Skip to main content

Langeduurtest: 2016 Kawasaki Vulcan SE

Vandaag haalden we ‘onze’ Kawasaki Vulcan S op bij Kawasaki Nederland. Nu kan je al de eerdere test lezen van de lichte Vulcan S cruiser door hier te klikken: Test 2015 Kawasaki Vulcan S. Je kunt de Vulcan S goed volgen op Instagram: https://www.instagram.com/testmotor/ 

 Datum: 14-4-2016 – Kilometerstand: 328 – Opgehaald bij Kawasaki Nederland – Verbruik: NVT – Iwan


Conclusie test 2015: De nieuwe Vulcan S is, ondanks Kawasaki’s claim dat hij zo anders is, gewoon een lichte cruiser zoals er meer zijn, maar dan wel een goede die er dankzij veel kunststof onderdelen ook nog eens goed uitziet. Daarbij zorgt de paralleltwin uit de ER-6 en Versys 650 ervoor dat hij wat afwijkt van de rest, maar dat is alleen voor puristen een ding. Als geheel levert het rijwielgedeelte een knappe prestatie; de verdeling tussen strak sturen en comfort is op de Vulcan S echt goed. Het motorblok levert daarbij meer dan genoeg makkelijk beheersbare power, waarbij alleen het aan-uit effect bij het eerste openen van het gas een minpunt is. Qua prijs is de Vulcan S daarbij met € 8299,- niet opvallend duur, maar aan de andere kant is het wel zo dat de prijs van de ER-6n net naar € 6.999,- is verlaagd, technisch gezien is er eigenlijk weinig reden voor dat prijsverschil. Wie toch liever een cruiser dan een allrounder heeft, koopt met de Kawasaki Vulcan S een prima sturende, makkelijk hanteerbare maar zeker niet suffe, lichte cruiser voor in de stad en op buitenwegen. Alles bij elkaar genomen is de Vulcan S een slimme en leuk rijdende motorfiets, die er prima uitziet. Vooral voor beginnende cruiserliefhebbers die in de markt zijn voor een lichte machine, maar toch ook voor iedereen die op zoek is naar een cool uitziende motor voor praktisch ingestelde motorrijd(st)ers.


2016 Kawasaki Vulcan S langeduurtest

 

Glenn, verstokt Harleyrijder, ging met de lichte custom op pad:

Na de eerste tweehonderd kilometer is je eerste indruk op een motor wel gemaakt. Hoe remt hij? Stuurt hij lekker? Wat vindt je van het koppel? De eerste indruk is best goed. Gezien het een 650cc-tweecilinder is verwacht je een motor met wat beperkt vermogen, maar dit is niet echt terug te vinden. Onder de 4.000 toeren merk je dat het blok er moeite mee heeft, maar als je eenmaal in het juiste toerenbereik zit trekt de Vulcan S vlot door. De motor schakelt goed en rijdt makkelijk weg. De zithouding is dankzij het iets hogere stuur goed, door het kleine kuipruitje kun je ook prima op de snelweg rijden zonder teveel last te hebben van de wind. De forward controls zijn even wennen, vooral bij het schakelen omdat de pook kort boven het stepje zit. Hierdoor is het vooral aan het begin even worstelen om je voet er onderweg te krijgen, maar na de eerste honderd kilometer ben je hier aan gewend en is het probleem opgelost. Voor een cruiser stuurt de Vulcan S naar verwachting. Stabiel en toch vlot. Het instrumentenpaneel met een digitale snelheidsmeter en analoge toerenteller leest duidelijk af en ook de bediening van de knoppen op het stuur zijn zoals we gewend zijn. De afwerking van de motor is netjes en strak.

Datum: 10-5-2016 – kilometerstand: 932 tot 1436   verbruik: 1 op 20,11   – door: Glenn

 De afgelopen weken is de Vulcan vooral gebruikt voor woonwerk verkeer. Deze km’s zijn voor het grootste deel op B-wegen afgelegd. Als je altijd een motor rijdt met een grote cilinderinhoud is het even wennen op de Vulcan met zijn 650 cc twin. Het motorblok wil graag op toeren gereden worden. De brede zitpositie is best goed vol te houden en het kuipje rond de koplamp houdt je lijf goed uit de wind en je helm zit niet in de turbulentie. Hiermee zijn langere snelweg ritten goed vol te houden. Een duo passagier kan ook mee op het hoger geplaatste duo zitje, het is er geen luxe door de beperkte ruimte maar mogelijk is het zeker.

