Skip to main content

2023 BSA Goldstar

Triumph, Norton, Royal Enfield: beroemde Britse fabrikanten die het in de vorige eeuw moesten afleggen tegen de Japanse concurrentie, maar uiteindelijk weer uit de as herrezen. Een nieuwe ‘oude’ naam in deze reeks is BSA. Met de drijvende kracht van de Indiase Mahindra groep achter zich, introduceerde dit merk vorig jaar in Engeland de Gold Star 650, een moderne interpretatie van de wereldberoemde BSA Gold Star uit de jaren ’60.

De Gold Star is al een jaar in Engeland te koop en maakt inmiddels de overstap naar enkele Europese landen. Nederland staat vooralsnog niet op de agenda, maar wat een woordvoerder van BSA betreft is dat zeker niet uitgesloten. Inmiddels is Peugeot Motorcycles, ook als merknaam eigendom van Mahindra, de aangewezen partner om de distributie van BSA voor haar rekening te nemen. En zo keert een beroemde naam weer langzaam terug in het straatbeeld.

Gelijkenis met originele BSA Gold Star

Zeker als je de nieuwe Gold Star 650 van een afstandje bekijkt, valt op hoe enorm veel deze nieuwe variant op de originele Gold Star lijkt. De ontwerpers noemen het een eerbetoon en daar is niets aan gelogen: ieder onderdeel lijkt op een een onderdeel van het origineel: zelfs de behuizing van de injectie lijkt op het oude luchtfilter. De spaakwielen, vorm van de uitlaat, tellerbehuizing, het is allemaal met liefde vormgegeven.

Voor het blok wordt gebruikgemaakt van een blok dat oorspronkelijk bij het Oostenrijkse Rotax in de schappen lag en geschikt is gemaakt voor Euro 5. Deze 652 cc ééncilinder is goed voor 46 pk bij 6500 tpm. Niet heel krachtig, zeker gezien zijn inhoud, maar wel op maat voor mensen met een A2-rijbewijs. Vanaf 1800 tpm staat er daarbij altijd 40 Nm koppel ter beschikking, wat een soepel karakter belooft. BSA heeft de Gold Star in Engeland ergens tussen de Triumph Bonneville aan de bovenkant en Royal Enfield aan de onderzijde gepositioneerd, ook qua prijs.

Geen uitspattingen

Wat je ziet is wat je krijgt: een prachtige motorfiets zonder al teveel fratsen. Leuke details: de snelheidsmeter en toerenteller zwiepen van rechts naar links en op het stuur is (in een doosje naast de linkerspiegel) zowaar een usb-aansluiting bevestigd, voor het opladen van je smartphone of navigatiesysteem. Retro, maar wel modern dus. Verder is er natuurlijk vooral héél veel chroom van prima kwaliteit en enorm veel details met een hoge “oh ja, zo zat dat toen ook” factor.

Rijden

Eenmaal onderweg bevestigt de Gold Star wat de specificaties al beloven: een goedmoedige rit en een heel soepele motor. De ééncilinder laat zich zelfs bij lage toeren niet kennen als nukkig, schakelen is vaak helemaal niet nodig. Op de Spaanse bergweggetjes in het achterland van Malaga kom je nauwelijks uit de derde versnelling, overal is koppel en kracht voorradig om de Gold Star met soepele hand door de bochten te leiden.

De vering filtert daarbij keurig oneffenheden uit en geven je een comfortabel gevoel. De Gold Star nodigt zeker niet uit tot een potje racen, maar de gasrespons is zo fijn afgeregeld dat je ongemerkt toch rapper gaat dan je in eerste instantie bedacht had. De remmen van Brembo bewijzen hier ook hun waarde: die grijpen mooi lineair aan.

Conclusie

De 2023 BSA Gold Star staat garant voor ‘no nonsense’ motorrijden. De makers hebben niet gemakzuchtig een bestaand model van andere stickers voorzien, maar er is een compleet nieuwe, klassiek ogende motorfiets gebouwd. De Gold Star 650 is daardoor een volledige nieuwe retro met een wat bedaagd motorblok, maar waarvan het totaalpakket meer dan voldoende biedt voor een ontspannen motorrit. Als je in de markt bent voor een fijne machine uit het retro-segment, zou elke motorrijder de BSA Gold Star daarom zeker een kans moeten geven.

Tekst: Jaap van der Sar. Fotografie; Peugeot Motocycles/BSA

Technische gegevens 2023 BSA Goldstar 650

MotortypeVloeistofgekoelde viertakt ééncilinder
Cilinderinhoud (BxS)652 cc (78 x 76,5 mm)
Maximaal vermogen46 PK (34 kW) @ 6500 tpm
Maximum koppel55 Nm @ 4000 tpm
Zadelhoogte780 mm
Transmissie5 versnellingsbak
FrameStalen wiegframe
Wielbasis1425 mm
L x B x H2040 x 1080 x 760 mm.
Voorvering41 mm telescopische Gabriel voorvork
Achterveringtwin schokdempers met aanpasbare veervoorspanning
Voorband100/90, 18 inch, Pirelli Phantom
Achterband150/70, 17 inch, Pirelli Phantom
VoorremEnkele 320 mm remschijf, tweezuiger Brembo remklauw
AchterremEnkele 255 mm remschijf, éénzuiger Brembo remklauw
Benzinetank12 liter
Gewicht rijklaar213 kilo
ElectronicaABS
KleurenHighland green, Midnight black, Dawn Silver, Insignia Red, Silver Sheen
Prijs Nederland 2023n.n.b.