Test: 35 kW Harley Davidson XL1200V Sportster Seventy-Two voor A2 rijbewijs
Met de komst van de Europese richtlijnen voor het motorrijbewijs, is de keuze -qua motoren- beperkt voor jongeren die het A2 rijbewijs bezitten. Mondjesmaat komen daar meer motoren bij en nu is ook het moment aangebroken dat Harley-Davidson een type op de markt bengt dat voldoet aan de eisen rondom het A2 rijbewijs. Het is het 2013 type van de Sportster Seventy Two XL1200V, dat met een gehomologeerde, door Harley-Davidson geleverde kit in vermogen van 49 teruggebracht is naar 35kW.
Begrenzen
Om te voldoen aan de 35kW eisen voor het A2 rijbewijs mag de originele motor niet meer dan 70kW bezitten en mag maximaal 0.2kW per kg leveren voordat hij is begrensd. De XL1200 voldoet aan deze eisen, hiervoor heeft Harley Davidson een restrictie in het inlaatsysteem ontworpen en laten homologeren om de XL1200 op kenteken als 35kW motor te kunnen leveren. Nadat bleek dat dit voor de HD-organisatie nog even flink wennen is, zijn we naar West Coast Motors in Alkmaar gegaan om zelf te controleren hoe dit allemaal in zijn werk zou moeten gaan. Als eerste wordt er een restrictie in het inlaatsysteem geplaatst, hierdoor kan de motor moeilijker ‘ademhalen’ maar daarmee ben je er nog niet. Ook de brandstoftoevoer moet worden aangepast, anders zal de motor niet naar behoren lopen. Dit gebeurt op de testbank, waarbij de motor aangesloten wordt op een computer waarmee de ECU (het brein van de motor) aangepast kan worden. Op ons filmpje is te zien wat hiervan het resultaat is. Daarop is ook te zien dat de motor af en toe boven de 35kW uitkomt. We hebben dit nagevraagd bij Dynostar, de leverancier van de testbank in kwestie, en zij gaven aan dat dit te maken heeft met zaken als wielspin en een slippende koppeling. De computer rekent na de hele sessie het geheel volgens de SAE norm door, en komt dan tot een grafiek waaruit te halen is wat het vermogen van de motor is, zoals dit uiteindelijk op het kentekenbewijs komt.
Seventy-Two
Van origine is de Harley een XL1200 Seventy-Two met 49kW vermogen en 96Nm koppel. Het is een motor met een uiterlijke knipoog naar de 70’s, een kleine tank, een mini-apehanger stuurtje, spaakvelgen met whitewall banden en een klein zitje voor de bestuurder. De gelakte delen hebben een matzwarte kleur en het blok is voorzien van verchroomde delen om de beleving van een chopper compleet te maken. Het achterlicht en remlicht zijn verwerkt in de richtingaanwijzers en aan de voorzijde hangen de knippers aan het stuur. De bediening van de knoppen op dat stuur is prima; buiten de essentiële benodigdheden zoals richtingaanwijzers, claxon, noodstop, startknop en verlichting zitten er verder geen extra’s op de motor. Ook heeft de Harley alleen een analoge snelheidsmeter met daaronder de digitale kilometerteller en dagteller. Dit is precies wat je nodig hebt op dit soort motoren, niets meer en niets minder.
30% minder
De motor voldoet op dit moment aan de eisen voor het A2 rijbewijs en we zijn benieuwd wat de motor nu hij 30% minder vermogen heeft dan toen hij bij Harley Davidson uit de fabriek kwam. Helaas stonden er een flink aantal snelwegkilometers vanaf West Coast Motors op het programma. Op de snelweg is het vermogen hier niet de beperkende factor, maar de bouw van de motor zelf wel. De combinatie van de zitting, het stuur, positie van de benen en het feit dat je vol in de wind zit maakt dat het op de snelweg niet leuk rijden is. Na een uur weet je niet meer hoe je zitten moet en dan is stoppen bij een tankstation een prettige bijkomstigheid. Het stoppen is, buiten het feit dat je lichaam daarom vraagt, een must omdat de tank van net geen 7 liter al snel weer leeg begint te raken. De Harley heeft een verbruik van 1:20 waardoor je maar zo’n 100 km kan rijden, voordat je de melding van het waarschuwingslampje krijgt dat er getankt moet worden. Als het gaat om vermogen dan komt de Seventy-Two prima mee met het verkeer, verrassend genoeg gaat hij naar de 150 km/uur, maar daar wordt het rijden op de snelweg zeker niet prettiger van. Het 1200cc blok loopt best rustig, ook bij lage toerentallen is hij niet bokkig maar best soepel te noemen. Het schakelen gaat echter wel wat rauw.
