De BMW R NineT is een motor met een uiterlijke knipoog naar de jaren 70 maar dan met de techniek van de huidige tijd. Zijn caféracer-achtige uitstraling maakt hem trendy en de brochures van de NineT staan dan ook vol met foto’s van stoere mannen met baarden en retro zonnebrillen, dat duidt erop dat BMW een ander publiek aan wil spreken met de NineT.
Frame en rijwielgedeelte.
Het motorblok is een 1170 cc luchtgekoelde tweecilinder boxer met 81 kW (110 pk) en 119 Nm. Aan de voorzijde is de motor voorzien van een traditionele 46 mm upside down voorvork, die niet instelbaar is. Aan de achterzijde is er een ook een ‘gewone’ schokdemper waarvan de veervoorspanning en de uitgaande demping af te stellen is op ieders persoonlijke voorkeur. De BMW R NineT heeft een setje 4-zuiger Brembo remklauwen aan de voorzijde en 320 mm remschijven, aan de achterkant is er een 2-zuiger remklauw op een 265 mm remschijf. Het remsysteem is standaard uitgerust met ABS en de overbrenging van de 6-versnellingsbak naar het achterwiel gaat door middel van een cardan. De 17 inch spaakwielen zijn voorzien van Continental Roadattack Evo banden, die op hun beurt het vermogen over moeten brengen naar de straat.
Rijden.
Als de motor gestart is voel je meteen dat het een BMW is, omdat de motor aangeeft te willen kantelen als je gas geeft. Oorzaak hiervan is natuurlijk de boxermotor maar dit mag niet als negatief punt aangemerkt worden. De optionele dubbele uitlaat met Akrapovic opschrift laat de motor lekker klinken, dit wordt alleen maar beter naarmate de toerentallen hoger worden. Het schakelen gaat soepel, de verstelbare koppeling laat zich makkelijk bedienen en de tellerpartij is erg overzichtelijk. Het dashboard geeft informatie door zoals de tijd, kilometerstand, verbruik, tripafstand en is voorzien van een versnellingsindicator. Met een knop op de linkerstuurhelft scroll je makkelijk door het menu. De BMW R NineT heeft een prettige zithouding, vrij actief zonder dat je druk op je polsen voelt. De zitting voelt vrij stevig aan maar is zelfs na een toerrit van 250 km nog comfortabel. De (niet instelbare) upside down voorvork doet uitstekend zijn werk, de achterschokdemper heeft wat meer moeite om alles bij te benen als er echt snel wordt gereden. Een paar kleine aanpassingen aan de achterveer gaven wel wat verbetering, maar niet helemaal het gewenste resultaat, de achterkant bleef een beetje onrustig aanvoelen bij hogere snelheden en snelle bochtenwisselingen.
Het motorblok is uitstekend, het heeft meer dan genoeg vermogen en als het gas er echt op gaat is niet het motorblok maar de achterveer de oorzaak waardoor er niet sneller gereden kan worden. Vanuit gas-dicht pakt de luchtgekoelte vierklepper uitstekend op, als de naald van de toerenteller rond de 6000 komt doet de NineT er nog even een schepje erboven op en net voorbij de 8000 toeren grijpt de toerenbegrenzer abrupt in als je het gevoel hebt dat er nog wel meer inzit. Stapvoets rijden in de stad gaat soepel en zonder horten of stoten, ontspannen toeren is ook prima te doen met deze trendy BMW. De motor schakelt prima, de zes versnellingsbak is goed te bedienen en dit geldt ook voor de hydraulische bediende koppeling. Het verbruik van de motor is acceptabel, bij stevig doorrijden gebruikt deze rond de 1:15 en bij ontspannen toeren is 1:20 goed haalbaar. Het motorblok mag dan ook wel gezien worden als het sterkste punt van de BMW R NineT. De remmen aan de voorzijde zijn meer dan voldoende, goed doseerbaar en als het moet kan er echt serieus hard geremd worden. Over de achterrem zijn we wat minder enthousiast, deze moet flink ingetrapt worden voordat er vertraging optreedt.
Afwerking.
De 2014 BMW R NineT is een trendy verschijning. De caféracer uitstraling van de motor doet je denken aan de jaren ’70 maar dan met de techniek van nu. De motor is voorzien van mooie geborsteld aluminium delen, spaakvelgen, een zeer netjes afgewerkt zadeltje en de door ons gereden motor was voorzien van het (vreemd genoeg) optioneel verkrijgbare kontje à €446,-. De motor heeft kleine, subtiele details die het geheel compleet maken, een van deze details is het BMW logo dat verwerkt is in de koplamp en ook het plaatje waar het framenummer ingeslagen is mag er zijn. Over de afwerking dan ook niets dan lof voor de BMW R NineT.
