In 2024 is de Moto Morini Calibro nieuw op de markt gezet. Het design is gebaseerd op de customs uit de Verenigde Staten en ontworpen in Italië. De productie van deze Calibro vindt dan wel weer plaats in China, bij QJMotor. Waar “Made in China” voorheen vooral bekend stond om goedkope spullen van slechte kwaliteit, lijkt daar bij deze Moto Morini niet veel van terug te vinden. Met de Moto Morini Calibro is een fijne cruiser neergezet waar je veel plezier op kan beleven.

Twee uitvoeringen Calibro
Het design van de Calibro is geïnspireerd op de custom choppers. Leverbaar in 2 kleuren, Fire Red en Shark Grey. Ons testmodel is van de laatste kleurstelling voorzien. Het motorblok is de 693cc die men ook terugvindt in de X-Cape 700 en de QJ Motor SRT 700 X en SX. Het is een parallel twin met 69 pk (51 kW) en 68 Nm koppel, voorzien van een Bosch injectiesysteem. Met een zithoogte van 72,5 centimeter is deze motor prettig laag. Het testmodel is voorzien van gietaluminium wielen met Timsun banden, waaruit dan weer Chinese afkomst blijkt.

Naast de standaard Calibro die een vanafprijs van € 8.799,- heeft, is ook de Calibro Bagger leverbaar. Deze is voorzien van een grotere kuip en 2 harde koffers. Ook is het passagierszitje vervangen door een afdekkap waardoor het lijkt alsof het spatbord doorloopt. De vanafprijs voor de Baggeruitvoering is € 9.799,-. Eventueel zijn deze motoren ook beschikbaar als 35kW-uitvoering, waardoor ook de A2 markt bedient wordt.

Calibro blijkt echte cruiser
Bij de eerste indruk is de zithouding nog even wennen. Je hangt wat door en na een tijdje begin je je staartbotje te voelen, maar dat went al snel. Met de benen naar voren in een ontspannen houding voelt alles al snel vertrouwd aan. Na meer dan 500 kilometer op de Calibro voelt en stuurt de motor erg goed. De gasrespons is direct en voorspelbaar, mede door de riemaandrijving. Hierdoor is er geen speling tussen de aandrijflijn en het achterwiel. Op binnenwegen is het heerlijk toeven op deze cruiser. Waarbij met name het comfort dat het dikke zadel biedt, opvalt.

De vering is erg stug. Dat voelt stabiel in de bochten, waarbij je goed kunt voelen wat de achterkant doet. Echter, bij bijvoorbeeld drempels of klinkerwegen begint de achterkant toch te stuiteren. Ook is het dikke zadel dan niet voldoende om nog comfortabel te zitten. De achtervering is wel mechanisch af te stellen voor wie dat wil. Ook de Timsun banden presteren beter dan verwacht. De grip is geen moment verloren gegaan, ook niet bij hogere snelheden. Dit geeft vertrouwen tijdens het rijden. Hoe de banden zich houden in de regen is echter de vraag, van Chinese banden is bekend dat ze vaak hier juist door de mand vallen.
Op de binnenwegen heeft de 693cc parallel twin voldoende vermogen en ook het koppel is voldoende voor een motor in dit segment. Het stuurt gewoon heerlijk en trekt goed door als je de bochten uit accelereert.

Matige remmen
Op de snelweg is het echter een ander verhaal. Hier komt de Moto Morini simpelweg tekort. Na circa 80 kilometer snelweg met 120 tot 130 kilometer per uur loopt de motortemperatuur op. Zodanig zelfs, dat doortrekken niet lukt en de motor het vermogen begrensd omdat deze te heet wordt. Even op de eerstvolgende parkeerplaats rustig rijden is echter voldoende om de temperatuur naar beneden te krijgen en mijn weg te vervolgen. De opgegeven topsnelheid van 170 km/u kan is dus bij lange na niet behaald. Navraag bij de importeur leerde dat dit probleem te maken had met een te krap afgestelde lambdasonde sensor. Na het opnieuw instellen is dit probleem volgens de importeur MotoMondo verholpen.

Ook de remmen zijn matig. De enkele remschijf op het voorwiel vertraagt minder dan bij vergelijkbare motoren. Als je rustig toert is dat niet zozeer een probleem, maar bij plotseling ingrijpen komt het tekort. Wellicht was de keuze voor een dubbele remschijf beter geweest. De ABS doet overigens goed zijn werk. Deze grijpt niet te vroeg in.