Harley gevoel
Als we de snelweg verlaten en de polder in rijden, komt de XL1200 Seventy-Two natuurlijk meer in zijn element. Rustig rijden, vloeiende bochten, snelheden tot 80 kilometer per uur en genieten van alles om je heen, het is nogal een open deur maar de XL1200 Seventy-Two bevestigt hier alle verwachtingen. Dit is namelijk waar de Harley voor is gemaakt, het is geen motor waarmee je gooit en smijt in de bochten. Dat laatste gaat gewoonweg niet omdat dan de stepjes heel snel de grond raken. Gebruik je een motor graag op deze manier, dan is het echt wel leuk rijden met de Seventy-Two, je wordt immers gewoon verplicht om het rustig aan te doen. Zo dwingt de XL1200 je te ontspannen en je aankomsttijd iets naar achteren te schuiven, haast hebben is geen optie.
Conclusie
Met de 35kW versie van de Seventy-Two heeft Harley Davidson een verstandige zet gedaan. Dat het geen motor is om hard mee te gaan en dat het geen bochtenkoning is, was al bekend voordat we ermee gingen rijden. Toch heeft hij ons positief verrast. Van de wetenschap dat de motor 30% van het vermogen mist, merken we namelijk bijna niets, want eigenlijk kan je met dit model chopper/cruiser toch al niet sneller dan hij nu nog gaat. Eigenlijk haalt de 35 kW begrenzing dus iets weg dat toch al amper bruikbaar was door de beperkingen van het modelconcept. De 1200 V-Twin trekt nog steeds vlot genoeg op en komt goed mee met het verkeer. Ook op de snelweg komt de motor niets tekort, maar was de zithouding toch al niet geschikt om kilometers te vreten. Op het uiterlijk valt niets aan te merken, een mooie 70’s look met de bijbehorende details. De 25 kW-versie van de Harley-Davidson XL1200 Seventy-Two blijft een uitstekende machine om mee gezien te worden, niemand merkt immers dat je maar 34,99 kW aan boord hebt.
Prijs Harley-Davidson XL1200V Sportster Seventy Two: 13.075,- euro. Bij een nieuwe is het ombouwen naar 35kW gratis, als je al een 2013 Seventy-Two hebt kost het ongeveer €140,- om de motor om te laten bouwen.
Tekst: Marco Hendriks
Overzicht Harley-Davidson’s die als 35 kW te verkrijgen zijn (Bron: HD)
MODELYEAR | MODELNAME | COMNAME | CYL CAPACITY | MAX POWER |
2013 | FLHX | Street Glide | 1690 | 33 |
2013 | FLHTP | Police Electra Glide | 1690 | 33 |
2013 | FLHTK ANV | Electra Glide Ultra Limited 110th Anniversary Edition | 1690 | 33 |
2013 | FLHTK | Electra Glide Ultra Limited | 1690 | 33 |
2013 | FLHTCU | Ultra Classic Electra Glide | 1690 | 33 |
2013 | FLHTC | Electra Glide Classic | 1690 | 33 |
2013 | FLHRC | Road King Classic | 1690 | 33 |
2013 | FLHR ANV | Road King 110th Anniversary Edition | 1690 | 33 |
2013 | FLHR | Road King | 1690 | 33 |
2013 | FXDB | Street Bob | 1585 | 33 |
2013 | FXDC | Super Glide Custom | 1585 | 33 |
2013 | FXDF 103 | Fat Bob | 1690 | 34 |
2013 | FXDWG 103 | Wide Glide | 1690 | 34 |
2013 | XL883N | Iron 883 | 883 | 33 |
2013 | XL883L | SuperLow | 883 | 33 |
2013 | XL883R | 883 Roadster | 883 | 33 |
2013 | XL1200V | Seventy-Two | 1202 | 33 |
2013 | XL1200C ANV | 1200 Custom 110th Anniversary Edition | 1202 | 33 |
2013 | XL1200CA | 1200 Custom Limited | 1202 | 33 |
2013 | XL1200CB | 1200 Custom Limited | 1202 | 33 |
2013 | XL1200C | 1200 Custom | 1202 | 33 |
2013 | XL1200X | Forty-Eight | 1202 | 33 |