaasde ons weer! Ergo, wat zeggen nu die papieren- en échte cijfers eigenlijk allemaal? Wij hebben ons deel van het werk goed gedaan, maar uiteindelijk is het resultaat minimaal. Wat levert ons dat als tester en u als consument op? Wel, in dit geval niet bijster veel dus. Zo betrekkelijk is het allemaal. Niet alles is wat het lijkt, soms krijg je meer (rijbeleving) dan je beloofd wordt…. Zit het misschien allemaal tussen de oren?

Dirk