De 2015 Kawasaki Vulcan S ziet er gewoon goed uit. De lijnen kloppen, de vorm is zoals je die van een cruiser verwacht en de afwerking is keurig. Wel is er erg royaal gebruik gemaakt van kunststof, dat op een aantal plaatsten wat losjes op de motor zit en waarbij het afwachten is hoe het zich na een paar jaar houdt. Tot die tijd heb je aan de Vulcan wel een zeer goed ogende ‘urban cruiser’ met hippe paarse of witte kleurstelling, de doffig zwarte versie ziet er ook goed uit maar heeft wel erg snel last van stof en vette vegen. Het dashboard toont precies dat wat het moet doen, zonder extra’s maar het is prima afleesbaar. De optionele versnellingsindicator past er goed bij en is wel een aanrader voor de doelgroep, al voelt het accessoire zelf wat slapjes aan qua constructie. De uitlaat ziet er prima uit als de motor op de standaard staat, dan is de als uitlaatdemper vermomde uitlaatdoos onder het blok goed verstopt. Jammer genoeg is dat aan de andere kant niet zo, waardoor je daar de vierkante box onder het blok ziet hangen. Daarbij zijn de uitlaatpijpjes uit de naast elkaar staande cilinders wat ielig in vergelijking met de rest. Dat is trouwens vooral een compliment voor de volwassen uitstraling van de lichte cruiser en het strak uitziende motorblok met fraai gestileerde koelvinnen.
Lichte cruiser
Door het lage zadel en de ontspannen zithouding is de Kawasaki zeer makkelijk te beheersen. Op papier is de opgegeven 225 kilo niet weinig, maar hier merk je niks van tijdens opstappen of manoeuvreren. Het model is vooral gericht op nieuwe motorrijders en vrouwen, maar kan door een aantal verschillende combinaties van sturen, zadels en verstelbare voetsteunen ook goed bereden worden door grotere berijders, al zorgt dat niet voor het stoerste uiterlijk. In Amerika is het voor elke koper op maat te maken “Ergo-Fit” programma standaard bij de prijs inbegrepen op de Vulcan S. In Europa gaat het jammer genoeg om optionele (lees: bij te betalen) accessoires, toch wel een beetje een gemiste kans. Qua accessoires is trouwens een bagagerekje achterop ook een goede optie, vooral stadsgebruik kan hier flink handiger mee worden, daar alle bagageopties verder ontbreken.
Motorblok
Opvallendste aan deze lichte cruiser is dus de keuze voor een reeds bestaand motorblok, de paralleltwin uit de ER-6n, ER-6f en Versys 650. Twee naast elkaar staande cilinders naast elkaar dus, in plaatst van de in een cruiser ‘verplichte’ V-twin. Aan de basis van dat bewezen motorblok is niet heel veel veranderd. Een zwaarder vliegwiel moet wegrijden makkelijker maken, maar 61 pk en 63 Nm zijn -mede door wat andere aanpassingen- overgebleven van de 72,1 pk en 64 Nm van de ER-6 . Enig echt minpunt van deze leuke krachtbron is de abrupte aan/uit-reactie bij het allereerste openen van het gas, vooral voor de doelgroep van beginnende rijders kan dat best lastig zijn. Afgezien daarvan heeft de Vulcan S gewoon een erg fijn motorblok. Dat pakt nog niet soepel op onder de 2500 toeren en heeft wat vibraties rond de 4000, maar komt dan vanaf de 5000 toeren los met volop roffelende power. Bij de 9000 toeren vlakt het vermogen voelbaar af, maar loopt toch nog door tot boven de 10.000, al voelt dat wel aan alsof je het aan het overdrijven bent. Gezien het gevoel uit het motorblok wil je namelijk vooral rustig in de lagere toeren blijven rijden. Bovenin voelt het wat te gejaagd aan voor een motorfiets van dit type; niet omdat het niet kan maar omdat het niet nodig is.
De remmen doen het erg goed; de voorrem remt zelfs met twee vingers hard en voorspelbaar, terwijl de achterrem goed doseerbaar is, iets waar veel lichte choppers juist het gevoel wat missen.
