Bridgestone introduceert in 2013 de T30, officieel Battlax Sport Touring T30 genaamd. Hiermee wordt niet alleen een nieuwe manier van benamingen ingezet (Bridgestone gebruikt nu simpel de T voor “Touring”, de S voor “Sport” en de R voor “Race”), maar zet de Japanse fabrikant ook de aanval in op concurrenten als de Dunlop Roadsmart 2, Michelin Pilot Road 3 en de recent geïntroduceerde nieuwe Pirelli Angel GT. Nu de verkoop van supersportmotoren wereldwijd daalt, is het voor de fabrikanten van motorbanden zaak in de andere segmenten te scoren. Een verbreding van het inzetgebied van tourbanden ligt dan het meest voor de hand, Brigestone is volgens eigen zeggen al marktleider in de Benelux qua sporttourbanden, maar gaat dus voor nog meer. Bridgestone claimt bij de T30 op lichter stuurgedrag, makkelijker insturen en stuurprecisie vooruitgang te hebben geboekt door nieuwe rubbercompounds met ‘RC polymeren’, een ander karkas en een ander profiel. Dat laatste werd op de voorband voorzien van een (moeilijk herkenbare) T-vorm. Voor zwaardere motoren (BMW R1200RT, Yamaha FJR1300, Honda Pan European, Kawasaki GTR1400) is er een GT-versie met een ander karkas en een aangepast profiel.
Onopvallend
In de omgeving van het Spaanse Mojacar kunnen we de nieuwe band uitgebreid testen. over een zeer uitdagend parcours met vooral kort bochtenwerk en snellere binnenwegen. Een omgeving waar de T30 zich vooral onderscheidt door onopvallend vertrouwen. Nergens laat de band een steekje vallen, alleen een wat ondoordachte manoeuvre op een zebrapad zorgt voor een glijdend achterwiel, fout van de berijder, zeker niet van de Bridgestone. Insturen gaat niet opvallend licht, een lijn houden en van kant wisselen wel opvallend neutraal, waardoor het doorwisselen van motoren nog leuker wordt; de T30 geeft soms bijna het gevoel niet aanwezig te zijn, zodat je de motor beter kunt beoordelen op zijn eigen kwaliteiten. Zo blijkt de nieuwe BMW F800GT enorm leuk te rijden in snelle stukken waar het meer op het kiezen van een lijn dan uitaccelereren gaat. Ook met de noodzaak om soms meerdere malen per bocht in te sturen is opeens goed te leven, waarbij de T30 voor voldoende vertrouwen zorgt om toch het tempo hoog te blijven houden.
Overgang
De overgang tussen de dubbele compound van één achterband bleek na een zeer snel bochtenparcours een opvallend onregelmatig overgangsgebied te hebben, het is mogelijk dat dit komt door een Belgische collega die meende de nog koude band door een erg lange burnout het beste op te warmen was. Onnodig, want met de opwarmtijd van de T30 is niks mis, direct buiten de dorpsgrenzen kan het gas er al goed op. Op het korte stuk op de snelweg was er op illegale snelheid niks mis met de stabiliteit, maar een echt keihard oordeel hierover moeten we (na maar 8 kilometer snelweg) schuldig blijven. Datzelfde geldt logischerwijs voor de levensduur van de T30, voor veel kopers een zeer belangrijk punt bij aankoop. Het is dan ook zeker bijzonder te noemen dat Bridgestone daar geen vooruitgang claimt ten opzichte van de BT-023. Aan het einde van de testroute zorgen erg lange, doordraaiende bochten voor veel vertrouwen. De Kawasaki GTR1400 is in de korte bochten en in de stad een slachtoffer van een irritant aan/uit effect, maar in deze snelle stukken vooral snel, waarbij de lange, zwarte strepen vanaf de T30-achterband de achtervolgende collega’s opvallen. En dat zonder dat het op de motor zelf als pushen aanvoelt. Juist in deze lange bochten is de T30 vooral stabiel en zorgt voor zoveel grip dat de krassende voetsteunen de grenzen moeten aangeven. Hierbij is de feedback erg helder over wat er nou precies tussen rubber en asfalt gebeurt, weer met dat bijna saaie, solide gevoel.
Conclusie
Met de komst van de T30 heeft Bridgestone haar sporttourgamma naar boven toe uitgebreid, de BT-023 en BT-021 blijven immers gewoon nieuw leverbaar, maar zullen respectievelijk 15% en 25% goedkoper dan de nieuwe T30 worden. Het is nog maar de vraag of alle motorrijders dat prijsverschil willen nemen, de T30 is namelijk op het eerste gezicht niet extreem veel beter dan de (ook al erg goede) BT-023, waarbij Bridgestone ook nog geen langere levensduur voor de nieuweling claimt. De T30 is wel een zeer goede sporttourband, waarin de nieuwste technieken van Bridgestone zijn verwerkt. Alleen, misschien hadden ze de BT-023 al zo goed gemaakt, dat de beperkingen van de gemiddelde sporttourmotor en de gemiddelde sporttour-motorrijder al bereikt waren. Deze stap vooruit zal daarom vooral voor zeer veeleisende sportieve toerrijders relevant zijn. Door de meerprijs voor de Battlax Sport Touring T30 te betalen, krijgen ze het nieuwe topmodel, dat vooral uitblink in het leveren van onopvallend, neutraal stuurgedrag en volop vertrouwen op uitdagende, snelle routes.
Tekst: Iwan van der Valk
Leverbare maten: | |
Voorband | Achterband |
110/70ZR17 M/C (54W) | 150/70ZR17 M/C (69W) |
110/80ZR18 M/C (58W) | 160/60ZR17 M/C (69W) |
120/60ZR17 M/C (55W) | 160/60ZR18 M/C (70W) |
120/70ZR17 M/C (58W) | 160/70ZR17 M/C (73W) |
120/70ZR18 M/C (59W) | 170/60ZR17 M/C (72W) (GT) |
110/80R19 M/C 59V | 180/55ZR17 M/C (73W) (GT) |
*120/70ZR17 M/C (58W) | 190/50ZR17 M/C (73W) |
*120/70ZR18 M/C (59W) (GT) | 190/55ZR17 M/C (75W) (GT) |
*170/60ZR17 M/C (72W) | |
*180/55ZR17 M/C (73W) | |
*190/55ZR17 M/C (75W) |