Skip to main content

Test: 2021 Kawasaki Z H2 SE

In 2021 zet Kawasaki de Z H2 SE neer als topmodel van haar naked bike-gamma, met semi-actieve elektronische demping en Brembo Stylema remklauwen. Nadat eerder de Kawasaki ZX-10 R, H2 SX en Versys 1000 een SE kuur kregen, was het maar een kwestie van tijd voordat de groenen uitpakten met de Z H2 SE, als meest exclusieve versie van de Z H2 waarmee we een jaar geleden reden. In de basis zien we nog steeds dezelfde indrukwekkende musclebike, met daarbij nu dus ook Showa’s semi-actieve veerelementen. Het grote verschil met de conventionele vering is dat je de dempings- en compressie parameters gemakkelijk kan instellen via het dashboard. Op het kleuren TFT-scherm heb je de keuze tussen drie verschillende presets (Rain, Road, Sport) en nog een volledig instelbare ‘Rider’-mode. Een flink stuk gemakkelijker dus dan keer op keer sleutelen in de zoektocht naar de perfecte instellingen.

Supercharger

Maar vooraleer we dieper in die elektronica duiken, valt het op dat de Z H2 SE in zijn geheel weer een tandje bijzet tegenover de ‘gewone’ Z H2. Het supercharged viercilinder motorblok trekt nog steeds alle aandacht naar zich toe met bliksemsnelle acceleraties, al is er meer. Dat gaat van detailafwerking, zoals een net iets mooier two-tone zadeltje of de prachtige groen/zwarte kleurstelling, tot de toevoeging van Brembo Stylema remklauwen. Toegegeven: het verschil in prestaties ten opzichte van de Brembo M4.32’s van de gewone ZH2 zal je op de openbare weg nooit merken, al wil je op zo’n flagship model uiteraard wel de laatste nieuwigheid. Tot slot werd de elektronische voorvork goudkleurig geanodiseerd en zowel de supercharger als het woordje ‘supercharged’ op de zijkant van de motor kregen een laagje rode verf. 

Test 2021 Kawasaki ZH2 SE 12

Muscle bike

Verder bleef Kawasaki wel trouw aan de formule voor hun dikste Z, dus denk vooral niet dat de elektronische demping hem in de buurt brengt van een SuperDuke, Tuono, V4 Streetfighter of dat soort bochtenvreters. In krappe bochten loopt de ZH2SE nog steeds tegen zijn eigen bodemspeling, framestijfheid, snel ingrijpend ABS en gewicht (240kg) aan. Nee, de ZH2SE heeft bovenal ruimte nodig om zijn kracht te ontplooien en z’n berijder op ongeëvenaarde sensaties te trakteren. In Nederland wordt het dan al flink zoeken naar een testterrein als je weet dat hij met die compressor vlotjes boven de 160km/u trekt. In tweede versnelling. Wie écht sportief wil rijden is hier aan het verkeerde adres en dat wordt er paradoxaal genoeg niet beter op in de sportmodus. Ja, de vering voelt een stuk strakker aan, maar de hopeloos agressieve on/off gasrespons reduceert de Z H2 SE dan met momenten tot een koppig bokkende stier. Het merendeel van de tijd spendeerden we dan ook in ‘Road’-modus.

Stabiliteit

Met 200 pk vermogen en 137 Nm koppel kan je een heerlijk asociale machine verwachten en de toegevoegde waarde zit hem dus meer in de uitstraling en het rijcomfort. Met het wegvallen van soepele krachtpatsers als de XJR1300 en B-King heeft Kawasaki dit segment voor het grijpen en de Z H2 SE blinkt uit qua exclusiviteit en ook wel stabiliteit. In lange doordraaiers geeft de dikke Kawa enorm veel vertrouwen en comfort en dat wordt er enkel beter op als je de elektronica naar je wensen instelt. Wie het gas eens volledig open wil draaien op een recht stuk, verwijzen we graag door naar de Autobahn, maar wees gewaarschuwd: topsnelheden op een nakedbike zijn eerder saai en vermoeiend, het leukste is gewoon de adrenalinerush bij het opschakelen van z’n twee naar drie. En geen van bovengenoemde circuit-nakeds kan tippen aan de explosiviteit van de Z H2 SE. Om nog niet te beginnen over de unieke soundtrack met tsjirpende supercharger.

