Test: Givi motor-bagagetassen

Givi Bagage 4

Voor motoren is de keuze uit verschillende bagagemogelijkheden eindeloos, voor iedere motor is er wel een tas verkrijgbaar die goed functioneert voor een (korte) motorvakantie. Wij hebben 2 verschillende tassen van Givi getest tijdens een motorvakantie van een week en hebben dan vooral gelet op functionaliteit en gebruikersgemak.

 

Givi XS308 Tanktas

De XS308 is een tanktas van Givi die je door middel van een tanklocksysteem aan je tank klikt. Op de tankdop komt een ring te zitten (niet inbegrepen bij de tas) en daarmee bevestig je de tas aan de tank door simpelweg deze erop te duwen. Het systeem werkt feilloos, makkelijk en blijft zeer goed zitten. De tas is door middel van een rits te vergroten tot een maximale inhoud van 20 liter, is voorzien van een kaarthoes, wordt geleverd met een fluorescerende regenhoes  en een schouderband. De opbergvakken aan de zijkant kunnen eraf gehaald worden en deze kan je dan weer dragen als een heuptas. Dit is een optie die wat ons betreft overbodig is, rond paraderen met een deel van de tanktas om de heup, terwijl de rest nog op de motor zit, zagen we niet zitten. De ritsen van de tas zijn met handschoenen aan goed te bedienen en de tanktas is voorzien van een riem om de tas te ‘borgen’ om het balhoofd. Helaas zitten deze riemen vast aan de tas en móet je deze extra beveiliging dus altijd gebruiken als de tas solide op de tankring is bevestigd, als het onze eigen tas was sneden we die riem eraf. De tanktas verwijderen van de tank gaat net zo eenvoudig als het erop zetten: door middel van het overhalen van een schuifje aan de onderkant van de tas haal je ze eenvoudig van de tankring af. De adviesprijs van de XS308 is €132,95 en de tankring kost €12,-

Givi Bagage 4

 

Givi EA107 Seat Roll

De 35 liter grote EA107 van Givi is een tas die bevestigd dient te worden op de buddyseat of een bagagerek. Door middel van een dubbel D sluiting en riempjes bevestig je de tas aan de motor. Op het eerste gezicht lijken de dubbel D sluitingen wat licht uitgevoerd, maar in de praktijk blijkt dit erg mee te vallen. Het vastsjorren gaat erg makkelijk en de tas blijft prima zitten, ook als de snelheid wat hoger ligt dan de maximaal toelaatbare snelheid, blijft deze keurig op zijn plaats. De tas heeft twee grote openingen om het grootste compartiment te vullen, deze zitten aan de bovenzijde en aan een zijkant. Ook heeft de tas twee kleine compartimenten, deze zitten aan een zijkant en bovenop de tas.  Door de rubberen stripjes aan de ritsen zijn deze goed te bedienen en ook als de tas propvol zit sluiten de ritsen eenvoudig . Er is een elastieken netje aan de tas waarin je bijvoorbeeld een regenpak kan opbergen en ook is de seatroll voorzien van een aantal reflectiestrepen voor extra zichtbaarheid. Verder zijn er nog een aantal ogen aan de tas gemaakt waar je wat extra bagage aan vast kan knopen, zoals een tent. De bijgeleverde regenhoes is makkelijk aan te brengen en blijft netjes op zijn plaats zitten. Met 35 liter is de tas groot genoeg voor een weekendje weg maar biedt net te weinig ruimte om een week op pad te gaan. De adviesprijs van deze tas is €79,50

 

Conclusie

Als het gaat om de functionaliteit en gebruikersgemak scoren beide tassen een dikke voldoende. Beide tassen zijn van mooi materiaal gemaakt en prima afgewerkt, doordat er verstevigingen in de tas zitten blijven deze ook netjes in vorm als de tas leeg is. Vooral de EA107 Seat Roll is erg praktisch in gebruik, de rol is snel en goed te monteren op de motor en door de grote openingen is deze makkelijk met bagage te vullen. Deze roltas is goed geprijsd maar had misschien iets groter mogen zijn. De tanktas blinkt uit door het gemak waarmee hij is vast te klikken op de tankring. De ruimte in de tas is voldoende doordat deze te vergroten is, en de ritsen zijn met handschoenen aan goed te bedienen.  De prijs van de tanktas is met €132,95 stevig, maar voor de motorrijder die hoge eisen stelt aan zijn materiaal is het binnen de perken. 

Tekst & foto’s: Marco Hendriks

bagage, Givi

Test: 2023 BMW Motorrad CE 04 elektrische motorscooter

© Copyright - Motorcentraal