Tijdens de introductie van de 2017 luxe Yamaha MT-10 SP reden we al eerder met de MT-10 Tourer Edition. Een versie met ‘zachte’ zijkoffers, hoger scherm, comfortzadel, handkappoen en een GPS-houder, waarvan we gelijk te horen kregen dat deze niet in Nederland gevoerd zal worden, maar wel in België. Jammer voor de Nederlandse motorrijder, want deze versie is in België maar 200 euro duurder dan de standaard versie, wat een prima aanbieding is. Omdat we toch wilden weten hoe bruikbaar de woeste MT-10 als reismotor is, vroegen we Yamaha Motor Nederland een TE samen te stellen, zodat we het pakket toch in de praktijk konden testen. De motor werd door Santi Transport naar Girona gebracht, waarop we voor heel weinig geld invlogen, erg luxe maar vooral erg fijn, omdat de eerste meters zo gelijk de C17 naar Vic kon zijn, één van de ontelbare Spaanse wegen die gemaakt lijken te zijn voor motorrijders.
Rijden op de MT-10 gaat niet zonder het over het uiterlijk te hebben. Mooi of lelijk is per persoon verschillend, maar aan de motorfiets is goed te zien dat de designers hem vooral stoer moesten maken. Dat is deels gedaan door het aanbrengen van een aantal kapjes en beugeltjes, die niet zo heel erg stevig blijken. De stijlelementjes rondom het achterlicht zijn zo fragiel dat er eentje breekt als we een bagagenet losmaken, ook die naast het zadel en onder de koplamp helpen het woeste uiterlijk wel, maar zien er niet al te duurzaam uit. Ook ontkomen we vooraf niet aan de reputatie van de MT-10 qua benzineverbruik, die volledig waargemaakt wordt: meestal gaat na 150 kilometer het lampje van de 17-litertank aan, terwijl voorbij 200 km het echt knijpen wordt. Het verbruik schommelt tussen de 1 op 11 en 1 op 16, maar na 1700 kilometer komen we niet verder dan 1 op 12,2.
Qua afwerking is het absoluut een Yamaha; alles klopt 100% qua uitstraling en pasvorm Als rare uitzondering zijner de rode, smalle MT-10 stickers op de zijpanelen die niet onder de lak zitten, dat kan echt niet motorfietsen in deze prijsklasse. Verder is er standaard cruise control, keuze uit 3 mappings, traction control met 3 standen en op onze testmotor ook nog een paar valdoppen en metalen kettingbeschermer die niet standaard zijn. De hogere ruit ziet er prima uit en zorgt ook voor veel minder druk op de borst, maar logisch gevolg is wat meer geluid rondom je helm, zonder turbulentie overigens. Qua afwerking klopt het helemaal op de Yamaha, het is vanaf alle gezichtspunten duidelijk een kwalitatief hoogstaande motorfiets met luxe afwerking. Als je dan bedenkt dat de MT-10 eigenlijk een kale R1 is, met 160 PK en 110 Nm plus extra uitrusting, is de prijs van het standaardmodel prima te rechtvaardigen.
Voor we een weekje de Pyreneeën induiken worden de zijkoffers gevuld. Ze lijken niet al te groot, maar verrassen door de daadwerkelijke ruimte, er gaat echt veel meer in dan vooraf verwacht. Helaas wordt je daarbij niet echt geholpen door de veel te grote binnentassen, die door de afmeting en het oprrolsysteem (om ze waterdicht te maken) ronduit ongemakkelijk zijn. De koffers zijn wel heel snel en handig op het -visueel nogal aanwezige- rek te klikken, voor het losmaken moeten we wat meer kracht en wrikken gebruiken, maar het zou kunnen dat daar een -door ons niet ontdekt- systeem voor is. Op de passagiersplek is dan nog volop ruimte over, wat we invullen met een bagagenet en de onmisbare plastic zak van een supermarkt, waarmee geen motorvakantie compleet is.
