Met de Battlax S22 presenteert Bridgestone in 2019 de opvolger van de Battlax S21 uit 2016, de “hypersport” motorband voor moderne superbikes en supernakeds. Deze hypersports zijn motoren die tegenwoordig zomaar 200 pk kunnen hebben, wat dan weer opgevangen wordt door een flink aantal elektronische hulpsystemen. Overigens: de vaak weggelaten aanduiding ‘Battlax’ is de soortnaam voor alle motorbanden van de Japanse bandengigant.
Bridgestone legt uit dat ze met de S22 duidelijk geen S21 EVO bedoelen, zoals dat indertijd wel bij de S20 gebeurde, al was dat toen al best een flink andere band. Volgens de makers is de stap tussen beide banden nu echter zo groot, dat er geen sprake kan zijn van een EVO aanduiding. In de technische presentatie worden de drie belangrijkste veranderingen op een rij gezet: een aangepaste compound in het middelste deel van de band is de eerste, waarbij de silicamoleculen kleiner zijn geworden en er dus meer van dat magische spul tegelijkertijd het asfalt kan raken. Tweede is de keuze voor meer profiel aan de zijkanten, waardoor er meer waterafvoer mogelijk is, maar de S22 ook meer feedback aan de berijder kan geven en de bestuurbaarheid verbeterd wordt. Laatste grote technische upgrade is een aanpassing aan de bekende vijf zones met drie compounds in de achterband, daarbij is de buitenste ring wat smaller geworden. Vooraan blijven de twee compounds nog steeds over dezelfde drie zones verdeeld. Deze nieuwe features, plus een waslijst aan kleinere aanpassingen, moeten voor meer grip op zowel droog als nat asfalt zorgen, met daarbij veel aandacht voor de belangrijkste -maar minst meetbare- component: meer vertrouwen voor de berijder. Op het Circuit van Jerez staat een serie motoren die prima aan het doelgebied van de Bridgestone S22 voldoen. We testen de S22 in zes sessies, onder zes verschillende motoren uit de doelgroep.
1: Yamaha YZF-R1
Omdat het circuit tijdens de eerste sessie nog flink nat is en het zelfs nog flink spettert, krijgen we een ideale kans om de “wet grip” te testen. Op een R1 rijden we met wat extra traction control (stand 5) achter voorrijders als Colin Edwards, Josh Brookes en Patrick van den Goorbergh aan, die laten zien waartoe de S22 op een natte ondergrond in staat is. Dat blijkt héél wat te zijn, want voor we het weten gaat het al veel harder dan je met een straatband in de regen zou durven rijden. Normaal krijgen we bij een bandenpresentatie niet snel de kans om de geclaimde extra grip op een natte baan te testen, maar de S22 maakt de claims op dat vlak volledig waar, door veel grip en veel vertrouwen te geven, wat nog eens versterkt wordt door de mooi rollende overgang bij omgooien van linkse hellingshoek naar rechts.
2: Kawasaki Ninja ZX-10R
Bij de hier verzamelde motorpers is de ZX-10R niet de populairste machine, maar dat komt een beetje door de wat aparte zithouding en het ouderwetse dashboard. Power heeft de Ninja genoeg, wat zelf op de rechte stukken voor een spinnend achterwiel zorgt, vooral als het weer wat begint te spetteren. In de deels blinde bocht 5, voor het recht stuk achterop, is het nog zoeken naar de juiste lijn, wat wel eens resulteert in het wat te snel naar hellingshoek rollen van de band, maar dit wordt veroorzaakt door de berijder, niet door de soepele manier van omrollen naar de vertse kant van de band. De claim van Bridgestone dat je met de S22 een 5% snellere rondetijd in de regen kan doen (dan op de S21) is gedurfd, maar gezien de snelheid waarmee we over de vele natte plekken blijven gaan, lijkt dat eigenlijk best wel haalbaar.
3: 2019 BMW S1000RR (lees de hele test HIER)
In de tweede sessie weten we een 2019 BMW S1000RR te bemachtigen. Geen makkelijke taak, want de nieuweling is favoriet bij alle motortesters. De baan droogt dan net wat verder op, waardoor het gas er al wat meer op kan, alleen staat de Duitse superbike nog in een voorzichtige stand qua traction control. Gevolg: een zeer fijn sturende BMW, maar wel eentje waarvan bijna continu het TC-lampje brandt. De combinatie van de nieuwste 1000 cc en de nieuwe Bridgestones zijn vooral in deze halfnatte sessie meer dan indrukwekkend, al is het niet eenvoudig de credits aan de één (S1000RR) of de ander (S22) te geven. Laten we het erop houden dat de combinatie S1000RR-S22 uitstekend werkt in moeilijke omstandigheden, want achteraf vonden we dit de fijnste sessie van de dag.
