Om maar bij de basis te beginnen: de nieuwe 2014 Kawasaki J300 motorscooter is voor een groot deel overgenomen van de reeds langer bekende Kymco 300i Downtown. Het motorblok, het frame en de wielen komen van de bekende Taiwanese fabrikant van motorscooters die (bijvoorbeeld) ook een groot deel van de BMW motorscooters aanlevert. Kawasaki bouwt op die sterke basis verder met een eigen kuip, ruit, zadel, dashboard, remklauwen, remleidingen, verlichting, vering, ECU, uitlaatcover, verstelbare remhendels, voetsteunen passagier, treeplanken en nog wat losse zaken. een nog niet te meten voordeel ten opzichte van de Kymco is het sterke dealerapparaat van Kawasaki en de grotere slagkracht van de Japanse importeursorganisatie en fabrikant.
Afwerking
Van dichtbij ziet de J300 er zeer goed uit. De kuipdelen sluiten mooi aan, alle details zien er verzorgd uit en zaken als LED-verlichting aan voor- en achterzijde, een frisse kleurstelling en de lage kuipruit zorgen voor een geheel eigen uitstraling. Dit is vooral het geval bij de strak ogende “Special Edition”, waaraan eigenlijk alleen de kleurstelling “special” is, maar waarvoor (vreemd genoeg) 140 euro extra moet worden betaald. Hiermee komt de totaalprijs op 5538,- euro, niet weinig voor een stadsscooter maar ook weer niet veel voor een motorscooter. Daarvoor krijg je aardige details als een 12V stekker in het dashboardkastje en een gasveer en lampje voor de bagageruimte onder het zadel, die maken het geheel mooi af. Klein minpunt is dat een integraalhelm net wel/net niet in de bagageruimte past, een dure helm wordt zo van dagelijks opbergen snel minder mooi.
zithouding
Op de motorscooter zittend, valt direct op dat hij niet voor lange mensen gemaakt is. Het zadel heeft een soort rugleuning die voorkomt dat je verder naar achter kunt schuiven om meer ruimte te krijgen, terwijl de beenruimte ook beperkt is. Dit laatste is zowel naar voren, waardoor je je benen niet kunt strekken, maar ook qua breedte van de treeplanken, waarbij je voeten iets naar binnen gedraaid moeten worden om op de treeplanken te komen. Rijdend gebeurt het dan ook al gauw dat je daar je voeten dan maar half naar buiten steekt, wat overigens prima gaat. De genoemde ruggensteun is eerst lekker comfortabel, maar al snel blijkt dat je steeds weer iets naar voren in een soort kuil glijdt, waardoor de leunplek iets te ver van je rug komt om nog langer comfortabel te zijn. Verder zit je prima, de verstelbare remhendels zijn handig en de korte ruit geeft je prima zicht. Keerzijde van de lage ruit is natuurlijk wel dat dit voor minder bescherming dan een groot scherm zorgt. Optioneel is er een hoger scherm, maar ook dit is nog niet zo hoog dat je er onder het rijden doorheen moet kijken.
Rijden
In de stad en op de buitenwegen is de Kawasaki J300 het ideale vervoermiddel. Makkelijk wendbaar, vlot optrekkend, zeer snel en daarbij toch stabiel op de wielen. Stapvoets rijdend pakt de automaat soms wat bruusk op, maar eenmaal met het gas verder open versnelt de 28 pk sterke eencilinder pittig, om op hogere snelheid mooi stabiel te blijven draaien. We reden tijdens de test vooral op zeer natte, Portugese wegen, waar de Maxxis banden niet voor enorm veel vertrouwen zorgden, maar op de Hollandse wegen zal dit eigenlijk nooit een probleem worden. De autosnelweg is wel te doen, maar om de maximale snelheid van 150 op de teller te bereiken is veel tijd met vol gas nodig. Daarbij blijkt 150 op de teller in het echt 133 te zijn, waardoor de J300 maar net aan de Nederlandse maximumsnelheid komt. Het kan dus absoluut wel, maar of je jezelf en de scooter er een plezier mee doet valt te bezien. Qua stabiliteit is er op topsnelheid vooral helemaal niks aan de hand, de Kawasaki blijft keurig strak in lange bochten en stabiel op rechte stukken. Op de Kawasaki zitten verder goede remmen met een wat ruw ABS, compleet met stalen remleidingen, met twee vingers remmen doet de J300 dan ook meer dan goed.
Conclusie:
Kawasaki heeft duidelijk gekozen voor een iets sportievere motorscooter, wat terug te zien is in de lage ruit en de iets straffere vering, waarbij tegelijkertijd de J300 veel meer moest worden dan een ‘omgestickerde’ Kymco. Deze missie is geslaagd, de verschillen met de donor zijn zo groot dat er daadwerkelijk van een andere motorscooter kan worden gesproken. Kopers krijgen met de Kawasaki dan ook een strak sturende en goed uitziende lichte motorscooter, waarbij dus wel wat opgeofferd is aan comfort. De J300 is daarmee een ideaal vervoermiddel voor berijders die korter zijn dan 1.80 m. en die van plan zijn er ritten in de stad, of niet al te ver daarbuiten, mee te maken. Die doelgroep koopt met de J300 -voor niet al te veel geld- een lichte motorscooter die net zo goed rijdt als hij eruit ziet.
Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Kawasaki
Type motor | Vloeistofgekoelde ééncilinder, viertakt |
Cilinderinhoud cm³ | 299 cm3 |
Boring x slag | 72,7 x 72,0 mm |
Compressieverhouding | 10,8:1 |
Kleppensysteem | SOHC, 4 kleppen |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie: ø34 mm x 1 |
Transmissie | Continu Variabele Transmissie (CVT) |
Eindaandrijving | Riem |
Koppeling | Automatisch, centrifugaal |
Frame type | Diamantstalen buizenframe |
Balhoofdhoek/Naloop | 28º / 113 mm |
Veeruitslag, voor | 110 mm |
Veeruitslag, achter | 100 mm |
Banden, voor | Maxxis 120/80-14 M/C 58S |
Banden, achter | Maxxis 150/70-13 M/C 64S |
Stuurhoek links / rechts | 40º / 40º |
Vering, voor | Telescopische voorvork, 37 mm |
Vering, achter | Dubbele gasgevulde schokdempers met in 5 standen verstelbare veervoorspanning |
Remmen, voor | Enkele 260 mm remschijf; Remklauw met dubbele zuiger |
Remmen, achter | Enkele 240 mm remschijf; Remklauw met dubbele zuiger |
Afmetingen (L x B x H) | 2,235 x 775 x 1.260 mm |
Wielbasis | 1.555 mm |
Zithoogte | 775 mm |
Brandstofcapaciteit | 13 liter |
Rijklaar gewicht | 191 kg |
Maximaal vermogen | 20.3 kW (28 pk) / 7.750 rpm |
Maximaal koppel | 28,7 Nm / 6.250 tpm |
Prijs Nederland (2014) | € 5.398,- (zilver), € 5538,- (SE groen/grijs) |