De Bridgestone A40 is niets meer dan een straatband die door zijn profiel de uitstraling heeft van een allroadband. Tijdens de persintroductie van deze band in Portugal bleek al dat het een uitstekende band is maar de omstandigheden ten tijde van de introductie waren ideaal. Tijdend de langeduurtest van de A40 hebben we de banden onder een Kawasaki KLV1000 gemonteerd en er ruim 12.000 km mee gereden onder alle denkbare omstandigheden. Er zijn hoofdzakelijk plezierritten verreden met de A40 maar daarnaast ook best wel veel snelweg kilometers en is de band ingezet tijdens een allroad training in Zweden.
Na heel wat jaren trouwe dienst is de Battlewing opgevolgd door de A40. De vorm van de A40 is ten opzichte van de Battlewing aan de voorzijde iets gewijzigd en de achterband is gelijk gebleven, toch is goed te merken dat de band een stuk lichter instuurt dan zijn voorganger de Battlewing maar alsnog mag het karakter van de band als neutraal bestempeld worden. Tijdens lange doordraaiers is de band zeer goed op zijn lijn te houden, hij voelt er stabiel aan en ook correcties in een bocht zijn geen enkel probleem. Op hogere snelheid is de stabiliteit in orde, de banden hebben veel snelwegkilometers te verduren gehad en de band bleef toch vrij netjes rond. Ook bij snelle bochtenwisselingen, in de winterperiode of slecht asfalt blijft de band doen wat deze behoort te doen. Opwarmen doet de band minder snel maar als de band koud is dan is de grip nog steeds acceptabel. Bridgestone heeft aangegeven dat de natweereigenschappen beter zijn geworden door het nieuwe profiel en aanpassingen in de samenstelling van de band. De Battlewing voelde tijdens ritten op nat asfalt wel eens wat wazig aan waardoor het vertrouwen in de banden minder werd maar de A40 heeft daar een flinke sprong voorwaards gemaakt. De band merkbaar beter dan de Battlewing, het geheel voelt wat zekerder aan en onverwachte uitstapjes zijn niet gemerkt tijdens de langeduurtest.
Allroad
Om met een straatgerichte allroadband een allroadtraining te doen lijkt een beetje gemeen maar de vraag was eigenlijk hoe ver je kan komen met zo’n band. Nou, je komt een heel eind. Tijdens een allroadtraining in Zweden werd er twee dagen gereden, totaal ongeveer 400 km waarvan 70% offroad. Op de onverharde wegen in de bossen van Tiveden kan de A40 best meekomen, dit zolang de ondergrond maar droog is. Na een korte regenbui werd het allemaal glibberig waardoor de band behoorlijk aan het zoeken was naar grip, is de ondergrond wat vettig dan loopt het profiel vrij vlot vol waardoor hij nog meer moeite heeft met het vinden van grip. Op het gravel (grusswegen) doet de band het prima. Natuurlijk merk je dat het geen noppenband is maar de tractie is ruim voldoende en als je genoeg druk op de voorzijde hebt dan gaat ook het sturen naar behoren. Waarschijnlijk zou je met een sportieve toerband zoals de T30 Evo dit ook wel kunnen. Tijdens de tweede dag ging het offroadrijden naar een hoger niveau en op het losse zand is het hard werken. De voorkant ploegt zich een weg door het zand en het achterwiel heeft dan echt moeite het vermogen van de motor om te zetten in een voorwaartse beweging. Daar ligt dan ook het maximaal haalbare van de Bridgestone A40 maar over het algemeen verraste deze straatgerichte band wel hoe ver je nog kan komen op onverharde wegen.
Conclusie
De band is zeker een stuk beter dan zijn voorganger de Battlewing, waarbij de Battlewing reatief zwaar instuurde is de A40 een stuk lichtvoetiger. Ook zijn de eigenschappen van de A40 op nat asfalt een stuk beter en ook de levensduur is beter geworden. Ruim 12.000 kilometer hield de achterband het vol en bleef netjes rond terwijl deze echt flink wat snelweg kilometers te verduren heeft gehad. Offroad rijden is wel te doen maar alleen over gravelwegen en bospaden, als het zwaarder gaat worden is het gedaan met de pret maar daar mag de A40 niet op afgerekend worden, het is immers een straatband. Stabiliteit en neutraal zijn de sleutelwoorden van deze Bridgestone die tijdens de test niet teleurstelde. Het is een echte straatband die er een klein beetje stoer uitziet, dit past uitstekend bij de allroad motoren waar deze voor is gemaakt, straatgericht en een klein beetje stoer.
Beschikbare maten:
Voorzijde
110/80R19 (59 V)
120/70R19 (60 V)
Achterzijde
150/70R17 (69 V)
170/60R17 (72 V)
Tekst: Marco Hendriks