Test: Bridgestone Battlax Adventure A40 allroad motorband
De meest opvallende feature van de nieuwe Bridgestone Battlax A40 Adventure motorband is dat hij weliswaar voor de grote en kleinere ‘allroads’ is gemaakt, maar zich daarbij vooral op gebruik op asfalt richt, vandaar ook de benaming ‘Adventure’. De nieuwe Bridgestone Battlax A40 Adventure motorband is in 2015 de opvolger van de Battle Wing. De Trail Wing zal er volgens Bridgestone naast gevoerd blijven worden, al ligt het voor de hand dat hier binnenkort in ieder geval een andere naamgeving voor komt. Bridgestone heeft nu nog maar een paar maten voor de A40, langzaam zullen er meer komen waardoor de voorradige Battle Wing 501/502’s uit zullen lopen, tot die tijd vallen (bijvoorbeeld) de watergekoelde BMW R1200GS en de KTM Super Adventure buiten de boot.
Grote markt
De motoren die op dit moment het best verkocht worden bevinden zich in het segment wat vroeger “allroad” genoemd werd; BMW R1200GS, KTM 1290 Adventure, Suzuki V-Strom 1000 & 650, Yamaha (Super) Ténéré, Kawasaki Versys 1000 en 650, Triumph Tiger Explorer & 800 en nog meer van dergelijke ‘hoogpoters’. Ondanks het stoere allroad-uiterlijk ligt het feitelijk inzetgebied van deze motoren voor 99% op de geasfalteerde weg, waardoor de naamgeving evolueerde naar ‘adventure’. Het zou dan ook logisch zou zijn dat dergelijke motoren van ‘gewone’ straatbanden worden voorzien, maar het blijkt dat de bezitters toch liever stoere banden monteren die eruitzien als motorbanden die ook offroad inzetbaar zijn. Resultaat hiervan is dat veel bezitters van (bijvoorbeeld) een BMW R1200GS deze van woest ogende blokbanden voorzien, maar dat dit in de dagelijkse praktijk de rijprestaties negatief beïnvloedt door de beweging die de grove profielblokken nou eenmaal veroorzaken.
Keuze voor asfalt
Met de Bridgestone Battlax A40 Adventure kiest de Japanse bandenfabrikant voor banden die zo goed als alleen voor straatgebruik gemaakt zijn, maar qua uiterlijk van het profiel nog zoveel mogelijk aan allroadbanden doen denken. Daarbij moeten de brede groeven voor betere prestaties op nat asfalt zorgen, net als de nieuwe compounds waarbij de achterband zelfs van Silica werd voorzien. De keuze voor inzet als straatband heeft als voordeel dat er qua ontwikkeling meer hierop ontwikkeld kon worden; Bridgestone claimt dan ook dat de A40 Adventure maar liefst 22% verder meegaat dan de Battle Wing. Bridgestone claim dat de A40 vooral in de regen erg goed moet zijn, maar het begin van de zomer is in Portugal niet het juiste moment om dit te bewijzen. Qua vorm veranderde er weinig ten opzichte van de nu uitlopende Battle Wing, de achterband is exact hetzelfde maar de voorband is platter in het midden en wat ronder aan de zijkanten. Het zou niet vreemd zijn als Bridgestone ook in dit segment voor een lichte en een zwaardere GT-versie zou kiezen, al staat dat niet op de planning. Dezelfde banden zitten nu onder een V-Strom 650 met 70 pk en een KTM Super Adventure met 160, dat zorgt automatisch voor een grotere compromis qua grip vs. levensduur dan nodig is.
Onverhard
Natuurlijk kent de straatgerichtheid als keerzijde dat het allemaal wat minder is op de onverharde delen van de route. Het gaat wel, maar dat is meer omdat het allemaal wel meevalt qua hardheid van de ondergrond en omdat het rechtopstaand op zulke motoren altijd wel goed blijft gaan, als de bochten maar niet te krap worden. De foto’s lijken dus stoer, maar om nou te zeggen dat we echt offroad zijn gegaan, is wat overdreven. Gravelwegen zijn dus zeer goed te doen, maar meer dan dat raden we op de A40 echt niet aan. Iets wat trouwens ook komt door het enorme gewicht van de motoren, alleen zeer geoefende rijders kunnen daarmee uit de voeten in zwaar(der) zand.
Verhard
Onder de aangeboden ‘adventures’ warmen de A40’s snel op, om zich dan op hoog tempo over een enorm slingerende route door heuvels van de Portugese Algarve te laten sleuren. Al heel snel wordt duidelijk dat de A40 zich inderdaad op het asfalt richt, alle grote, hoge machines doen het opvallend veel beter dan op de blokbanden die sommige allroads standaard meekrijgen. Door de langere veerwegen daarvan ontbreekt de directe feedback op het asfalt relatief wat, maar de consistente grip bij het afrollen in bochten is indrukwekkend. Op alle motorfietsen is op het asfalt al snel oppassen voor het aan de grond rijden van middenbokken of stepjes, ondanks de forse hoogte van de motoren in dit segment. Logischerwijs is deze manier van rijden het leukst op de adventures die meer op de weg gericht zijn, zo ben je op de Suzuki V-Strom 1000 al snel aan het knallen alsof het een wat groot uitgevallen superbike is. Ook de kleinere 650 laat zich met enorm gemak over de slingerwegen sleuren, achterna gezeten door de grote BMW’s en Yamaha’s die, ondanks de veelal aanwezige traction control, echte allroadbanden zouden slopen. Voor insturen en bochtenprecisie geldt hetzelfde; de adventures zullen nooit de extreme eigenschappen van sportieve motoren krijgen, maar door de straatgerichte banden kom je er voor gevoel heel dicht bij in de buurt.
Conclusie
Door te kiezen voor één richting is het natuurlijk makkelijk om daarin beter te zijn dan de rest. De nieuwe Bridgestone Battlax A40 Adventure is dan ook echt opvallend goed op het asfalt en transformeert grote en middelgrote allroads dan ook tot zeer preciese stuurmachines. Logisch nadeel is dat ze er qua allroad-uiterlijk op achteruit gaan en ze minder goed inzetbaar worden op losse ondergrond, maar daar komen 99% van de adventuremotoren nooit. Eenmaal gekozen voor asfalt is de Bridgestone Battlax A40 Adventure een zeer prettige sturende band, die de gemiddelde adventuremotor qua stuureigenschappen in de buurt brengt van meer sportief gebouwde motorfietsen. Bezitters van een adventure die de stoerheidsfactor van een allroadband los durven laten, zullen in de Ardennen niet bij te houden zijn door bijna alle andere motorsoorten.
Maten voor-/achterbanden tijdens introductie (andere maten volgen snel)
Voor: 110/80-R19 – Achter: 150/70-R17
Tekst: Iwan van der Valk – Foto’s: Bridgestone, Testmotor.nl