Skip to main content

Test: Bridgestone Battlax A41 allroad/adventure motorband

 Dat de nieuwe Bridgestone Battlax A41 een goede allroad motorband is, valt al op te maken uit de keuze voor af-fabriek “OEM” standaardmontage op populaire adventures als de nieuwe BMW R1200GS, F850GS en de Honda Africa Twin. Daar moet wel bij vermeld worden dat prijs en politiek hierin ook een rol spelen, maar toch is deze aanbeveling al veelzeggend. We testen de nieuwe T41 onder de Africa Twin, R1200GS, V-Strom 1000, KTM 1290 SuperAdventure, KTM 1090 Adventure, Triumph Explorer 1200 en Yamaha Super Ténéré in de woeste omgeving van Ouarzazate, Marokko. Met de komst van de Battlax A41 geeft Bridgestone aan dat dit de directe vervanger van de A40 is, er wordt dus geen periode naast elkaar gemeld, zoals bij de sportieve Battlax T31 tourband die we tijdens hetzelfde evenement ook testen

Het maken van de Battlax A41 is voor Bridgestone niet gemakkelijk geweest. Waar allroads, onder aanvoering van de BMW R1200GS, tot enige jaren geleden niet echt bulkten van het vermogen, is in de afgelopen jaren de lat flink hoger gelegd. Qua pk’s sloeg vooral KTM toe met een aantal dikke adventures, die standaard al 160 PK aan boord hebben, waarop de rest volgde. De naam van het segment veranderde misschien daarom dan ook wel van allroad naar adventure. Lastig, want qua prestaties moeten de banden van een ”adventure” op straat extreem veel vermogen aankunnen, maar qua uiterlijk willen we voor diezelfde motoren nog wel een “blokkenband”, of minstens een band met grof profiel. Puur omdat die eruit ziet alsof je elke dag het zand in zou kunnen duiken, ook al blijkt dat in de praktijk dit amper gebeurt. Bridgestone zelf houdt de verdeling op 90/10: 90 procent van de tijd wordt er op asfalt gereden en maar 10 procent op onverharde ondergrond. Niet correct geredeneerd, maar toch waar: 90 procent van de kopers zou eigenlijk beter af zijn met de al net zo nieuwe T31 sporttour band, omdat ze nooit van het asfalt af gaan. Wij denken zelfs dat dit percentage nog hoger ligt, maar dat is niet relevant: de klant bepaalt immers en die wil een adventure motorband. Zodoende heeft de A41 qua profiel dan ook meer een blokstructuur dan de A40. 

Test Bridgestone Battlax A41 adventure motorbanden 1

Als we de Marokkaanse stad in een lint van enorme allroads verlaten, komen we al gauw op de offroadroute van zo’n 50 kilometer. Daar is de ondergrond nergens echt zacht, de onverharde wegen zijn bezaaid met dezelfde stenen als in de rest van het ruige landschap, maar dan meestal wat kleiner gemaakt. Dat “meestal” zorgt ervoor dat je snel hard gaat, maar toch vaak een net iets te grote steen meepakt, die dan dóór de A41 heen de velg weet te raken. Ondanks het feit dat het profiel van de A41 voor offroadgebruik natuurlijk niet enorm is, weten ze toch voldoende tractie op het achterwiel te krijgen, waarbij het gewicht van de zware allroad flink meehelpt. Staand op de stepjes voel je je machtig, alsof niemand je kan deren. Dat blijkt anders te zijn. De band waarvoor we hier zijn geeft absoluut geen krimp, maar de velgen van “adventure” motoren met enige reputatie vallen direct door de mand; binnen no-time verliezen vooral de KTM’s de strijd met flinke deuken in die mooie lichte, aluminium velgen, waardoor de band leegloopt. Andere machines hebben stevigere wielen, we kunnen dus door over deze schitterende ‘pistes’ van gravel, al is het licht uitgedund. 

Binnen de grenzen van de eerder gestelde compromis, doen de A41’s het op de onverharde ondergrond prima, maar we schatten in dat we qua profiel met de straatgerichte T31’s niet veel minder grip zouden hebben. Verschil is alleen dat de A41 gebouwd is rondom een steviger karkas, waardoor de stabiliteit veel beter is en de banden de klappen van de stenen makkelijker opvangen. Verder is het vooral een kwestie van blijven rijden, als het langzaam gaat krijgt de machtige allroad immers weer zijn volledige gewicht terug, lekker hoog in die enorme brandstoftank. Iets wat al snel resulteert in kleine (om)valpartijtjes tijdens manoeuvreren, waarbij de keiharde wind vooral meehelpt als er ook nog koffers op de hoge motorfietsen zitten. Maar, als het dan weer hard over de pistes gaat, weegt de motor niks meer; staand geniet je op deze manier van een unieke manier van motorrijden.

