De veertigste verjaardag van de Z wordt door Kawasaki uitgebreid gevierd. Na de nieuwe Z800 van vorig jaar, is het nu de Z1000 die aan de beurt komt met een woest design en een radicaal ander ontwerp dan dat van het kleine zusje. Wat je ook vindt van de nieuwe lijnen, het minste wat we ervan kunnen zeggen is dat de nieuwe Kawasaki Z1000 niet onopgemerkt is gebleven . Toch is dit alles niet alleen een esthetische verandering ; ook het motorblok en sommige delen van het rijwielgedeelte zijn herzien .
Het is onmogelijk te missen dat de koplamp niet alleen laag op de voorvork gemonteerd is , maar ook scherp naar voren wijst. De LED-verlichting geeft de Z een nieuwe, agressieve uitstraling; dit is een duidelijke sportieve naked die dat vanaf elke richting ook wil laten zien. De tank kreeg een bollere lijn en won twee liter aan inhoud, die gekromde lijn loopt aan de zijkant weer naar onderen door. Deze kleurencombinatie van grijs en groen is gereserveerd voor de Special Edition en zorgt voor € 200 bovenop de rekening . Behalve die kleur, wordt de SE opgeleukt met een specifiek zadel met het patroon van Z erin verwerkt, samen met een groene kap die het bestaan van het passagierszadel verbergt. Het dashboard is volledig nieuw en volledig digitaal. Opvallend hierop is de toerenteller, die pas met witte lampjes begint te tellen na de eerste 3.500 toeren, om bovenin rood te worden. In dit technologiepakket ontbreekt de omgevingstemperatuur en de gekozen versnelling, die bij de concurrentie meestal wel getoond worden. Tot slot ontdekken we de aanwezigheid van een nieuwe Separate Function Fork – Big Piston voorvork, die qua veervoorspanning op de ene en voor in- en uitgaande demping op de andere vorkpoot ingesteld kunnen worden. Onderaan de voorvork zijn de monobloc remklauwen radiaal gemonteerd. Aan de achterzijde zorgen de excentrische kettingspanners voor makkelijker onderhoud . Zoals het hoort, is het viercilinder motorblok opvallend aanwezig en zijn dempers niet te missen voor zowel het oog als het oor, dat laatste met een zeer donkere sound ,vooral bij lage snelheden.
De zithouding is niet drastisch veranderd , alleen de nieuwe positie van het stuur biedt een beetje meer op de voorkant gerichte rijhouding . De passagier komt er minder goed vanaf, met een smal zadel waarbij hij of zij zich tevreden moet stellen met een kleine riem om zich aan vast te houden . Dit is vaker het geval is op een sportieve naked , maar hier dienen zijn of haar dijen ook als spatbord tijdens regenachtige dagen, omdat er niets beschermt tegen het door het achterwiel opgeworpen water.
De grote Z is zeer gemakkelijk van richting te veranderen en makkelijk van de ene kant naar de andere om te leggen, zelfs bij hoge snelheid. Bij lage snelheden is de draaicirkel echter wel aan de grote kant. De vering van het geheel is nogal hard maar geeft daarmee wel extra mogelijkheden om de mogelijkheden van het motorblok te kunnen benutten . De motor kreeg er een beetje koppel over de gehele curve plus een beetje topvermogen bij . Het wordt daarmee wat bruikbaarder over het hele toerenbereik, maar het Kawasaki blok is nog steeds erg lineair. Zelfs bij hoge snelheden en vanaf 7500 toeren, wanneer de witte lichtjes ophet dashboard overgaan in rode . Waar de toerenteller ook staat, je kunt altijd gelijk vol op het gas, zonder enige aarzeling . Om zowel snel als vloeiend te rijden, kan je gemakkelijk kiezen voor de zesde versnelling, die dan eenvoudig met het gas te moduleren is. Schakelen is dan overbodig om even in te halen. Daarbij helpt het dat de Z1000 snel instuurt terwijl de stabiliteit op goed wegdek prima is, ook als het tempo opgeschroefd wordt.
