{jcomments on}
Met de komst van de 2017 BMW R NineT Racer bouwt BMW Motorrad verder op het modulaire platform van de “gewone” R NineT door het achterframe weg te laten en het geheel van klassiek ogend kuipwerk te voorzien. Motorisch is de hele serie (R Nine T, Pure, Racer, Scrambler, Urban G/S) voorzien van het ‘oude’, luchtgekoelde motorblok van de R1200GS, wat toch gehomologeerd is voor de Euro4 norm, maar daardoor begrensd wordt op 110 pk en 116 Nm. Door vooral het uiterlijk volledig anders te maken zijn er nu 5 absoluut verschillende R NineT motoren en wat ons betreft steelt de Racer daarvan ècht de show. Daarbij is het uiterlijk zo opvallend strak, dat je eigenlijk alleen nog maar die grijze BMW-knoppen gelijk van het stuur zou willen trekken om ze om te ruilen voor kleine, strakke armaturen. Verder hoef je niet te gaan, qua looks is hij helemaal af.
Café Racer
Zoals het klassieke uiterlijk al aangeeft moet er dan ook meer naar deze “racer” gekeken worden als “café racer”. Dit begrip uit de jaren ’70 stond voor een goed uitziende machine waarmee je heel snel van kroeg naar kroeg kon rijden. Die uitleg is even op zijn plaats, deze motor is er volgens ons namelijk voor jongeren. Want eenmaal opgestapt valt vooral de vooroverhangende zit op, het stuur zit relatief ver weg. Met deze sportieve zithouding is de NineT Racer duidelijk niet gemaakt voor melancholische ouderen die terug willen naar hun jeugd. De druk op polsen en schouders is immers zo groot dat ze snel zullen beseffen dat die al even achter ze ligt.
Geen HP2
We ontkomen niet aan een referentie naar de al even niet meer leverbare BMW HP2 Sport, de laatste sportieve raceboxer uit het recente BMW-verleden. Toen al met 133 pk uit dezelfde cilinders die je aan de grond kon rijden en indrukkend volledig gebouwd om het maximale uit de wat moeilijke motorconfiguratie te krijgen. Voor alle duidelijkheid: dat is de R NineT Racer dus allemaal absoluut niet. Doordat er zoveel overeenkomst is tussen de gewone NineT en de NineT racer, kan je van te voren invullen dat de naam “racer” niet naar de moderne maatstaf moet worden uitgelegd, daarvoor is de basis simpelweg niet sterk genoeg.
Rijeigenschappen
Door het gat rechts van de tank zie je een stuurdemper zitten, op een moderne motor met 110 pk vaak een teken dat het frame niet al te stijf is. Met de framestijfheid is echter weinig mis, maar daarbij moet wel gemeld worden dat de Racer sowieso niet echt gemaakt is voor heel snel rijden over bochtige wegen, tenzij je bij het retro uiterlijk ook een retro beleving wil qua stuureigenschappen. Vooral de bodemspeling is heel snel op, bij een te enthousiast genomen linkerbocht raakten stepje en versnellingspook tegelijkertijd de grond, waarbij een crash maar net voorkomen kon worden en het pookje een andere vorm kreeg. Snel van kant naar kant omleggen gaat prima en ook in de bochten is de motor best stabiel, maar eigenlijk moet je het op de R NineT gewoon niet al te gek maken qua hard rijden. Het kan echt wel, maar de Racer is er eigenlijk niet voor gemaakt.
Motorisch
Het motorblok levert prima vermogen, dit is immers het blok waar de GS en de R1200RT jaren mee rondreden, voordat de waterkoeling daar de prestaties een flink stuk verhoogde. Helaas reden we de dag vóór de testrit met de Racer op de nieuwe GS, waardoor we bij het “oude” blok toch wat directe punch misten en alles opeens wat rauw aanvoelde, met meer vibraties over het hele toerenbereik. Ook het wat lome schakelen en ontbreken van een slipperclutch voelde als een gemis, bij terugschakelen wilde de achterkant nog wel eens wat kwispelen als we toch weer teveel in de “racer” stand kwamen, iets waartoe de zithouding en het uiterlijk toch blijven verleiden. Schakelen gaat zowel omhoog als omlaag veel beter als je het rustig doet, dan blijft de hele machine keurig strak. Eenmaal terug in de retro-stand is het motorblok dan ook zeer geschikt voor zijn doel en komt de wat spetterende roffel uit de enkele uitlaatdemper prima over.
