Op basis van het enorme verkoopsucces van de Tenere 700 komt Yamaha nu met de Tenere 700 World Raid, een hardcore versie die vooral op offroadgebruik is gericht. Er was eerder al wel een Tenere Rally edition, maar dat was meer een standaardmachine met extra’s, deze World Raid gaat echt nog een hele stap verder. Motorisch en qua frame is het allemaal hetzelfde gebleven, dus nog steeds dat superleuke CP2 motorblok uit de MT-07 met 72 PK, maar vooral koppel over het hele toerenbereik, nu verpakt in een daadwerkelijke allroad.
23 liter
Opvallendste aanpassing is natuurlijk de enorme 23 liter benzinetank met twee vulopeningen. Cool om te zien, die dubbele benzinedop, waarvoor de tank ook veel breder is gemaakt. Daarbij komen een andere zadel, langere veerwegen voor (23 cm.) en achter (22 cm.), Öhlins stuurdemper, grotere stepjes, radiatorbescherming, bodemplaat, ander luchtfilter en ABS met drie standen: aan, alleen op het voorwiel en helemaal uit.
Verder maakt Yamaha de wat vreemde keuze om nou juist op dit model een chique 5” TFT kleurendashboard te zetten, terwijl hier de Spartaanse LCD van de standaardversie veel beter zou passen. E is immers geen traction control, instelbare mapping of wat dan ook om in te stellen, alleen de ABS kan (deels) uit, wat dan net weer wat te omslachtig gaat. De ABS terug aanzetten kan met één druk op een extra knop, maar voor uitschakelen moet je steeds weer door een paar menu’s klikken.
Stoer
Qua uiterlijk staat er echt wel wat, de bredere kuip geven de motor veel meer status als adventuremachine. De WR ziet er woest uit en is echt keurig afgewerkt, met als enige misser de losse stickers op het plastic achter het zadel, die er vooral op de zwarte kleurstelling wat goedkoop uitzien. Maar verder klopt echt alles, met slimme valprotectoren keurig in de kuip ingebouwd (getest: het werkt!) en een zeer hoge bouwkwaliteit.
Houding
Opvallend genoeg is het zadel helemaal niet zo hoog, zittend voelt de motor dan ook een beetje aan alsof de voorkant hoog en de achterkant laag is, maar je zit dan wel mooi beschut achter de grote kuip en het prettige, hogere ruitje. Het stuur valt lekker in de hand en ook het nieuwe zadel zit goed, terwijl zowel stepjes als handvatten qua positie goed zijn gekozen. Misschien zou je wel de hendels wat omlaag willen draaien, wat lastig is omdat de spiegels dan ook meedraaien. Eenmaal op de stepjes staand is de houding perfect, al zou je voor motorrijders boven de 1.80 m. misschien het stuur een paar centimeter hoger willen, waarschijnlijk levert de aftermarket al heel snel een setje risers daarvoor.
Prijzig
De prijs van deze World Raid ligt 2400 euro boven die van de standaard Ténéré en zelfs 4700 boven die van de Tracer 700. Dat is fors. De vergelijking met de Tracer lijkt dan wat vergezocht, maar alle motormerken beweren dat prijsverhogingen logisch zijn als er elektronica bijkomt; als die dan weggelaten worden, zoals op de Ténéré’s, dan krijg je daar alleen geen korting voor. Als je dan ook naar concurrenten kijkt, die al die elektronica wel hebben, dan is de World Raid best duur. Maar, die concurrenten zijn dan weer iets minder hardcore dan de World Raid, het is dus vooral een kwestie van een duidelijk afgebakend inzetgebied waar je voor betaalt. Als deze WR een succes wordt kan je verwachten dat Aprilia en Triumph (om er maar eens wat te noemen) binnenkort ook met hardcore versies komen, die dan wel alle elektronica hebben.
Qua motor is het al snel weer genieten van de bekende tweecilinder, die het merk zoveel leuke modellen bezorgt. Ook in de Ténéré World Raid is dit de hoofdattractie, met makkelijk rijdbaar koppel bij elk toerental, maar vooral de enorme funfactor. Wel lijkt het zo dat Yamaha hier de range van dit concept bereikt, want qua power is het weliswaar net genoeg, maar het houdt (logisch ook) niet meer over. Niet gek op een motor die met volle tanks meer dan 220 kilo weegt, maar een opgeboorde versie van de huidige 689 cc is ondertussen wel te verwachten. Vooral omdat Yamaha geen grote adventure heeft, of zelfs helemaal geen modellen met méér dan 1000 cc.
Asfalt
Op asfalt stuurt deze offroadgerichte Ténéré belachelijk goed, wat vooral te danken is aan de Pirelli Scorpion Rally motorbanden. Als het echt hard gaat merk je wel dat de combinatie van stevig remmen, lange veerwegen en fors gewicht een wat andere rijstijl nodig maken; laat remmen en insturen zorgt dan voor wat meer inveren aan de voorkant. Het gaat beter als je iets eerder remt en overal iets gas probeert te houden, dan ontlast je de voorkant en gaat het toch al snel serieus kwiek over een slingerende bergpas. De volledig verstelbare KYB vering biedt vast nog veel mogelijkheden om de asfaltprestaties te verbeteren, maar dat gaat dan weer ten kosten van de offroadcapaciteit. Dus blijft, logisch, de standaard Ténéré 700 een betere straatmotor doordat de kortere veerwegen van dat model daar nou eenmaal meer op zijn ingesteld.
