Skip to main content

Langeduurtest: Bridgestone T30 GT motorbanden

Door het veranderde koopgedrag van de motorrijder is de nadruk bij fabrikanten meer komen te liggen op het sportieve toersegment. Dit is de doelgroep waar Bridgestone met deze motorbanden dan ook op mikt. De Battlax T30 wordt daavoor dan ook boven de oudere BT-023 en BT-021 gepositioneerd. De verbetering ten opzichte van de BT-023 en BT-021 moet (volgens Bridgestone zelf) vooral gezocht worden in verhoogde grip, prestaties bij een groot temperatuurbereik en een lichter en preciezer stuurgedrag. Voor de zwaardere sportieve toermotoren heeft Bridgestone de GT versie met een daarop aangepast karkas. Wij reden een aantal maanden met deze GT uitvoering, gemonteerd onder een Yamaha FJR 1300A. Bridgestone introduceerde in het voorjaar van 2013 de Battlax Sport Touring T30 tijdens een persintroductie in Spanje (Link: Test: Bridgestone T30 sporttour motorbanden)

 

 Bridgestone T30 test 2

 

Rijden 
Met de BT-023 in gedachte worden de eerste meters direct gekenmerkt door een opvallend licht stuurgedrag. De FJR 1300 laat zich bijna speels van de ene in de andere bocht sturen. Je kunt het gas er meteen stevig op zetten en als de banden korte tijd later op bedrijfstemperatuur zijn is al snel duidelijk dat de slijtnokjes van de FJR de beperkende factor zijn; met speels gemak en zonder enige vorm van pushen rijd je op elke rotonde met speels gemak de voetsteunen aan de grond. De motorfiets blijft daarbij, ondanks zijn forse gewicht, heel strak en vertrouwd aanvoelen. Bij erg hard “bocht uit” accelereren blijft de grip van beide banden tot vol gas maximaal aanwezig. Bij hard accelereren vanuit korte eerste en tweede versnellings bochten zit er door de 270 kg en 145 pk van de FJR 1300, een eind aan de grip van de achterband. Pas heel laat voel je de band heel gecontroleerd loslaten, maar door het gas wat terug te nemen krijgt de achterband de grip gecontroleerd weer terug. Om zover te komen moet je de banden wel tot het uiterste drijven, wat onder normale omstandigheden nauwelijks voorkomt. Lange doordraaiende bochten worden zonder problemen tot hoge snelheid strak genomen, hier zit de grens tussen je oren. De banden doen het ook uitstekend bij snelle bochtwisselingen, zoals bij binnendoor weggetjes en rijden in de bergen. Snelwegritten met volle koffers en hoge snelheid zijn ook al geen punt voor de Bridgestones. De banden blijven tot topsnelheid ongemerkt hun werk doen en blijven stabiel aanvoelen. Voor het rijden met de Battlax T30 tijdens nat weer geldt hetzelfde verhaal, alleen is de grens van de grip een stukje dichterbij en zal hier de achterband weer als eerste protesteren. Ook hier zullen de banden je niet snel verrassen en erg vertrouwd aanvoelen. Tijdens normaal maar stevig doorrijden zul je die grens onder natte omstandigheden niet snel bereiken. Als de temperatuur onder de 5 graden zakt zullen de Bridgestones je niet verrassen en blijven de rijeigenschappen erg prettig en veilig. Tijdens een noodstop blijft de grip gewaarborgd en hebben we de voorband niet op een fout kunnen betrappen. 

 

Conclusie
We hebben met de Battlax T30 ruim 11.000 km gereden, hiervan zijn zo’n 3000 km stevig door de Vogezen, Jura en Franse Alpen afgelegd. De wegen varieerden darbij van matig tot zeer goed. Onder alle omstandigheden bleven de Bridgestone Battlax T30 stabiel en strak aanvoelen en was de feedback erg prettig. Tijdens de testperiode kwamen slechts 1500 km op conto van de snelweg, de overige km’s waren woon-werk kilometers op B-wegen. De achterband slijt daarbij netjes rond af en de voorband heeft hetzelfde tempo als het gaat om het slijten, zodat de banden gelijktijdig aan vervanging toe zijn. Pas na 8000 km voel je de rijeigenschappen wat verminderen, met name de stabiliteit van de banden in bochten wordt wat minder. De Battlax T30 is, gezien het sportieve karakter en de veilige rijeigenschappen, voor de doelgroep een zeer prettige motorband, we kijken dan ook zeer positief op de prestaties terug. De 11.000 km levensduur van de voor en achterband is acceptabel, zeker met het forse tempo waarmee gedurende de testperiode gereden is. De geclaimde winst ten opzichte van de BT -023 heeft Bridgestone dan ook volledig waar gemaakt.

 

 Leverbare maten:
Voorband                                Achterband
110/70ZR17 M/C (54W)          150/70ZR17 M/C (69W)
110/80ZR18 M/C (58W)          160/60ZR17 M/C (69W)
120/60ZR17 M/C (55W)          160/60ZR18 M/C (70W)
120/70ZR17 M/C (58W)          160/70ZR17 M/C (73W)
120/70ZR18 M/C (59W)          170/60ZR17 M/C (72W) (GT)
110/80R19 M/C 59V                180/55ZR17 M/C (73W) (GT)
120/70ZR17 M/C (58W)          190/50ZR17 M/C (73W)
120/70ZR18 M/C (59W) (GT)  190/55ZR17 M/C (75W) (GT)
                                                170/60ZR17 M/C (72W)
                                                180/55ZR17 M/C (73W)
                                                190/55ZR17 M/C (75W)

 

Tekst en foto’s: Andrew Thijssen