Test: Dunlop Sportmax Roadsmart III motorbanden
In het segment voor (sport)tour banden is genoeg te kiezen. Voor woon-werk rijders, die in weer en wind moeten kunnen vertrouwen op hun banden, is dit een gangbaar segment om uit te kiezen. Fabrikanten adverteren bij deze banden dan ook uitgebreid over de rijeigenschappen bij nat weer en welke technologie ze hebben gebruikt om de banden langer mee te laten gaan. Dunlop heeft de derde iteratie van de Roadsmart in de catalogus staan, waarbij ook het Engelse merk ons vertelt dat hij 10% langer mee gaat dan zijn voorganger, regelmatiger slijt en in nat heel goed is door het gebruik van zogenaamde Nanotechnologie en een verbeterd profiel patroon, waarbij er meer groeven zijn die bovendien ook met elkaar verbonden zijn.
Wij rijden met de Dunlop Sportmax Roadsmart 3 onder een Yamaha XJ6 Diversion, in de maten 160/60-17 (69W) en 120/70-17 (58W). Als de banden gemonteerd zijn is het eerste wat opvalt dat de motor zich zeer makkelijk laat insturen. We worden er door de importeur bij montage voor gewaarschuwd. Bij de eerste kilometers merken we inderdaad dat de XJ6 snel instuurt, door de puntige vorm van de voorband zeker anders ten opzichte van de Roadsmart II. De Diversion wordt vooral dagelijks gebruikt voor woonwerk verkeer, waarbij de rit bestaat uit vrijwel alleen maar snelweg (150 km per dag). De snelheid varieert gedurende de test doorgaans van 100 tot 145 kilometer per uur, en er wordt altijd gereden met een beladen topkoffer. Ook op hogere snelheid voelen de banden stabiel aan, waarbij zonder problemen een lange bocht ingezet en gehouden wordt.
De Roadsmart’s III behoeven weinig opwarming. De eerste rotondes dienen zich iedere dag aan op minder dan een kilometer van huis, en vrijwel nooit heeft de voor of achterkant hier een stap opzij gedaan, of onbalans laten merken. Een enkele keer wil er in de eerste meters wat onbalans ontstaan bij het aanremmen in een bocht, maar grip verliezen, of de ABS activeren, dat gebeurt niet. We hebben ook bij harde remacties de banden niet op instabiliteit kunnen betrappen. De banden kunnen (veel) meer aan dan de motor, en dan wat woon-werk verkeer van de banden vraagt.
In natte omstandigheden biedt de Roadsmart III veel vertrouwen, ook wanneer de slijtage (ver) vordert. Wanneer je ook half november met regen naar je werk gaat is dat erg fijn. Dunlop geeft aan dat dit komt doordat de silica in veel kleinere deeltjes is toegevoegd aan de compound en spreekt over de nanotechnologie die ze in dit opzicht hebben toegepast. We moeten uiteraard aantekenen dat bij de 600cc viercilinder met slechts 78 PK we niet het uiterste vragen van de grip van de band, die ontworpen is om ook goed te kunnen functioneren onder grote tourmotoren zoals een FJR 1300, een K1600GT of allroads zoals de Versys 1000.
Na iets meer dan 24.000 km (!) zijn zowel de voor als achterband bijna aan vervanging toe. Wanneer we doorzetten kunnen we een vervanging nog wel rekken met twee- of drieduizend kilometer, maar het beste is er af. Gezien het hoge aantal snelwegkilometers dat met de banden is gereden (ruim 20.000 km), is het niet verwonderlijk dat de achterband een vlak loopvlak heeft ontwikkeld op het midden van de band. Alhoewel er regelmatig naar de bandenspanning is omgekeken, vertoont de voorband na deze kilometrage onregelmatige slijtage, die bij langzaam rollen voelbaar is in het stuur. Ook de achterband heeft hier (in mindere mate) last van, maar dat is rijdend niet echt merkbaar. De zeer zachte vering van de XJ6 speelt hier ook een rol in. Wanneer de kilometrage oploopt, neemt het lichte insturen af, maar het vertrouwen dat de band geeft bij slechte omstandigheden blijft.
Conclusie
De Dunlop Sportmax Roadsmart III valt op door het lichte insturen. Daarnaast geeft de Roadsmart III veel vertrouwen bij koude en natte omstandigheden. Op een middenklasser zoals de Yamaha XJ6 Diversion is een kilometrage van ruim over de 20.000 km haalbaar, waarbij er maar weinig aan grip ingeleverd wordt over de levensduur. Het lichte stuurgedrag van de beginkilometers is echter wel sterk verminderd wanneer de slijtage de band vervormt. Het enige echte nadeel van de banden is dat vooral de voorband begon te cuppen, maar gezien het aantal kilometers en daarnaast het feit dat de Yamaha geen hoogvlieger is als het gaat om de vering, mag je dit de Roadsmart eigenlijk niet aanrekenen.
Tekst: Eef Voogd – Foto’s: Testmotor.nl
VOORBAND | 120/70ZR17 (58W) TL SX ROADSMART III | (58W) | |
VOORBAND | 130/70ZR17 (62W) TL SM ROADSMART III | (62W) | |
VOORBAND | 110/80R18 58V TL SX ROADSMART III | (58V) | |
VOORBAND | 120/70ZR18 (59W) TL SX ROADSMART III | (59W) | |
VOORBAND | 110/80R19 59V TL SX ROADSMART III | (59V) | |
VOORBAND | 120/70ZR19 (60W) TL SX ROADSMART III | (60W) | |
ACHTERBAND | 150/70R17 69V TL SX ROADSMART III | (69V) | |
ACHTERBAND | 150/70ZR17 (69W) TL SX ROADSMART III | (69W) | |
ACHTERBAND | 160/60ZR17 (69W) TL SX ROADSMART III | (69W) | |
ACHTERBAND | 160/70ZR17 (73W) TL SX ROADSMART III | (73W) | |
ACHTERBAND | 170/60ZR17 (72W) TL SX ROADSMART III | (72W) | |
ACHTERBAND | 180/55ZR17 (73W) TL SX ROADSMART III | (73W) | |
ACHTERBAND | 190/50ZR17 73W TL SX ROADSMART III | (73W) | |
ACHTERBAND | 190/55ZR17 (75W) TL SX ROADSMART III | (75W) | |
ACHTERBAND | 140/70R18 67V TL SX ROADSMART III | (67V) | |
ACHTERBAND | 170/60ZR18 (73W) TL SX ROADSMART III | (73W) |
{jcomments on}