Rijden
Qua rijeigenschappen onderscheidt de lichtste Kawasaki-cruiser zich positief van de concurrentie. De Vulcan reageert vooral erg goed op snelle stuurbewegingen, iets waar producten van de traditionele cruiserfabrikanten vaak meer tijd nodig hebben om het flexibele frame te doen volgen. De Vulcan stuurt met het strakke ‘perimeter’frame mooi in en kan in snelle bochten wel eens kleine stuurcorrectie nodig hebben, maar dat corrigeren gaat dan wel weer heel makkelijk. De klassiek ogende en aanvoelende Dunlop 220 banden zijn de beperkende factor als je heel hard wil gaan, maar gezien doelgroep en logisch inzetgebied is dat ook niet de bedoeling. De bodemspeling is (voor een cruiser) ruim voldoende. Op een rotonde kan je de slijtnokken onder de voetsteunen wel raken, maar dat is geen probleem en beter dan de uitlaten of andere dure onderdelen die op cruisers als gauw wegslijten. Verder is de rechtuitstabiliteit in ieder geval in orde tot 130 kilometer per uur. De testroute bevatte geen snelwegen, maar de topsnelheid zal door de -wat korte- gearing ergens rond de 160 km/u liggen, ruim genoeg dus. Al dat strakke sturen gaat niet ten koste van het comfort; de voorvork geeft wel eens wat trillingen door maar is verder soepel genoeg voor een ontspannen rit over slecht asfalt. Datzelfde geldt voor de bijna horizontaal geplaatste schokdemper die, ondanks een korte veerweg, nooit doorslaat.
Conclusie
De nieuwe Vulcan S is, ondanks Kawasaki’s claim dat hij zo anders is, gewoon een lichte cruiser zoals er meer zijn, maar dan wel een goede die er dankzij veel kunststof onderdelen ook nog eens goed uitziet. Daarbij zorgt de paralleltwin uit de ER-6 en Versys 650 ervoor dat hij wat afwijkt van de rest, maar dat is alleen voor puristen een ding. Als geheel levert het rijwielgedeelte een knappe prestatie; de verdeling tussen strak sturen en comfort is op de Vulcan S echt goed. Het motorblok levert daarbij meer dan genoeg makkelijk beheersbare power, waarbij alleen het aan-uit effect bij het eerste openen van het gas een minpunt is. Qua prijs is de Vulcan S daarbij met € 8299,- niet opvallend duur, maar aan de andere kant is het wel zo dat de prijs van de ER-6n net naar € 6.999,- is verlaagd, technisch gezien is er eigenlijk weinig reden voor dat prijsverschil. Wie toch liever een cruiser dan een allrounder heeft, koopt met de Kawasaki Vulcan S een prima sturende, makkelijk hanteerbare maar zeker niet suffe, lichte cruiser voor in de stad en op buitenwegen. Alles bij elkaar genomen is de Vulcan S een slimme en leuk rijdende motorfiets, die er prima uitziet. Vooral voor beginnende cruiserliefhebbers die in de markt zijn voor een lichte machine, maar toch ook voor iedereen die op zoek is naar een cool uitziende motor voor praktisch ingestelde motorrijd(st)ers.
Tekst: Iwan van der Valk – Foto’s: Kawasaki
Technische gegevens 2015 Kawasaki Vulcan S | |
Type motor | Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin |
Cilinderinhoud | 649 cc |
Boring x slag | 83 x 60 mm |
Compressieverhouding | 10,8:1 |
Kleppensysteem | DOHC, 8 kleppen |
Brandstofsysteem | Dubbele 38 mm gaskleppen |
Frame type | Staal, perimeter |
Balhoofdhoek/Naloop | 31° / 120 mm |
Banden, voor | 120/70R18M/C 59H XXXXXX |
Banden, achter | 160/60R17M/C 69H XXXXXX |
Maximaal vermogen | 61 pk (45 kW) @ 7500 tpm (A2/35 kW leverbaar) |
Maximaal koppel | 63,0 Nm @ 6600 tpm |
Versnellingen | 6 versnellingen |
Eindaandrijving | Ketting |
Remmen, voor | Enkele 300 mm-schijf, dubbele zuigers, ABS |
Remmen, achter | Enkele 250 mm-wave-schijf, Enkele zuiger, ABS |
Vering, voor | Telescopische 41 mm voorvork |
Vering, achter | Schuine monoshock, veervoorspanning instelbaar |
Afmetingen (L x B x H) | 2310 x 880 x 1100 mm |
Wielbasis | 1575 mm |
Zithoogte | 705 mm |
Tankinhoud | 14 liter |
Rijklaar gewicht | 228 kg |
Prijs | € 8299,- |
https://www.youtube.com/watch?v=XmMVkNz7F1Q|Onboard 2015 Kawasaki Vulcan S}