Eenmaal rijdend weten we het gelijk weer; de MT-10 is ècht geen motor voor beginners. Woest, scherp, en ongelooflijk sterk knal je in de eerste versnelling naar de 130, met de quickshifter druk je door en door, de power blijft eruit knallen. Dor de niet al te fijnzinnige gasreactie bij het eerste gasgeven, is stadsverkeer en rustig rijden een kwestie van hoge concentratie. Op snelle wegen met open bochten is het vooral genieten van de power en het geniale geluid uit het “crossplane” motorblok. Schakelend door de drie power-modes komen we uiteindelijk uit op stand 2 als favoriet, wat zou het mooi zijn als je daarmee ook die initiële gasreactie wat kon matigen. Pluspunten zijn de briljante remmen, de perfecte versnellingsbak met goed werkende slipperkoppeling en de zeer voorspelbare stuureigenschappen. Toegift is de traction control die wheelies toelaat maar op gladde ondergrond keurig ingrijpt (en dan nog cool klinkt ook). Verder bevestigt deze MT-10 onze conclusies van de test van de MT-10 SP nog eens.
Om de MT-10 TE als reismotor te beoordelen moeten we wel meenemen dat we de motor niet over de snelweg naar de Spaanse grens reden, maar kozen voor de luxe optie van Santi’s motortransport. Niet omdat de MT-10 den snelweg niet aan zou kunnen, maar meer omdat het ongelooflijk saai zou zijn. Eenmaal op de schitterende motorroutes in de bergen komt de supernaked namelijk pas echt tot zijn recht, waarbij vooral dat waanzinnige R1-motorblok al snel voor bizarre snelheden zorgt. Het zijn daarbij vooral de remmen die voor het vertrouwen zorgen dat elke overstekende koe, paard of geit met twee vingers uit te remmen is. Om de Tourer Edition nou een echte reismotor te noemen gaat wat ver, maar de kleine koffers doen het prima met bagage voor een week, waarbij de hogere ruit en handkappen ook absoluut een pluspunt vormen. Dit maakt dat je op de MT-10 redelijk comfortabel naar een mooie motorbestemming kunt rijden, om dan op locatie helemaal los te kunnen gaan op de extreme naked.
Voor Belgen is de Tourer Edition een prima keuze om de MT-10 veelzijdiger te maken tegen een zeer gereduceerde prijs van 200 euro, waarbij als enige nadeel de niet al te fraaie kofferbeugels te noemen zijn, anders is er geen enkele reden om het niet te doen. Nadeel daarbij is wel dat het om de 2016-modellen gaat, dus daarbij is de quickshifter optioneel en die wil je zeker hebben. In Nederland ligt het wat anders, omdat daar de TE niet geleverd wordt, waardoor de losse onderdelen samen voor een flinke prijsverhoging van wel 1200 euro zorgen. Dat bedrag zou je misschien wel willen betalen als je veel op reis gaat, maar als dat zo is kom je toch snel bij een ander type motorfiets. Als dat hele pakket dus te duur wordt, zou alleen de kofferset een goedkoper en goed alternatief kunnen zijn.
Technische gegevens 2017 Yamaha MT-10 Tourer Edition
Motortype | vloeistofgekoeld, 4-takt, DOHC, 4-kleppen |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Boring x slag | 79,0 mm x 50,9 mm |
Compressieverhouding | 12:01 |
Max. vermogen | 160,4 PK (118,0 kW) @ 11.500 rpm |
Max. koppel | 111 Nm @ 9.000 rpm |
Frame | Gegoten aluminium Deltabox-frame |
Wielophanging voor | Upside-down voorvork, Ø 43 mm |
Balhoofdhoek | 24º |
Naloop | 102 mm |
Wielophanging achter | Swingarm |
Veerweg achter | 120 mm |
Remmen voor | Hydraulische dubbele remschijf, Ø 320 mm |
Remmen achter | Hydraulische enkele remschijf, Ø 220 mm |
Bandenmaat voor | 120/70 ZR17 M/C (58W) Bridgestone S20 |
Bandenmaat achter | 190/55 ZR17 M/C (75W) Bridgestone S20 |
Zithoogte | 825 mm |
Wielbasis | 1.400 mm |
Grondspeling | 130 mm |
Rijklaargewicht | 210 kilo (zonder TE accessoires) |
Inhoud brandstoftank | 17 liter |
Carterinhoud | 3,9 liter |
Prijs Nederland | € 15.999,- |