Honda heeft voor 2025 de Honda Forza 750 en X-ADV vernieuwd, maar op motorisch gebied blijft alles ongeveer hetzelfde. De wijzigingen voor het komende modeljaar zijn dan ook met name cosmetisch van aard. Verder is de automatische DCT-transmissie nog weer verder verbeterd en gaat ook de bediening van het menu op de schop. Dit laatste was wel nodig ook, getuige de enorme hoeveelheid aan knoppen op bijvoorbeeld de Honda NT1100.
Specificaties
Qua techische specificaties zijn er dus nauwelijks wijzigingen: nog steeds worden de Forza 750 en X-ADV aangedreven door een 745 cc paralleltwin met 270-graden krukas. Het vermogen blijft voor 2025 dan ook ongewijzigd met 59 pk en 69 Nm koppel. Prettig is wel dat het maximale koppel al vroeg vrijkomt, bij 4750 toeren per minuut. De 35 kW versie geeft het (forse) maximale koppel van 65 Nm zelfs al iets eerder vrij, namelijk 4000 toeren per minuut. In de praktijk zorgt dit er overigens voor dat het blok zeer soepel loopt, waarbij er eigenlijk al rond de 3000 toeren per minuut voldoende koppel is om vlot door het verkeer te rijden.
De inhoud van de brandstoftank blijft eveneens ongewijzigd met 13,2 liter. Honda claimt daarbij een verbruik van 3,6 liter per 100 kilometer, waarmee de actieradius in theorie toch ruim boven de 300 kilometer ligt.
Testvideo 2025 Honda X-ADV en Forza 750
Wat is er nieuw?
Ondanks dat de specificaties gelijk zijn gebleven, zijn beide modellen voor 2025 toch flink anders. Met name het vernieuwde uiterlijk valt direct op, met name aan de voorzijde. Naast dat deze wat verder strak getrokken is, is de verlichting compleet vernieuwd. Nog steeds volledig LED, maar volgens Honda nu een stuk feller. Met name het gebied dat vlak voor de rijder op de weg schijnt, waardoor het zicht verbeterd is. Daarnaast is ook de dagrijverlichting (DRL) aangepast en zijn voor beide modellen de knipperlichten geïntegreerd in de LED-strook van die DRL. Verder is de opbouw van de kappen aangepast, om zo een betere bescherming te bieden tegen de rijwind.
Grootste wijziging is echter de andere opbouw van de menustructuur en met name de bediening hiervan. Honda heeft naar eigen zeggen geluisterd naar het commentaar van consumenten dat meldingen en icoontjes in het menu slecht leesbaar waren door de grootte. Daardoor zijn deze nu groter en duidelijker afleesbaar. Daarnaast heeft de hele brij aan knoppen plaatsgemaakt voor één knop waarmee het menu bediend kan worden. Deze knop kan vier kanten op geduwd worden en zorgt er inderdaad voor dat er veel gemakkelijker door de verschillende menu’s gescrold kan worden. Wel is het zo dat deze knop wat aan de kleine kant is. Met zomerhandschoenen is deze gemakkelijk te bedienen, met dikke winterhandschoenen kan dit echter nog wel eens een probleem opleveren.
Daarnaast is op beide modellen cruise control nu standaard aanwezig.
2025 Honda Forza 750
Honda geeft aan dat voor 2025 ook het zadel van de Forza is gewijzigd. Deze is nu voorzien van 10 procent meer vulling, maar wel iets smaller. Het gevolg is dat het gemakkelijker is om op te stappen en tijdens stilstaan een voet aan de grond te zetten. Tijdens het wegrijden valt echter direct de (nog) verder verbeterde DCT-transmissie op. Vanuit stilstand pakt deze nu iets eerder, maar met name veel soepeler op. Deze soepelheid van schakelen is overigens merkbaar in vrijwel alle versnellingen.
Sport mode favoriet
Wel is het zo dat de ‘Normal mode’ net dat kleine beetje te kort komt, waardoor overschakelen naar ‘Sport mode’ toch wel nodig is. In deze modus schakelt de bak eerder terug en juist iets later op. In de praktijk werkt dit echt heel erg prettig. Het is vrijwel nooit nodig om handmatig de versnellingsbak te overrulen. Enige moment dat er toch gekozen wordt om handmatig een versnelling terug te gaan is in haarspeldbochten. Steevast kiest de DCT hier voor de tweede versnelling. In principe voldoende, maar om echt vlot uit te accelereren is de eerste versnelling toch meer geschikt.
Prettig hierbij is dat de DCT daarna wel gewoon in de automatische modus blijft staan en het schakelen daarna weer volledig van de rijder overneemt. Dit zorgt voor een zeer ontspannen rit, waarbij de focus volledig kan liggen op de rest van het rijden. Oftewel rempunt bepalen, insturen en uit-acceleren. Vering en demping doen het hier overigens keurig. Met de name voorzijde duikt nauwelijks en nergens is er enige mate van onbalans. Ook niet bij het onder hellingshoek extra remmen. De Forza blijft keurig de ingezette lijn volgen en heeft geen opricht neigingen. Keerzijde van de sportief ingestelde vering is dan wel weer dat deze wat meer moeite heeft op klinkerwegen en korte oneffenheden.