Ondanks het redelijk veel in hoge toeren rijden is tanken met altijd een relatief genot. Legale snelheden op uitsluitend B- wegen worden beloond met een fraaie 1: 26. Gecombineerd met stevige snelweg km’s blijf je nog altijd ruim boven de 1:20. Tijdens gematigd sportieve ritten op de voornamelijk gereden B-wegen komen de ver naar voren geplaatsen voetsteunen al snel aan de grond. Ook bij het stevig nemen van langere bochten geven de voetsteunen aan dat de maximale hellingshoek bereikt is. Dit mag geen punt van kritiek zijn, het is immers geen supersport. De vering en remmen kunnen dit rijgedrag overigens heel goed aan. Tijdens nat weer is een goede regenoverall een pre, want door de zithouding en beperkte bescherming krijg je de volle laag als het regent.

Testmotor Kawasaki Vulcan002 2

Zodra je de bebouwde kom in rijdt schakel je snel terug zodat het toerental boven de 3000 rpm blijft. Dan heb je nog een redelijke gasrespons, onder dat toerental voelt de Vulcan zich niet zo prettig aan. Deze Kawasaki Cruiser wil gewoon op toeren gehouden worden. De Vulcan Se is een motor die zich prima thuis voelt op B wegen voor woonwerk verkeer, maar ook een stevig stukje snelweg schuwt hij niet. Geschikt voor woon-werk verkeer? Dat is hij zeker. De motor is zuinig en je kunt er iedereen op wegsturen maar je moet wel zelf zorgen voor een goede rugzak. Opbergruimte is iets dat de Kawasaki Vulcan SE niet kent.

Vulcan SE km stand 1436 -2872 , gemiddeld verbruik 1:21,8
Andrew

 

Testride @kawasaki #VulcanS on #kingsday #bikelife #testride #motorrijden #motorcycle #cruiser #lifebehindbars

Een bericht gedeeld door Testmotor ? (@testmotor) op

 

Dirk, eigenaar van een Z1000 en liefhebber van sportief rijden heeft de Harley-Davidson Road Glide ingewisseld voor de Vulcan SE.

Als je zo overstapt van de Road Glide naar de ‘lichte’ Vulcan S valt gelijk het enorme contrast in wendbaarheid en gewicht op. Groter kan het verschil gevoelsmatig niet worden. Daar waar je bij de 385 kg zware Road Glide veel moeite moet doen om (stapvoets) in kleine ruimtes te manoeuvreren, is dat bij de Vulcan S een fluitje van een cent. Ondanks de toch ook niet kinderachtige 228 kg van de Vulcan S merk je daar absoluut niets van. Niet bij het de garage uit manoeuvreren, maar ook niet bij stapvoets door de file slalommen om eens wat te noemen.

VulcanS

Persoonlijk vind ik de Vulcan er volwassen uitzien, met een stoere uitstraling, welke uitnodigt om er heerlijk relaxt mee rond te cruisen. Maar dat viel mij erg tegen. Reden? Het blok. Niet omdat deze niet goed zou zijn, zeer zeker niet, want de tweecilinder doet het prima. Zoals we eerder meldden wordt het blok ook toegepast bij de naked ER-6N en de allroad Versys 650, maar daar is het motorkarakter veel beter op z’n plaats dan bij de Vulcan. De Vulcan ziet er namelijk niet alleen uit als een echte cruiser, zo voelt het ook als je plaatsneemt. Een laag en comfortabel zadel, hoog stuur en met je voeten naar voren geplaatst op de Forward-controls voel je je klaar om eens lekker rustig te gaan cruisen. En daar wringt het wat mij betreft dan ook. Het blok wil juist graag op toeren gereden worden, waarbij je vaak moet schakelen zodat je je (ook) sportief uit kunt leven. Heerlijk op de ER-6N en de Versys, maar minder op de Vulcan S. Als ik op een cruiser stap wil ik graag lekker schakellui, op koppel en laag in de toeren kunnen rond tokkelen. En dat gaat dus niet (minder) met de Vulvan S. Het blok nodigt juist uit om lekker sportief te gaan rijden. Dat kan natuurlijk ook prima met de Vulcan S (lees de test en eerdere blogs er maar op na), maar daar zou ik zelf geen cruiser voor kopen. Aan de andere kant, wie een cruiser-achtige motorfiets wil waar je toch redelijk sportief mee kunt rijden is de Vulcan juist weer een prima motor. Moet je het overigens niet te bont maken want, ondanks zijn goede wendbaarheid en vlotte stuurgedrag, wordt het allemaal wat deinerig als het er echt stevig aan toegaat, daar schiet de geometrie en demping van de Vulcan te kort. Of ik niet genoten heb dan? Jazeker wel hoor, het is een fijne fiets met relaxte zithouding waar je lekker vlot mee kunt sturen, maar voor mij is het overduidelijk dat het blok niet geëngineerd is voor een cruiser. Er is naar mijn mening geen synergie tussen het (prima) blok en de rest van de Vulcan S.