Elektronica

Instelbare tractiecontrole, quickshifter, launch control, ABS, wheeliecontrole, hellingshoekmeting; je vindt alle elektronische uitrusting terug via het kleuren-TFT dashboard, al vergt het natuurlijk even gewenning eer je vlot met de stuurknoppen door de menu’s scrollt en aanpassingen maakt. Perfect voor de IT’ers onder ons, al zijn er ook 3 goed uitgebalanceerde presets die de Z H2 SE eigenlijk 3 verschillende karakters geeft. Met één druk op de knop regel je dan zo het motorvermogen, de tractiecontrole, de gasrespons en op deze SE uiteraard ook de vering. Om die laatste iets uitgebreider te testen, ging ik in de Rider-modus gradueel van hard naar zacht en het mag gezegd dat dit een groot verschil is – in tegenstelling tot een hoop andere ‘volledig instelbare’ veersystemen. 

Test 2021 Kawasaki ZH2 SE 8

Gasrespons

Eerlijkheidshalve geef ik wel toe dat de ‘Road’-modus veruit de best gebalanceerde instellingen hanteert en dan heb ik het niet enkel op de vering. Waar ‘Rain’ het vermogen beperkt, is het grootste verschil tussen ‘Road’ en ‘Sport’ zoals hierboven reeds gezegd de gasrespons. Wil je toch in ‘Rider’ blijven voor een gepersonaliseerde vering-setup…dan moet je er de rukkerige gasrespons van ‘Sport’ bijnemen want die is jammer genoeg niet instelbaar. Echt een minpunt voor de elektronica afdeling, want bijvoorbeeld ook het uitschakelen van de wheelie- of tractiecontrole kan enkel indien je er de on/off-gasrespons bijneemt. Dit moet toch aan te passen zijn via een software update?

Conclusie

De Z H2 SE is Kawasaki’s nieuwe paradepaardje bij de nakedbikes en daar hoort uiteraard ook een flink prijskaartje aan vast. De basisprijs van 23.349 euro werd op onze testmotoren nog eens uitgebreid met het €1.399 kostende Performance Pack (tankpad, buddyseat, windschermpje en Akrapovic, exclusief montage), goed voor een totaal van 26.648 euro. Niet weinig, al krijg je er wel een gigantische hoeveelheid adrenaline voor terug. De elektronische vering en Brembo Stylema’s bieden zeker een toegevoegde waarde, maar veel belangrijker nog: je koopt het recht om bij de #bikelife-club te zeggen dat je de ‘beste’ hebt. 

Tekst: Arno Jaspers. Fotografie: Jacco van de Kuilen / Kawasaki.

 

Technische gegevens 2021 Kawasaki Z H2 SE

Type motor Vloeistofgekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor met supercharger, DOHC, 16 kleppen
Cilinderinhoud 998 cc
Boring x Slag 76 x 55 mm
Maximum vermogen 200 PK (147,1 kW) / 11.000 tpm
Maximum koppel 137 Nm / 8.500 tpm
Voorrem Dubbele semi – zwevende 320mm schijven met radiaal gemonteerde Brembo Stylema monobloc 4-zuiger remklauwen
Achterrem Enkele 260mm schijf met 2-zuiger remklauw
Voorvering ø43 mm Showa SFF-CA met KECS, handmatig instelbare veervoorspanning
Achtervering Uni Trak, BFRC lite met KECS, handmatig instelbare veervoorspanning
Type frame Stalen buizenframe
Voorband 120/70ZR17 Pirelli Diablo Rosso 3
Achterband 190/55ZR17 Pirelli Diablo Rosso 3
Wielbasis 1.455 mm
Zithoogte 830 mm
Brandstofcapaciteit 19 liter
Rijklaar gewicht 240 kg
Prijs Nederland (2021)    € 23.249,-