Uitrusting
Als café racer voldoet de R NineT vooral qua uiterlijk enorm goed. De witte kuip met de klassieke gekleurde strepen ziet er super uit, van dichtbij is de afwerking op topniveau. Het leek vooraf dan ook wel erg jammer dat er een wat diep induikende telescoopvork op zit, maar eenmaal erachter dat dit geen sportieve motor moest worden, is ook dat een logische keuze gebleken. Wel is het jammer dat de spaakwielen op de testmotor optioneel zijn. Op de motor zittend, zie je tussen de kuip en de tank enorme gaten; dat past deels wel bij de klassieke stijl maar had ook makkelijk met kuipwerk afgesloten mogen zijn. Het dashboard bestaat uit twee klassiek ogende klokken met LCD-streep, de klokken zijn prima af te lezen, het LCD deel (met versnellingsindicator) door de spiegeling van het glas wat minder. Verder zou het bijna vergeten, maar het boxerblok is aangesloten op een cardanas voor de aandrijving van het achterwiel, dat werkt allemaal voortreffelijk. Daarnaast zijn de remmen prima en werkt eigenlijk alles ruim naar behoren.
Conclusie
De 2017 BMW R NineT Racer ziet er werkelijk fantastisch uit en voldoet verder aan alle eisen van een hedendaagse retrobike. Als je daardoor echter denkt dat je er echt sportief mee kunt rijden, heb je het volledig mis. De Racer moet dan ook vooral gezien worden als een opvallend goed uitziende motor om van terrasje naar terrasje te rijden, wat een prima ritje is met daarnaast een enorm grote blitsfactor van parkeren tot wegrijden. Ook leuke motorritjes in de buurt kan de klassiek uitziende BMW prima aan, tot de zithouding je vraagt om nog een terrasje te pakken. Met die inzet voor ogen is het vermogen meer dan afdoende en zijn de rijeigenschappen volledig passend bij het inzetgebied.
Tekst: Iwan van der Valk Foto’s: Jan Starék/BMW
Technische gegevens 2017 BMW R NineT Racer
Type | lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, 2 nokkenassen, balansas |
Boring x slag | 101 mm x 73 mm |
Cilinderinhoud | 1170 ccm |
Vermogen | 110 pk (81 kW) @ 7.750 tpm |
Koppel | 116 Nm @ 6.000 tpm |
Compressieverhouding | 12,0 : 1 |
Koppeling | enkelvoudige droge plaatkoppeling, hydraulisch bediend |
Secundaire overbrenging | cardan |
Frame | 3-delig frame; voor- en 2-delig achterframe met meedragende motor/transmissie, monteerbare duozit |
Voorwielgeleiding / -vering | telescoopvork, diameter 43 mm |
Achterwielgeleiding / -vering | enkelzijdige aluminium swingarm met BMW Paralever, veervoorspanning en uitgaande demping (traploos) instelbaar |
Veerweg voor / achter | 125 mm / 120 mm |
Wielbasis | 1491 mm |
Naloop | 103,9 mm |
Balhoofdhoek | 63,6° |
Bandenmaat, voor | 120/70 R 17 Metzeler Roadtec Z8 |
Bandenmaat, achter | 180/55 R 17 Metzeler Roadtec Z8 |
Remmen, voor | zwevende dubbele 320 mm remschijven, vaste 4-zuiger remklauwen |
Remmen, achter | vaste enkele 265 mm remschijf, diameter, zwevende 2-zuiger remklauw |
Lengte | 2105 mm |
Breedte incl. spiegels | 920 mm |
Hoogte | 1105 mm (incl. spiegels) |
Zithoogte, onbeladen | 805 mm |
Rijklaargewicht | 220 kg |
Max. toelaatbaar totaalgewicht | 430 kg |
Tankinhoud | 17liter |
Reserve | 3,5 liter |
Prijs | € 15.794,- |