Kawasaki presenteert de geheel nieuwe J125 als het kleine broertje van de al bestaande J300 die op zijn beurt grotendeels gebaseerd is op de Kymco 300i Downtown (klik HIER voor de test van de J300). Het design van de J125 is dan ook afgeleid van de J300, waarbij deze kenmerken vertoont van de Kawasaki supersportmodellen, zodat het gelijk duidelijk wordt waar je mee te maken hebt. Voor een 125cc lichte scooter ziet de J125 er niet alleen fors uit, maar is dat ook, zodat je bij plaatsnemen het gevoel hebt met een volwassen scooter op pad te gaan. De afwerking van de scooter is van hoog niveau en het geheel ziet er dan ook zeer strak en goed verzorgd uit met mooie lijnen en een sportieve uitstraling. Zo is het zadel voorzien van een two-tone bekleding en heeft het LED achterlicht dezelfde vorm als dat van de sportieve Z-modellen van Kawasaki.
Voor de aandrijving wordt gebruik gemaakt van een 125cc vloeistof gekoelde eencilinder motor met 4 kleppen, die een opgegeven vermogen levert van 14 pk (10,3 kW). Precies de helft van de 28 pk sterke J300 en met 11,5 Nm nog minder dan de helft aan koppel dan dat van zijn grotere broer. Deze waarden zijn natuurlijk niet toevallig gekozen, in tegenstelling tot de J300 is de J125 hiermee wél geschikt voor het A1 rijbewijs, wat dan ook gelijk het bestaansrecht van deze lichte scooter verklaart. Als je dan ook nog eens in oogmerk neemt dat het gewicht elkaar niet veel ontloopt, 191 kg voor de J300 tegen 182 kg van de J125, dan zal het duidelijk zijn dat het inzetgebied van de J125 (nog) veel meer op stadsgebruik en woon-werk verkeer is komen te liggen waarbij snelweggebruik beter kan worden vermeden.
Rijeigenschappen
De afmetingen en de wielbasis zijn van de J125 en J300 exact gelijk aan elkaar, zodat ook bij de J125 sprake is van een wat beperkte beenruimte voor de wat langere rijder. Je zit ook dicht op het stuur, wat op zich een prettige en comfortabele zithouding oplevert, maar waarbij je wel wat onderuit zit, zodat bij lange ritten een pijnlijke onderrug niet ondenkbaar is. Maar het kán wel, zolang je de snelweg maar mijdt en niet te veel haast hebt kun je ook in een bergachtige omgeving als Almeria in Spanje, waar we de J125 hebben gereden, heerlijk relaxed van de omgeving genieten. Ondanks het lichte vermogen kun je lekker vlot optrekken bij een stoplicht, waarbij je goed mee kunt komen met het overige (stads)verkeer, maar voor het inhalen van een vrachtwagen zal je wel de tijd en ruimte moeten nemen zoals je dat met een auto zou doen. Een hoge topsnelheid heeft de J125 dan ook niet. Tot zo’n 80 km/h gaat het lekker vlot, maar daarboven heeft hij echt moeite om tot zijn top van ca. 120 km/h (teller) te komen en bij een stevige tegenwind is 100 km/h wel de max. Bergop én met stevige tegenwind is ook nog te doen waarbij 80 km/h haalbaar is, wat best indrukwekkend genoemd mag worden voor een lichte scooter van dit formaat.
De J125 is lekker wendbaar zodat je gemakkelijk door het stadsverkeer kunt laveren en heeft een korte draaicirkel waardoor keren op de weg een fluitje van een cent is. Het geheel is strak geveerd waarbij je van de twin-achter schokbrekers alleen de veervoorspanning in vijf standen kunt verstellen. Eenmaal op snelheid blijkt de rechtuit stabiliteit goed voor elkaar en ook bij bochtenwerk blijft het redelijk strak en dus vertrouwd aanvoelen zodat ook sportief rijden tot de mogelijkheden behoort zolang je het niet te gek maakt. Wat betreft de remmen kunnen we kort zijn; dat is gewoon goed voor elkaar. Er is meer dan voldoende remvertraging en deze zijn ook goed te doseren. De voorrem bestaat uit een 260mm-wave-remschijf met een tweezuiger-remklauw en zijn er RVS-omvlochten remslangen toegepast. Aan de achterkant zit een 240mm-wave-remschijf in combinatie met een tweezuiger-remklauw. Standaard is de J125 voorzien van ABS en zijn de linker- en rechter remhendel beiden naar behoefte in vier standen verstelbaar.