De combinatie van motor en rijwielgedeelte maakt het rijden met een pittige rijstijl op secundaire wegen leuk en makkelijk, maar ook in de stad doet hij het goed dankzij de flexibiliteit van de viercilinder en de besturing die altijd lijkt zeer licht en precies is. De nieuwe Z1000 kan je met één spreekwoordelijke hand op je rug besturen, dus zonder inspanning, ondanks de 220 kilo die hij volgetankt op de weegschaal brengt. De nieuwe voorrem is bijzonder bijterig en progressief, zonder ooit brutaal te worden . Het gevoel is van een zeer goed niveau, zelfs bij krachtig remmen op een beetje onregelmatige ondergrond. De achterrem is daarentegen minder fijn . Onze Z1000 was niet voorzien van het ABS , maar dat is optioneel wel verkrijgbaar .
Deze Z is niet erg praktisch in het dagelijks leven : de windbescherming is nog minder dan bij de vorige generatie en de ruimte onder het zadel en het slot voor opening wordt niet beschermd door een spatbord en is dus bij het eerste spatje regen direct heel vies . Tot slot, in een tijd dat alle concurrentie is behangen met veel elektronische hulpmiddelen zoals tractiecontrole of verschillende rijprogramma’s , heeft Kawasaki ervoor gekozen om zijn nieuwe Z1000 hier niet mee uit te rusten. Zelfs als optie is traction control is niet beschikbaar.
Conclusie
Ondanks het opvallende uiterlijk in het naked-segment en zelfs binnen het Kawasaki gamma , moet de nieuwe Z1000 de strijd aanbinden met concurrenten die zich beter bewapend hebben. Het blok reageert beter en het geheel is makkelijker te besturen, ongeacht het niveau van de berijder, waarvoor de zithouding door het nieuwe stuur is verbeterd. Over het algemeen is de nieuwe Z1000 op alle vlakken beter geworden. We vinden het alleen jammer dat Kawasaki deze update niet gebruikt om hem te voorzien van de elektronische hupmiddelen die de concurrentie wel aanbiedt om comfort of controle op een hoger niveau te brengen. Minpuntjes zijn de onbeschermde plek van het zadelslot en het feit dat een passagier tevens moet fungeren als achterspatbord. Hoe dan ook , de Z1000 is makkelijk te besturen en fans van een viercilinders zullen niet verrast worden door het lineaire koppel over het gehele toerenbereik. De zithouding is verbeterd en het opvallende ontwerp zal niet onopgemerkt blijven .
Prijs Z1000 ABS: €13.298,-
Tekst & foto’s: Jean-Michel Lainé @ Emoto
Technische gegevens 2014 Kawasaki Z1000
MOTOR | |
Type motor | Vloeistofgekoelde, viertakt viercilinder lijnmotor |
Cilinderinhoud cm³ | 1.043 cm3 |
Boring x slag | 77,0 x 56,0 mm |
Kleppensysteem | DOHC, 16 kleppen |
Brandstofsysteem | Brandstof injectie: ø 38 mm x 4 (Keihin) met ovalen hulpgaskleppen |
Smering | Geforceerde smering, wet sump |
AANDRIJFLIJN | |
Versnellingen | 6 versnellingen |
Eindaandrijving | O-ring ketting |
FRAME | |
Frame type | Twin-tube, aluminium |
Balhoofdhoek/Naloop | 24.5º / 101 mm |
Veerweg, voor | 120 mm |
Veerweg, achter | 122 mm |
Banden, voor | 120/70 ZR 17 M/C (58W) |
Banden, achter | 190/50 ZR 17 M/C (73W) |
VERING | |
Vering, voor | 41-mm upside-down-voorvork met instelbare ingaande en uitgaande demping en instelbare veervoorspanning |
Vering, achter | Horizontaal geplaatste gasgevulde monoschokdemper, met traploos instelbare uitgaande demping en instelbare veervoorspanning |
REMMEN | |
Remmen, voor | Type: Dubbele, semi-zwevende 310-mm wave-schijven; Remklauwen: Dubbel, radiaal gemonteerd, monobloc, vier tegenoverliggende zuigers |
Remmen, achter | Type: Enkele 250-mm wave-schijf; Remklauw: Enkele zuiger |
AFMETINGEN | |
Afmetingen (L x B x H) | 2.045 x 790 x 1.055 mm |
Wielbasis | 1.435 mm |
Zithoogte | 815 mm |
Brandstofcapaciteit | 17 liter |
Rijklaar gewicht | 221 kg (ABS) |
PRESTATIES | |
Maximaal vermogen | 104.5 kW (142 pk) / 10.000 tpm |
Maximaal koppel | 111 Nm / 7.300 tpm |