Met de Tenere 700 zet Yamaha een woeste allroad-versie van de Tracer 700 neer. Daarbij heeft het Japanse motormerk zich er niet makkelijk af gemaakt, maar is er echt gekozen voor een hardcore focus in een lichte, simpele offroadmotor voor lange afstanden. Een inzetgebied waar geen meer concurrentie is. Het is duidelijk dat Yamaha daarbij nog wel moet wennen aan dat compromisloze deel in een motorfiets voor offroadgebruik. Om even aan te geven hoe moeilijk het Japanse bedrijf het met regeltjes heeft: ze zijn recent in Europa deels gestopt met levering van de èchte WR-enduro’s omdat die ‘gevoelig liggen’ qua homologatie en daadwerkelijke inzet. Kom daar bij KTM maar eens om, die lachen zich rot om dergelijke politieke correctheid. Die Japanse braafheid is nu vooral terug te zien in dingen als de ABS die zichzelf (uiterst irritant!) steeds terug aanzet, maar toch is deze Tenere 700 voor een Japanse fabrikant al een enorme stap voorwaarts op dit vlak.
Het duurde enorm lang voor de Tenere 700 er eindelijk was, nadat het T7-prototype al in 2016 werd gepresenteerd. We rijden nu pas in Nederland met de 2020 Tenere 700 Explorer-versie (+ € 1932,-), waarbij de standaardmotor is voorzien van een prijzig maar compleet accessoire-pakket. Dat bestaat uit erg mooie en handig afklikbare aluminium (Givi) zijkoffers, een enorme middenbok, extra sterke skidplate (met “wijnkelder” opbergruimte voor een extra fles water), een mono zadelrek (ipv passagierszadel) en valbeugels rondom. Samen met de vier LED-projector koplampen, een 21 inch voorwiel en 18 inch achterwiel op Pirelli Scorpions, het rally-dashboard en de zadelhoogte van 88 centimeter, zorgt dit voor een zeer indrukwekkend uitziende, hardcore rallymotor.
Straat
Eenmaal op straat rijdend valt direct op hoe goed de Tenere zich toch op asfalt thuis voelt. Hoog op de motor zittend, stuur je supermakkelijk door al het verkeer, met ongelooflijk veel stabiliteit voor zo’n offroad-gerichte machine, die op bijna-noppenbanden staat. Dat betekent dat de Pirelli’s het op straat prima doen, wat logisch dan wel weer terugbetaald moet worden als je offroad gaat, of met hoe kort ze op de weg mee zullen gaan. Op zowel stuur als stepjes voel je wel wat vibraties, maar dat is zeker acceptabel, zolang je maar geen lange uren snelweg pakt. OK, als je echt gaat pushen wil het smalle 21”voorwiel wel eens wat onder je weg, maar dat is dan ook duidelijk niet waarvoor de Tenere gemaakt is, al presteert hij daar opvallend sterk. In het kort: de Tenere is op straat veel beter dan je zou verwachten.
Op straat is de ruit niet heel erg goed, met veel herrie en weinig windbescherming, maar qua houding is het wel weer prettig zitten: het stuur staat veel hoger dan op de Tracer, waardoor je veel meer “in” de motor zit. Het LCD-dashboard is lekker duidelijk, maar dan vooral qua snelheid en versnellingsindicator, de toerenteller is minder goed af te lezen. Staand zou je ook wat op het dasboard moeten kunnen zien, maar daarvoor is het toch net wat te verticaal gemonteerd. De losse tankdop is vast heel hardcore offroad, maar vooral reuze onhandig. Nog als laatste over de inzet op straat: de Tenere 700 loopt gewoon 200.
Motorblok
Het is misschien wat sneu voor de rally-ontwikkelaars van de Tenere, maar ook in dit model steelt de 689cc CP2-paralleltwin weer de show, zoals datzelfde motorblok dat ook al doet in de MT-07 en de Tracer 700. De twin is soepel, sterk en vooral heel erg leuk om mee te rijden, in elk toerengebied en bij elke manier van motorrijden. Het gaat makkelijk hard, maar ook bij rustiger door de bossen avonturieren is de 700 een genot om mee te rijden. We lieten de ruime speling in de gashendel bijstellen, waarna de injectie foutloos oppakt en je elke situatie de baas bent, totdat je overmoed het van je offroadcapaciteiten wint.
Uitrusting
Qua uitrusting maakt Yamaha ook direct duidelijk waar het om gaat: ongecompliceerd off-the-road motorrijden. Dat betekent dat alle moderne elektronica is weggelaten: geen traction control, geen instelbare mappings, geen slide control, geen TFT-kleurendashboard en ook geen superslimme endurostand. Als enige zou je het uitschakelbare ABS kunnen noemen; een unicum voor het altijd übervoorzichtige Japanse motormerk, maar niet puur uitschakelbaar voor het achterwiel, niet bedienbaar tijdens het rijden en niet instelbaar dat het uit blijft als je de motor even uitgezet hebt. Verder kan je de dagteller op nul zetten, meer elektronica is er niet.