Prettig is ook dat de Forza voor 2025 voorzien is van een elektrisch verstelbare ruit, die zeker in de hoogste stand de rijder echt goed uit de wind houdt, zonder dat er turbulentie of gebulder rondom de helm is.
Het artikel gaat verder onder de foto’s















2025 Honda X-ADV
De X-ADV is zeker qua uiterlijk een compleet andere motorscooter. Toch zijn de specificaties op motorisch vlak gelijk. Om het off-road uiterlijk wat meer kracht bij te zetten, kiest Honda bij de X-ADV echter wel voor een grotere grondspeling en een langere veerweg aan de voor- en achterzijde. Daarnaast is de X-ADV voorzien van een breder stuur. Als laatste is de X-ADV voorzien van de Bridgestone Battleax Adventure Cross banden. Alles om de off-road capaciteiten van de X-ADV te benadrukken. In de praktijk maakt het de X-ADV echter vooral een stuk comfortabeler, juist dankzij die langere veerweg. Het bredere stuur zorgt dan weer voor gemakkelijker insturen. Wel is het zo dat de bandenkeuze ervoor zorgt dat de X-ADV minder neutraal stuurt en simpelweg minder vertrouwen biedt. De langere veerwegen zorgen daarnaast misschien wel voor meer comfort, maar zorgen ook voor iets meer onrust bij dieper het aanremmen van een bocht.
Grootste pijnpunt is echter dat de X-ADV het moet stellen zonder de elektrisch verstelbare ruit van de Forza, iets wat gezien de meerprijs wel heel lastig verkoopbaar is. Evenals met de voorgaande versies van de X-ADV, is -mede hierdoor- de keuze voor de 2025 X-ADV er nog steeds vooral één gebaseerd op smaak en emotie, en dus minder op rationaliteit.
Het artikel gaat verder onder de foto’s














Conclusie
Het unieke aan de Honda Forza 750 en X-ADV is natuurlijk de kettingaandrijving en de zelf schakelende DCT-versnellingsbak. Deze configuratie is op geen enkele andere motorscooter te krijgen. Dit zorgt ervoor dat welke van de twee je ook kiest, de keuze sowieso al uniek is. In de praktijk werkt de DCT ook prettiger dan een reguliere CVT-transmissie, met name omdat het veel gemakkelijker is om altijd in de powerband te rijden. Voor 2025 is de DCT daarnaast dus nog wat beter geworden en dit is ook echt duidelijk merkbaar. Daarnaast is ook de bediening van het menu er flink op vooruit gegaan. Wel is het zonde dat Apple Carplay of Android Auto nog steeds niet mogelijk is, terwijl Honda die techniek dus wel in huis heeft.
De exacte prijs van de Forza is nog niet bekend, maar zal ergens rond de 14.500 euro liggen. Voor € 15.599 staat dan de X-ADV in de prijslijst. Welke van de twee je kiest is met name afhankelijk van voorkeur in rijgedrag, al ontloopt het elkaar niet veel. Sowieso zijn beide modellen bijzonder. Maar met de X-ADV, met name in de nieuwe kleur Matt Goldfinch Yellow, koop je iets wat echt opvalt. Of het unieke uiterlijk de meerprijs waard is, is daarbij vooral een kwestie van persoonlijke smaak.
Technische gegevens 20215 Honda X-ADV 750
Type motor | Vloeistofgekoelde viertakt achtkleps SOHC paralleltwin |
Cilinderinhoud | 745 cc |
Boring x Slag(mm) | 77 mm x 80 mm |
Max. Vermogen | 59 PK (43.1 kW) bij 6750 tpm (35 kW bij 6000 tpm) |
Max. Koppel | 69 Nm bij 4750 tpm |
Tankinhoud | 13,2 liter |
Transmissie Type | Dual Clutch Transmission met 6 versnellingen |
Eindoverbrenging | Ketting |
Type frame | Diamant type Stalen Buizenframe |
Afmetingen (L x W x H) | 2215 mm x 940 mm x 1370 mm |
Wielbasis | 1590 mm |
Zithoogte | 820 mm |
Rijklaar Gewicht | 237 kg |
Voorvering | 41 mm SFF-CA UPSD, 153.5 mm veerweg |
Achtervering | Monoshock, Prolink swingarm, 150 mm veerweg |
Voorband | 120/70R17 M/C (58H) |
Achterband | 160/60R15 M/C (67H) |
Voorrem | Radiaal gemonteerde vierzuiger remklauw, 296 mm zwevende remschijven |
Achterrem | Enkelzuigerklauw, 240 mm enkele schijf |
Dashboard | 5-inch TFT display |
Koplamp | LED, met DRL |
Achterlicht | LED |
USB | Type – C |
Automatische knipperlichten | Ja |
Beveiliging | HISS |
Cruise Control | Ja |
Rijmodi | Sport, Standard, Rain, Gravel en User Mode |
HSTC (traction control) | 3 Niveau’s + OFF |