Eenvoudige bediening
De bediening van de knoppen is erg simpel. Geen extra menuknopjes, scrollwieltjes of extra knoppen op je dashboard. Gewoon de standaard knoppen voor claxon, verlichting en start-/uitknop op het stuur en 2 knopjes op het dashboard. 1 om te schakelen tussen ODO en tripmeter, de andere om die trip te resetten en te switchen tussen kilometer- en mijlenteller. Hierbij is het vooral wennen aan de knipperlichtknopjes, die niet links zitten, maar links én rechts. Het uitschakelen van het knipperlicht doe je dan ook door het knopje nog een keer in te drukken.

Een leuk detail; de koplamp is voorzien van een grote LED ring met de normale koplamp in het midden. Door middel van het verlichtingsknopje kun je de koplamp uitzetten, waardoor alleen de ring blijft branden. Niet per se nodig, maar het ziet er wel cool uit.
Prima afwerking voor Calibro
De afwerking is van hoog niveau. De naden kloppen, het geheel ziet er goed uit en het voelt allemaal degelijk aan. Er is veel oog voor detail. De merknaam of het logo is op veel plekken in de motor verwerkt. Die op het stuur en de tankdop vallen het meest op. Het contactslot zit niet op het stuur, maar aan de rechterkant voor/onder de tank. Dit is niet hinderlijk en draagt bij aan de cruiserlook. Enige nadeel is dat het stuurslot daardoor ook apart op de onderste kroonplaat zit.
Aan de linkerkant van de motor vind je in plaats van het contactslot een USB poort.
Het display ziet er leuk uit qua design. Al is het digitale gedeelte in de volle zon niet altijd heel duidelijk af te lezen. De tellerunit is basic, maar alles is wel aanwezig. Deze is voorzien van een analoge toerenteller en digitale snelheidsmeter. Verder is er een tankmeter, koelvloeistoftemperatuurmeter, 1 tripmeter, totaal kilometerstand en gear-indicator.

Wel erg basic
Echte opties zijn de Calibro niet toebedeeld. Geen handvatverwarming, geen cruise control. Zelfs geen uitgebreid menu waar je met een knop of wieltje doorheen kunt scrollen. Het enige extra knopje dat aanwezig is, is die om het dimlicht uit te schakelen. Enkel het stadslicht blijft dan branden. Deze grote ring in de koplamp geeft een mooi accent op de motor. Opmerkelijk is wel dat het zadel er niet af kan. Daar is dus geen ruimte om kleine spullen op te bergen.

Conclusie Moto Morini Calibrio
De Moto Morini is een prima cruiser om dagtochten mee te rijden. Geen poespas aan opties maar gewoon back-to-basic lekker sturen. Dat doet hij dan ook goed. De wendbaarheid is opmerkelijk goed terwijl de remmen dan wel weer wat te wensen over laten. De zithouding is prima met een comfortabel, dik zadel. De vering is daarentegen wel erg stug. Op de afwerking is niets aan te merken. Dit ziet er goed uit, net als de algehele motor.
Specificaties 2025 Moto Morini Calibro
Motortype | Parallel Twin |
Cilinderinhoud | 693 cc |
Boring x slag | 83 mm × 64 mm |
Compressieverhouding | 11,6 : 1 |
Max. vermogen | 69 pk ( 50,8 kW ) bij 8.500 tpm |
Max. koppel | 68 Nm bij 6.500 tpm |
Transmissie | 6 versnellingen |
Type chassis | Double Steel Cradle |
Balhoofdhoek | 25° |
Naloop | 120 mm |
Voorvering | 41 mm traditionele voorvork |
Achtervering | dual shock met verstelbare veervoorspanning |
Remmen, voor | 320mm remschijf met zwevende dubbelzuiger remklauw |
Remmen, achter | 255mm remschijf met zwevende enkelzuiger remklauw |
Voorband | Timsun – 130/70ZR18 |
Achterband | Timsun – 180/65ZR16 |
L x B x H | 2.220 mm x 860 x 1.190 mm |
Zithoogte | 725 mm |
Wielbasis | 1490 mm |
Drooggewicht | ca. 200 kg |
Inhoud brandstoftank | ca. 15 liter |
Prijs Nederland (2025) | € 8.799,- |