Offroad in Brabant
We reden in de testperiode zowel op de Veluwe als in Brabant over de vele openbare wegen die daar nog niet verhard zijn. In Brabant deden we dat met Peter van der Sanden als gids, hij organiseert vanuit Van Sleeuwen Motoren in Volkel op huur-Tenere 700’s geweldige dagtochten, maar ook op wat mildere XT600’s kan je prachtige ritten over volledig legale onverharde wegen en paden maken. Niet alleen een ideale mogelijkheid voor een “proefrit” dus, maar ook een zeer leuke dagbesteding voor motorrijders van alle niveaus; regelrechte aanrader dus. Onze tip: neem wel zelf een bandenplaksetje mee.
Op die onverharde wegen is het puur genieten op de Tenere. Staand, met je bovenbenen tegen de tank leunend, is de Yamaha duidelijk volledig in zijn element. Ook hier is weer het motorblok de ster, maar dan geholpen door erg fijne vering, een ideale staande positie en makkelijk sturen. Schakelen is niet altijd even makkelijk, maar dat komt vooral omdat de koppelingshendel niet omlaag te draaien is. Sowieso is de hele gecombineerde constructie met handkap, koppeling en spiegel wat onhandig, omdat je die daardoor alle drie niet naar je zin kan instellen. De remmen leken op het asfalt wat aan de tamme kant, maar hier in het zand zijn ze prima, met vooral een fijn doseerbare achterrem.
Klapzand
Het wordt lastiger als de ondergrond verandert van gravelwegen naar klapzand. Tenminste, als je niet zo ervaren bent als offroadrijder. Dan wordt het gewicht van de 700, wat ook nog eens erg hoog op de motor lijkt te zitten, iets waar je meer werkt aan krijgt. Logisch natuurlijk, maar een 450 enduro of XT eencilinder zijn nou eenmaal 100 kilo lichter en daardoor makkelijker te corrigeren als je nog niet de skills hebt van een volleerd motorcrosser of rallyrijder. Sta dan ook niet raar te kijken als je er op dit moment even naast komt te liggen, iets waar de motor overigens prima tegen kan, ondanks het mooie uiterlijk.
Qua bouwkwaliteit en rijgedrag is de Tenere 700 een geweldige motorfiets. Het is daarbij een èchte offroadmotor, géén lieve compromis voor motorrijders die een stoer uitziende motor voor woon-werkverkeer zoeken. Punt is wel dat op dat vlak KTM al veel verder is qua elektronica en uitrusting, al betaal je er dan ook flink meer voor, de 790’s zitten daardoor echt in een andere klasse. Over geld gesproken: als de Tenere 700 qua (elektronische) uitrusting zoveel kariger is dan de Tracer, is een meerprijs van 1600 euro wel raar. Motormerken laten nooit na om te benadrukken dat prijsverhogingen komen door een hoger uitrustingsniveau, dan zou dat andersom toch ook moet moeten werken? Wat niet wegneemt dat 11.600 euro voor de Tenere 700 zeker geen slechte prijs is, maar wat nou als hij hetzelfde (of minder) als de 9999,- van de Tracer 700 met hetzelfde motorblok zou kosten?
Conclusie
De 2020 Yamaha Ténéré 700 is een indrukwekkende motorfiets, zowel qua uiterlijk als offroadcapaciteiten. Zelfs op straat is de Tenere erg goed. Daar zou je toch eerder de Tracer 700 pakken, maar het kan echt prima. Alleen, als je heel regelmatig in Nederland of Europa offroadritten wil rijden, zou je voor dagtochten toch eerder bij een 450 met kenteken uitkomen. De Tenere blijft dan over als de ideale motor voor wereldreizigers die naar Afrika willen, of over land van hier naar Tokyo willen gaan. Dan zou het ‘gebrek’ aan elektronica ook juist een pluspunt worden, zodat je in Tatzjikistan niet met een defecte traction control staat. Dat alles maakt dat de Yamaha Tenere 700 een ontzettend goede motorfiets voor een zeer smal, hardcore inzetgebied is geworden. Precies zoals de makers dat wilden.
Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s: Reno @ VanDijkMedia
Technische gegevens 2020 Yamaha Tenere 700
Motortype | Vloeistofgekoeld, 4-takt, 4-kleppen, DOHC, 2-cilinder |
Cilinderinhoud | 689cc |
Boring x slag | 80,0 mm x 68,6 mm |
Compressieverhouding | 11.5:1 |
Max. vermogen | 73 PK (54,0 kW) bij 9000 tpm |
Max. koppel | 68,0 Nm bij 6500 tpm |
Type chassis | Stalen ruggengraatframe met aangeschroefd dubbel wiegframe |
Voorvering | 43 mm upside-down KYB voorvork, 210 mm veerweg |
Achtervering | Link type, volledig verstelbaar, 200 mm |
Remmen, voor | Brembo remklauw, twee wave remschijven, Ø 282 mm |
Remmen, achter | Brembo enkele remschijf, Ø 245 mm |
Bandenmaat, voor | Pirelli Scorpion Rally STR 90/90 R21 met binnenband |
Bandenmaat, achter | Pirelli Scorpion Rally STR 150/70 R18 met binnenband |
Totale lengte | 2370 mm |
Totale breedte | 910 mm |
Totale hoogte | 1455 mm |
Zithoogte | 875 mm |
Wielbasis | 1595 mm |
Rijklaargewicht | 204 kg |
Inhoud brandstoftank | 16 liter |
Prijs Nederland (2020) | € 11.599 |
{jcomments on}