Conclusie.
De BMW R NineT is meer dan een trendy verschijning. Een motorblok met meer dan genoeg vermogen, daarbij een karakter dat prima past bij dit type motor en hij is lekker wendbaar. De motor heeft een design met een knipoog naar de 70’s en een keurige afwerking met mooie details. Als minpunten heeft de NineT de achterschokbreker die te kort schiet als er echt flink doorgereden wordt en ook de prijs. De BMW R NineT is verkrijgbaar vanaf €16.800,- en dat is stevig te noemen, zeker als je dit vergelijkt met zijn brave broertje de R 1200 R. Deze kost €2.500,- minder maar is dan ook een stuk minder stoer en zal dan ook veel eerder opgaan in de menigte. Rijden met de BMW R NineT is vooral leuk, niet geschikt om kilometers te vreten maar ideaal om even op een zondagmiddag erop uit te gaan.
Tekst en foto’s: Marco Hendriks
Motor | |
Type | lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, 2 nokkenassen, balansas |
Boring x slag | 101 mm x 73 mm |
Cilinderinhoud | 1.170 ccm |
Vermogen | 81 kW (110 pk) bij 7.500 t/min |
Koppel | 119 Nm bij 6.000 t/min |
Compressieverhouding | 12,0 : 1 |
Mengselvorming / motormanagement | elektronische inspuiting / digitaal motormanagement |
Uitlaatgasreiniging | geregelde 3-wegkatalysator, Euro 3-emissienorm |
Prestaties / verbruik | |
Topsnelheid | meer dan 200 km/h |
Verbruik per 100 km bij 90km/h constant | 4,5 l |
Verbruik per 100 km bij 120 km/h constant | 5,8 l |
Brandstof | loodvrij, 95 tot 98 RON, opgegeven bij 98 RON; automatische klopregeling |
Elektrische installatie | |
Dynamo | drie-fasen 600 W |
Accu | 12 V / 14 Ah |
Aandrijving | |
Koppeling | enkelvoudige droge plaatkoppeling, hydraulisch bediend |
Transmissie | klauwengeschakelde 6-versnellingsbak met schuine vertanding |
Secundaire overbrenging | cardan |
Rijwielgedeelte / remmen | |
Frame | 4-delig frame, bestaande uit voor-en 3-delige achterframe met meedragende motor/transmissie, afneembare duozit. |
Voorwielgeleiding / -vering | upside-down telescoopvork, diameter 46 mm. |
Achterwielgeleiding / -vering | enkelzijdige aluminium swingarm, achteras met excenter instelbaar, centraal geplaatst veerbeen, veervoorspanning en uitgaande demping traploos instelbaar |
Veerweg voor / achter | 120 mm / 135 mm |
Wielbasis | 1.476 mm |
Naloop | 102,5 mm |
Balhoofdhoek | 64,5 ° |
Velgen | draadspaakwielen |
Velgmaat, voor | 3,50 x 17″ |
Velgmaat, achter | 5,50 x 17″ |
Bandenmaat, voor | 120/70 ZR 17 |
Bandenmaat, achter | 180/55 ZR 17 |
Remmen, voor | zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste 4-zuiger remklauwen |
Remmen, achter | vaste enkele remschijf, diameter 265 mm, zwevende 2-zuiger remklauw |
ABS | Standaard uitgerust met BMW Motorrad ABS |
Maten / gewichten | |
Lengte | 2.220 mm |
Breedte incl. spiegels | 890 mm |
Hoogte zonder spiegels | 1.265 mm |
Zithoogte, onbeladen | 785 mm |
Binnenbeen curve, onbeladen | 1.760 mm |
Rijklaargewicht 1) | 222 kg |
Drooggewicht | |
Max. toelaatbaar totaalgewicht | 430 kg |
Max. belading (bij standaarduitrusting) | 208 kg |
Tankinhoud | 18 l |
Reserve | ca. 3,0 l |
Prijs | €16.800,- (excl. rijklaar maken à €395,-) |
Technische gegevens gebaseerd op het onbeladen gewicht (DIN) | |
1) Volgens EU-richtlijn 93/93/EWG, d.w.z. met alle vloeistoffen en de tank minstens 90 % gevuld. |