Dirk –  kilometerstand: 3510km

 

Small bike, big looks. First #testride of the #Kawasaki #Vulcan S. #testride #testmotor #cruiser #custombike

Een bericht gedeeld door Testmotor ? (@testmotor) op

Vulcan Eef

Kawasaki zet met de Vulcan SE een goed ogende fiets neer. Ondanks zijn beperkte cilinderinhoud oogt de Vulcan toch als een volwassen motor, alhoewel het motorblok vanwege de geringe afmetingen geen prominente rol in het aanzicht heeft. Het schermpje dat boven de koplamp is geplaatst, volgt en accentueert de lijnen van de motor goed. Wat daarnaast ook doet is het reflecteren van licht van de koplamp naar de bestuurder. Als het erg donker is vormt zich een boog licht boven de kilometer teller wat onprettig is. De kilometerteller is informatief en geeft ook de range aan die nog met de resterende benzine te rijden is. Met meer dan 1:20 is de actieradius prima, alhoewel het voor mij persoonlijk als niet-cruiserrijder eerder mijn rug is die zorgt dat ik moet stoppen dan een lege tank. De Vulcan is prima geschikt voor kleine toerritjes, of woonwerk verkeer wanneer er geen lange snelwegritten onderdeel zijn van de route. De zithouding waarbij zowel de benen als de armen vooruit steken zorgt ervoor dat het lastig is gewicht van het zitvlak weg te nemen, en bovendien moeilijk maakt snelheden boven de 100km/h langer dan incidenteel vol te houden.

Het blok loopt prima en de tweecilinder geeft voldoende koppel en vermogen om vlot mee te komen in het verkeer. Het blok heeft wel een neiging tot aan/uit gedrag, wat in de bebouwde kom, met beperkte snelheid rijden lastig kan maken. Het verschilt in opbouw slechts zeer weinig van het motorblok van de ER-6 en de kleine Versys. Bij dat soort motorfietsen past het blok dan ook veel beter dan bij een cruiser zoals de Vulcan SE. Het komt echte punch vanuit onder te kort en heeft een voorkeur voor hogere toeren dan past bij de rijstijl van een cruiser. De vering is zacht en comfortabel en faciliteert een sportieve rijstijl die door het blok opgeroepen wordt niet. Op dat punt komt de grondspeling ook om de hoek kijken. Die is namelijk beperkt en bij een normale rijstijl komt het regelmatig voor dat bij een kruising of een rotonde een van de voetsteunen de grond raakt. De enkele voorrem overtuigt niet, maar komt niet te kort bij normaal gebruik.

Ondanks dat voor mijn gevoel de motorkarakteristiek niet goed bij de Vulcan SE past en het blok verfijning mist, heeft Kawasaki een fraaie cruiser neergezet, die in geen enkel opzicht klein oogt, of klein aanvoelt. Lekker rondtokkelen is een prima tijdbesteding op de Vulcan SE en als je niet veel mee hoeft te nemen is hij prima in te zetten voor woon-werk verkeer op B-wegen.

Rijstijl: Gelijke delen snelweg, woon werk verkeer en recreatief.

Verbruik: 1:20,7 – Eef