Skip to main content

Test: Bridgestone Battlax T30 EVO sporttour motorbanden

De Bridgestone Battlax T30 is al sinds zijn introductie in 2013 een zeer populaire sportieve toerband voor motorrijders. Voor 2015 is nu de opvolger hiervan gepresenteerd in de vorm van de Bridgestone Battlax T30 EVO. De zeer succesvolle Bridgestone Battlax T30 sporttour band is in de Europa de best verkochte motorband van de Japanse bandenfabrikant en dus zeer belangrijk voor het merk. Een ruime 200 kilometer aan Portugese binnenwegen en snelwegen zijn het testterrein, waar het tempo -achter GP-legende Freddie Spencer als voorrijder- flink hoog ligt. Als testmateriaal kunnen we onder andere kiezen uit de Yamaha MT-07, MT-09, MT-09 Tracer, XJR1300 en FZ8, plus de Honda VFR800F, BMW F800GT & R1200R en een Honda CBR650F. 

Test Bridgestone Battlax T30 EVO motorbanden 2015

EVO voor evolutie
Bridgestone geeft zelf al aan dat er aan de T30 niet heel veel veranderd is bij de evolutie naar de T30 EVO. De constructie en vorm van de sportieve toerband zijn exact hetzelfde gebleven, er is alleen een nieuwe compound voor het middendeel van de dual-compound achterband en hetzelfde geldt voor de voorband, die maar uit één compound bestaat. De levensduur moet daarbij hetzelfde zijn als die van de originele T30, opvallend omdat er hier eigenlijk altijd wel iets aan winst geclaimd wordt. De allergrootste winst moet hem dan ook vooral in de prestaties onder natte omstandigheden zitten, maar op de testlocatie is het heet en kurkdroog. We moeten de meerwaarde van de andere groeven voor meer waterafvoer en een 9% kortere remweg in de regen dan ook maar als waar aannemen.

Geen regen, geen GT’s
Onder alle bereden modellen schitteren de T30 EVO motorbanden, zoals de originele T30’s dat ook al deden. De opwarmperiode is kort, al snel voelt het rubber vermengdmet silica zo vertrouwd aan dat er serieus gas gegeven kan worden. Verschillen in rijgedrag of grip met de T30 zijn echter nauwelijks waarneembaar, de prestaties van de ‘oude’ Bridgestone waren dan ook al zo dat de beperkingen van de openbare weg, de motorfiets of de berijder eerder zichtbaar zijn dan de T30 het op zou geven. Oftewel: de sporttoerbanden waren al zo goed dat de nieuwe misschien wel beter werden, maar de verbeteringen niet waarneembaar zijn. Opvallend gemis bij de perspresentatie van de EVO is de afwezigheid van de GT-versie voor zwaardere motoren. Volgens Bridgestone komt die pas in januari 2016, wat ook geldt voor de andere maten dan het nu gepresenteerde, nogal magere aanbood van drie maten. Een beetje jammer en best vreemd, want vooral onder de grote toerkannonen bewees de T30 zich bij de eerste presentatie in 2013 waar wel alle maten in één keer gelanceerd werden.

Neutraal
Onder de aangeboden, lichtere testmotoren presteren de T30 EVO’s echter prima, scherp en precies insturend, stabiel en toch corrigeerbaar. Onder de Yamaha MT-09’s voelen ze niet enorm comfortabel aan, maar dat kan ook komen door de wat onvriendelijke gasreactie van deze machines. Vreemd genoeg valt alles weer helemaal op zijn plaats onder de FZ8 en MT-07 van hetzelfde merk, waarbij de T30’s aanvoelen als de beste bandenkeus ooit voor dit model. Vooral op deze motoren hebben we echt enorm veel rijplezier, het gaat al snel serieus hard maar ook nu zijn het nooit de Bridgestones die het opgeven; altijd zijn rijder, motorfiets of verkeersregels de beperkende factor. Knap is en blijft hoe de T30 daarbij met wisselend wegdek omgaat, daarop blijft de grip bijna altijd gelijk, ongeacht de kleur of staat van het asfalt.

Vooruitgang
Grootste vooruitgang voel je op de Honda VFR800F, maar dat is dan vooral de enorme verbetering ten opzichte van de zwakke Dunlop D222’s, die bij aflevering standaard onder deze motorfiets gemonteerd zijn. De Bridgestones onderstrepen nog eens wat een leuke motor dit is, de T30’s maken er weer de motorfiets van zoals we die van vroeger al kennen. Strak insturen, mooi je lijn houden en op het gas er weer uit knallen, alles met een geruststellende neutraliteit die je steeds het gevoel geeft dat het harder had gekund als je dat gewild had. Dat onderstreept weer één van de ontwikkelingsdoelstelling van de Japanse bandenmaker; plezier in het motorrijden.

Conclusie:
Bridgestone claimt voor de T30 EVO vooral vooruitgang in de regen, maar in de Portugese Algarve was die in dit jaargetijde natuurlijk niet aanwezig. Ook de uitstekende prestaties onder de ‘dikkere’ GT-modellen zullen vast niet minder zijn, al moeten we nog flink wachten tot we daar met zekerheid meer over kunnen zeggen. Wat dan overblijft is wat we al van de uitlopende T30 kennen: meer dan genoeg grip, stuurprecisie en consistente prestaties onder wisselende omstandigheden en blijvend, neutraal stuurgedrag. Een aanbevolen keuze dus.

Maten voorband:
120/70ZR-17

Maten achterband
160/60ZR-17
180/55ZR-17

 

Tekst: Iwan van der Valk – Foto’s: Bridgestone, Testmotor.nl