4: Suzuki GSX-R1000
Na de BMW voelt een 2018 Suzuki GSX-R1000 in de vierde sessie opeens best ruw aan, op het -dan zo goed als droge- Circuito de Jerez Angel Nieto. We zien dat de monteurs de bandenspanning nog even checken na de pauze, er worden geen bandenwarmers voor deze straatbanden gebruikt en gemeten waarden zijn dus “koud” 2,05 voor en 1,7 achter. Als we de baan weer oprijden, blijkt er amper opwarmtijd nodig; indrukwekkend snel gaan we alweer indrukwekkend snel. Bij het steeds harder aanremmen voor bocht 1 en de beroemde “Dry Sack” bocht nr. 6, beginnen de remmen van de blauwe superbike wat te faden maar zorgt de Bridgestone voorband voor voldoende stabiliteit. De Suzuki stuurt op de S22’s erg snel en makkelijk in, al doen we dat eerder te laat dan te vroeg, aldus de voorrijder. En inderdaard, vroeg insturen laat de motorfiets mooi zelf afremmen en de bocht afdraaien, waarbij de voorband altijd meer aankan dan je de vorige keer in diezelfde bocht nog dacht. Wel wil de GSX-R wat snel gaan ‘kwispelen’ bij hard aanremmen voor een bocht, de achterkant stabiel houden gaat hier niet vanzelf.
4: KTM Superduke 1290
Omdat de S22 toch ook zeker bedoeld is voor de steeds sterker wordende powernakeds, kiezen we voor de KTM Superduke. Vanaf de start voelt alles -natuurlijk- direct anders aan dan op de dikke 1000’s, van zithouding tot gearing en van stabiliteit tot bochtensnelheid. Hier valt bij het insturen direct de precisie van de Bridgestones op, wat dan opgevolgd wordt door een redelijk strakke bochtenlijn. Dat wordt dan weer afgemaakt met een wild bewegend stuur als het gas geopend wordt om een recht stuk op te draaien. Zeer spectaculair qua combinatie, waar de banden voor de juiste lijn en een zeer duidelijk gevoel van grip en de hellingshoek zorgen, de oranje motorfiets garandeert het spektakel.
6: Honda CBR1000RR Fireblade
Als de nieuwe BMW’s na een voorgaande sessie binnenkomen, staan de testrijders in de rij om er eentje te bemachtigen. De Ninja en de Fireblade zijn al wat langer op de markt en (daardoor?) duidelijk minder populair, wat eigenlijk niet helemaal terecht is. OK, de Fireblade is nogal ruw op de quickshifter, maar verder is de grip aan de zijkant van de al aardig gebruikte achterband al wat minder maar wel heel duidelijk over de geboden grip, met regelmatig ingrijpen van de iets ruwe traction control als waarschuwing voor het bereiken van de grens van de “sidegrip”. Op de band is goed te zien dat de 2e en 4e compoundstrepen, dus degenen tussen de harde middenstreep en de twee uiterste zijkanten, het snelst slijten. Na deze sessie is het beste er echt wel af, maar er hangen absoluut geen enorme ‘rullen’ bij, zoals dat bij andere banden wel eens wil gebeuren.
Conclusie
Met de komst van de nieuwe Bridgestone Battlax S22 zet de Japanse bandenfabrikant een zeer sterk presterende motorband neer, specifiek voor het belangrijke “Hypersport”-segment van zeer krachtige superbikes en supernakeds. De S22 rolt vooral heel mooi van kant naar kant, geeft duidelijk aan hoeveel grip er is en levert vooral veel vertrouwen aan zowel voor- als achterzijde. Dat we door de regen daadwerkelijk de “wet grip” als indrukwekkend kunnen beoordelen, is een bonus. Uiteindelijk biedt dit het bewijs dat de S22 zowel als straatband in alle omstandigheden prima inzetbaar is, maar ook op het circuit in alle groepen absoluut tot zijn recht komt.
Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s: Bridgestone
Leverbare maten Bridgestone Battlax S22 motorbanden
Nu leverbaar: |
120/70 ZR 17 M/C (58W) TL |
160/60 ZR 17 M/C (69W) TL |
180/55 ZR 17 M/C (73W) TL |
190/50 ZR 17 M/C (73W) TL |
190/55 ZR 17 M/C (75W) TL |
200/55 ZR 17 M/C (78W) TL |
Vanaf 2020 leverbaar: |
110/70 R 17 M/C (54H) TL |
140/70 R 17 M/C (66H) TL |
150/60 R 17 M/C (66H) TL |
180/60 ZR 17 M/C (75W) TL |
Prijzen Brdigestone Battlax S22 motorbanden
Voor onze redactie blijkt het helaas ondoenlijk om de werkelijke prijzen van een set motorbanden te achterhalen. De officiële consumentenadviesprijs is namelijk extreem hoog, die zal geen enkele consument willen betalen. Het is dan ook volstrekt normaal om een flink kortingspercentage hierop te krijgen. Daar tegenover zijn sommige onlineprijzen weer extreem laag, maar daar komen dan nog weer zaken als verzending, montage en afvoer van de oude banden bij. In de reacties onder dit artikel kunt u het door u betaalde bedrag aangeven.