Na het woeste offroaddeel komen we terug op de ondergrond waarop de A41’s in de praktijk straks de meeste kilometers gaan maken: het asfalt. Onze testroute leidt over redelijk tot goede wegen, maar niet over de superstrakke racebaan die we een dag later met andere banden ontdekken. Prima keuze, want juist op dat qua kwaliteit sterk wisselende asfalt is de nieuwe Battlax A41 in zijn element. De rechtuitstabiliteit is voortreffelijk, waarbij de combinatie van “hoogpotige” vering en de Japanse banden voor een mooie combinatie zorgen: comfortabel zonder de directe feedback te verliezen. Ook in de meer bochtige delen gaat insturen makkelijk en houden de motoren goed hun lijn, vooral als je bij sommige modellen elektronisch een sportieve stand qua vering kan instellen. De nieuwe band heeft iets smallere profielgleuven aan de zijkant, waardoor de “contact patch” 5% groter is geworden. Nou was er al niks mis met de A40’s, maar met deze A41’s kan je dus schitterend plat door bochten knallen, met de koffers op centimeters boven het asfalt.

https://www.youtube.com/watch?v=sg1-NokVYOk}

Vooral op de onverwachte momenten is het vertrouwen ruim voldoende; opeens opduikende asfaltreparaties, betonnen wateroversteken en scheuren in het wegdek worden moeiteloos verwerkt. De waterpassages zijn kurkdroog in dit seizoen, over de verbeterde “wet grip” moeten we u dus het antwoord schuldig blijven. Qua “dry grip” zijn we er wel helemaal uit: die is echt fantastisch. De twee compounds in zowel achter- als voorband lopen onmerkbaar in elkaar over. De geclaimde verbeteringen qua contactgevoel zijn minimaal te duiden door de enorme veerwegen van het testpark, maar feit is wel dat je zoveel vertrouwen krijgt dat het al snel weer hard gaat. Zo hard als je je herinnert van die keren dat je met een groep grote adventures je collega-motorrijders, op supersports, op een bergpas het snot voor de ogen reed. Niet heel verstandig, wel heel gaaf en met de A41 dus ook bizar gemakkelijk. 

Conclusie
Motorrijders die de Bridgestone Battlax A41 allroad motorband kopen willen een aantal extreme uitersten in één band zien: een stoer “offroad” uiterlijk, maar “onroad” stuureigenschappen met een bouw die het machtige geweld van de moderne allroads aankan. Natuurlijk betekent dat een compromis, maar Bridgestone is op alle gewenste vlakken wel heel dicht bij die uitersten gekomen. Vooral aan de asfaltkant is echt een stap gezet, waardoor al die allroadrijders die op avontuur gaan, echt serieus de snelheid erin kunnen houden. Het blijft een machtig gevoel om met zo’n enorme machine moeiteloos zó snel te kunnen rijden en zó wendbaar te zijn, met dank aan het vertrouwen vanuit de banden. De offroadmeters spelen een kleine rol, maar ook die gaan ook best, waardoor je in theorie met de Bridgestone Battlax A41 van hier naar de Zuidkaap zou kunnen rijden. Of naar de Ardennen. 

Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Bridgestone (Henny B. Stern, Jonathan Godin e.a.)

Kleding: REV’IT! Cayenne broek en jas. Helm: Arai Tour-X 4 Catch Yellow. Laarzen: TCX RT-Race

Bridgestone Battlax A41 allroad / adventure motorband maatvoering

Voorband: 90/90 V 21 M/C (54V) TL – 100/90 – 19 M/C 57V TL – 110/80 R 19 M/C 59V TL – 120/70 ZR 17 M/C (58W) TL – 120/70 R 19 M/C 60V TL – 120/70 ZR 19M/C 60W TL – 110/80 R 18 M/C 58H TL

Achterband: 130/80 R 17 M/C 65H TL – 140/80 R 17 M/C 69V TL – 150/70 R 17 M/C 69V TL – 150/70 ZR 18 M/C 70W TL – 160/60 ZR 17 M/C (69W) TL – 170/60 R 17 M/C 72V TL – 170/60 ZR 17 M/C 72W TL – 180/55 ZR 17 M/C (73W) TL – 190/55 ZR 17 M/C (75W) TL