Uitrusting
Wat bagagemogelijkheden is het ook prima voor elkaar op de J125. De ruimte onder het zadel is verlicht en is groot genoeg om een integraalhelm in op te bergen waarbij er nog ruimte overblijft voor een tas. Ook is er een dashboardkastje aan de binnenkant van de voorkuip voor extra bagageruimte waarin zich een 12V-aansluiting bevindt zodat je tijdens het rijden je telefoon op kunt laden. Daarnaast zit er aan de binnenkant van de voorkuip ook nog eens een inklapbare bagagehaak voor het meenemen van tas. Ruim voldoende dus voor woon-werk doeleinden en mocht je meer mee willen nemen is er optioneel een topkoffer leverbaar. Het goed afleesbare dashboard heeft een analoge snelheidsmeter en toerenteller met daartussen een LCD-scherm voor de overige, relevante informatie en de scooter is voorzien van een anti-diefstal contactslot. Je zit op de J125 prima uit de rijwind als je 1.80 meter bent, maar indien gewenst is er ook een verhoogd windscherm uit het accessoire pakket te kiezen.
Conclusie
De J125 is een comfortabele, sportief ogende en vlot sturende scooter met fraaie afweking die de stad tot zijn natuurlijke habitat rekent en uitermate geschikt is voor woon-werk verkeer. De prijzen, afmetingen, wielbasis en het uiterlijk van de J125 en J300 ontlopen elkaar niet of nauwelijks en als je dan in ogenschouw neemt dat het vermogen van de J125 precies de helft bedraagt van de J300 dan zal het duidelijk zijn dat de J125 speciaal voor A1-rijbewijshouders op de markt is gezet. Op de snelweg moet je er niet mee komen vanwege zijn lage topsnelheid, maar ook de trage acceleratie boven de 80 km/h is daarvoor de beperkende factor. Een tourritje op secundaire wegen is wel weer goed te doen. Tenminste, als je niet teveel haast hebt en het niet te lang maakt, want ondanks dat de zitpositie comfortabel voelt bij korte ritten loop je wel het risico op een pijnlijke onderrug vanwege de wat onderuitgezakte zitpositie. De standaard J125 is leverbaar in de kleuren Antraciet Metallic Black en Metallic Frosted Ice White en heeft een prijs van 4.899 euro. De Special edition heeft wat extra optische features en is leverbaar in de kleur Metallic Flat Antraciet Black en kost 5.049 euro.
Tekst: Dirk van het Hekke, Foto’s Kawasaki
Type motor | Vloeistofgekoelde viertakt-ééncilinder |
Cilinderinhoud cm³ | 125 cm3 |
Boring x slag | 54,0 x 54,5 mm |
Compressieverhouding | 11:07:01 |
Kleppensysteem | SOHC, 4 kleppen |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie: φ27 mm x 1 |
Ontsteking | Transistorontsteking (ECU-gestuurd) |
Startmotor | Elektrisch |
Smering | Geforceerde smering, wet sump |
Prestatie en Transmissie | |
Maximaal vermogen | 10,3 kW {14 PK} / 9.000 tpm |
Maximaal koppel | 11,5 N.m / 7.000 tpm |
Versnellingen | CVT met centrifugaalkoppeling |
Eindaandrijving | Riem |
Primaire overbrengingsverhouding | 2,201 ~ 0,82 |
Frame en afmetingen | |
Frame type | Buisvormige diamant frame, staal |
Balhoofdhoek/Naloop | 28,0° / 113 mm |
Veeruitslag, voor | 110 mm |
Veeruitslag, achter | 100 mm |
Banden, voor | 120/80-14 M/C 58S |
Banden, achter | 150/70-13 M/C 64S |
Stuurhoek links / rechts | 40° / 40° |
Afmetingen (L x B x H) | 2.235 x 775 x 1.260 mm |
Wielbasis | 1.555 mm |
Grondspeling | 145 mm |
Zithoogte | 775 mm |
Brandstofcapaciteit | 13 liter |
Rijklaar gewicht | 182 kg |
Remmen en vering | |
Remmen, voor | Enkele φ260mm wave-schijf. Remklauw: Dubbele zuiger |
Remmen, achter | Enkele 240 mm remschijf. Remklauw: Dubbele zuiger |
Vering, voor | 37 mm telescopische voorvork |
Vering, achter | Dubbele schokdemper met 5-voudig instelbare voorspanning |