Offroad natuurlijk
Maar, eigenlijk gaat het vooral over offroad motorrijden, anders is de aankoop van deze Yamaha zinloos. Over gravelwegen is de World Raid op zijn best. Staand op de stepjes draait de motor in elke versnelling heel lekker, schakel je ook met crosslaarzen altijd goed en is elke stuurinput precies genoeg. Woeste geitenpaden met dikke geulen, grote stenen, diepe sporen, overal trekt de 700 makkelijk doorheen. In de rivierbeddingen met zacht grind soms met meer geluk dan wijsheid, want dan moet je het gevecht met de hoge, zware motor wel aangaan, vooral als je moet vertragen wil het voorwiel het liefst onder je vandaan. Maar, op een zware 1200+ adventure was dit nòg veel lastiger geweest. Alleen op een lichte 450 enduro zou je het hier weer makkelijker hebben, wat ook zal gelden in diep woestijnzand.
De Pirelli’s doen het offroad ook goed, maar het blijft natuurlijk een compromis, dus èchte noppenbanden zouden de World Raid in het zand nòg makkelijker rijdbaar maken. Maar toch, door de combinatie met de erg goede vering, het strakke frame en dat heerlijke motorblok, ga je machtig mooi over elke track. Zonder problemen rag je zo door de gaten die je in het opstuivende stof mist, of drift je op het gas door langere bochten. Ook op de ècht tricky stukken blijft het genieten, maar daar krijg je het niet cadeau. Vooral steil afdalen over een smal pad, met in het midden een iets te diep regenspoor, is hard werken, maar dat hoort erbij en maakt de beleving alleen nog maar groter. Ongelooflijk dat dit in heel Europa nog op enorm veel prachtige plekken als deze nog volop mag en kan, alleen dáárvoor al zou je direct op de bestelknop van de Yamaha Ténéré 700 World Raid moeten drukken!
Eerlijk gezegd is de Yamaha Ténéré 700 World Raid voor Nederland iets teveel een offroadmotor. Kan wel, maar als je alleen op de TET wil blijven, kan je beter een 450 kopen. Maar, als je iets meer ècht avontuur zoekt en ervan houdt jezelf uit te dagen, dan is de World Raid juist de ideale motorfiets. Je zou als Nederlandse motorrijder bijna gaan geloven dat je nergens meer mag motorrijden, maar in de hele wereld, en dus ook héél dichtbij, zijn er enorme motorparadijzen waar je nog volop welkom bent. Daarvoor is WR een slimme keuze, want je rijdt er zo heen, om jezelf daar elke dag volop te kunnen vermaken.
Conclusie
De 2022 Yamaha Yamaha Ténéré 700 World Raid is vooral een motor om èchte offroadavonturen mee te beleven. Daarbij blijft de 700 een middenklasser en dus geen 1200, 1250 of 1290, wat je door het stoere uiterlijk soms kan vergeten. Op het asfalt vind je de limiet dan ook wel eens, maar dat handzame is in het zand juist een plus. Hardcore offroadrijders, èchte avonturiers en wereldreizigers kopen met de Yamaha Ténéré 700 World Raid dan ook een ideale manier om de mooiste wegen en niet-wegen te leren kennen, er is met deze èchte allroad geen route die je niet aan zou kunnen.
Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Yamaha, Testmotor
Technische gegevens 2022 Yamaha Ténéré 700 World Raid
Motortype | Vloeistofgekoelde paralleltwin, vier kleppen, DOHC |
Cilinderinhoud | 689 cc |
Boring x slag | 80,0 mm x 68,6 mm |
Compressieverhouding | 11,5:1 |
Max. vermogen | 73 PK (54 kW) bij 9000 tpm |
Max. koppel | 68 Nm bij 6500 tpm |
Smeersysteem | Wet sump |
Type chassis | Dubbel wiegframe, stalen ruggengraatframe |
Balhoofdhoek | 27º |
Naloop | 105 mm |
Voorvering | KYB upside-down 41mm voorvork, volledig instelbaar |
Achtervering | Schokbreker met link, volledig instelbaar |
Veerweg, voor | 230 mm |
Veerweg, achter | 220 mm |
Voorrem | Brembo tweezuiger, dubbele Ø 282 mm schijven |
Achterrem | Brembo enkelzuiger, enkele Ø 245 mm schijf |
Voorband | 90/90-R21 Pirelli Scorpion Rally |
Achterband | 150/70-R18 Pirelli Scorpion Rally |
L x B x H | 2370 x 905 x 1490 |
Zithoogte | 890 mm |
Wielbasis | 1595 mm |
Rijklaargewicht | 220 kg |
Inhoud brandstoftank | 23 liter |
Motorolie hoeveelheid | 3 liter |
Kleuren | Icon Blue, Midnight Black |
Prijs Nederland (2022) | € 14.799 |