Skip to main content

Test: 2025 Honda Hornet 1000 SP

Honda heeft in 2023 de naam Hornet weer teruggebracht met de introductie van de CB750 Hornet. Nu heeft het merk voor 2025 de CB1000 Hornet en de SP variant daarvan geïntroduceerd. Een geheel nieuw model en een motorfiets die qua prijs zeer scherp in de markt is gezet, maar toch compleet is uitgerust. Om dat te kunnen realiseren heeft Honda duidelijk concessies moeten maken maar de nieuwe CB1000 Hornet heeft alles in huis wat je zou moeten willen op een motorfiets in dit segment.

De SP versie, waar we mee gereden hebben, heeft een speciale zwarte kleurstelling met goudkleurige velgen, waarbij de reguliere variant beschikbaar is in drie kleuren die alle voorzien zijn van zwarte velgen. Aan de voorzijde een dubbele koplamp met daarboven het dashboard, wat eventueel afgewerkt kan worden met een klein ruitje dat optioneel verkrijgbaar is. Het model heeft, net als voorgaande modellen in de Hornet serie, een brede tank met een smal zadel dat afgewerkt wordt door contrasterende kuipdelen.

Lage prijs in vergelijking met concurrentie

Het grootste verkoopargument van de CB1000 Hornet is echt de prijs. Het standaardmodel gaat in Nederland € 11.999,- kosten. Concurrenten in het segment van een 1000 cc naked bike komen hier niet bij in de buurt. De Suzuki GSX-S1000 kost bijvoorbeeld in de basis € 14.999,- en de Yamaha MT-10 kost minimaal € 18.099,-. Dat prijsverschil is merkbaar in voornamelijk het elektronica pakket, maar doet als geheel weinig onder voor de concurrerende modellen.

De Honda CB1000 Hornet SP kost in Nederland € 13.999,-. Daarvoor krijg je de andere kleurstelling en aan de achterzijde een schokbreker van Öhlins. Aan de voorzijde worden de Nissin remklauwen vervangen door Brembo Stylema’s maar blijft de voorvork intern gelijk, al is deze nu wel goudkleurig. Ook heeft de SP variant een iets andere uitlaat, waarmee het vermogen van 152 pk stijgt naar 157,5 pk. Ook heeft deze versie de quickshifter in de standaard uitrusting.

Erg laagdrempelige motorfiets

De zithouding is comfortabel en dankzij het smalle zadel kunnen ook kortere mensen makkelijk met de benen bij de grond. De grip en het gevoel aan de achterkant zijn echt fantastisch, de Hornet 1000 staat op Bridgestone S22 banden en dit is een goede combinatie. Aan de voorzijde gedraagt de Hornet zich goed tijdens het remmen, maar heeft soms een beetje de neiging om licht aan te voelen tijdens accelereren. Ook hobbels worden aan de voorkant ietsje minder goed weg gedempt wat af en toe onrust in het stuur veroorzaakt. Verder is er maar weinig op het rijwielgedeelte aan te merken en remt en stuurt het nieuwe model erg goed.

Het motorblok komt rechtstreeks uit de 2017 Honda CBR1000RR Fireblade. Hierbij zijn wat aanpassingen gedaan voor de Euro5+ normering, heeft hij wat minder vermogen en zijn de tweede tot en met de vijfde versnelling wat korter gemaakt voor meer acceleratie. In de praktijk had dit nog een stuk korter mogen zijn. Het soepele viercilinder motorblok zal niet snel gaan bokken wanneer zonder terugschakelen wordt afgeremd, maar het blok komt echt pas tot leven boven de 6-7000 toeren. Het koppelverloop is wel erg lineair waardoor je nooit verrast zal worden, maar met het gemis aan koppel onderin het toerengebied drukt enigszins de plezierfactor van de nakedbike.

Gedateerd elektronicapakket

Het elektronica pakket is overduidelijk een prijsbewuste keuze geweest van Honda. Waar in 2025 veel motoren uitgerust zijn met een IMU en zaken als bochten ABS, zijn deze systemen op de CB1000 Hornet niet aanwezig. Hoewel onder andere tractiecontrole en ABS wel gewoon aanwezig zijn, ontbreekt enige souplesse ten opzichte van de modernere systemen die vaak ietwat minder abrupt ingrijpen. Dit geldt voor het ABS Systeem en de tractiecontrole, maar bijvoorbeeld ook voor de quickshifter. Ook hier weer is de functie prima, maar onder deellast en stedelijk verkeer werkt deze minder soepel dan gewend.

Alle rijhulpsystemen zijn naar persoonlijke voorkeur in te stellen in de menu’s maar deze steken wat vreemd in elkaar. Hoewel er volgens Honda verschil zit in de respons van bijvoorbeeld de quickshifter in Rain of Sport mode, is de instelbaarheid alleen in het algemeen aan te passen en dus niet in de rijmodus zelf. Het gevolg hiervan is dat wanneer je deze soepeler instelt, hij dit in alle rijmodi bij stelt, wat je misschien niet wil. Daarnaast zit de wheelycontrole van het model geïntegreerd in het tractiecontrolesysteem, waarmee deze niet los uit te schakelen is. De tractiecontrole is wel uit te schakelen, maar dit zal iedere keer handmatig moeten worden gedaan bij het inschakelen van de motorfiets. Op de linkerkant van het stuur zit de ‘toggle switch’, hiermee scroll je door het scherm heen en dat werkt uitstekend.

Conclusie

Onderaan de streep heeft Honda met de CB1000 Hornet SP een hele fraaie motor neergezet voor een zeer aantrekkelijke prijs. De afwerking is erg goed en laat weinig steken vallen. Hoewel het merkbaar niet het best mogelijke is, heeft het model alle gemakken en hulpsystemen aan boord die hedendaags de norm zijn op moderne motorfietsen. Eenmaal op toeren heeft het motorblok flink wat vermogen zonder je te verrassen. Met de zithouding, stuureigenschappen en het soepele karakter van het motorblok kan ieder niveau motorrijder zo opstappen en wegrijden wat de motorfiets enorm toegankelijk maakt.

Tekst: Rick Smits – Foto’s: Honda

MotortypeVloeistofgekoeld, 4-takt DOHC vier-in-lijn
Inhoud1000 cc
Boring x Slag76 mm x 55.1 mm
Compressieverhouding11.7:1
Max. Vermogen152 pk ( 111,6kW ) @ 11.000 tpm ( SP: 157,5 pk ( 115,6 kW )  @ 11.000 tpm )
Max. Koppel104 Nm @ 9000 tpm ( SP: 107 Nm @ 9000 tpm )
GeluidsniveauMax. 78,1dB ( SP: Max. 78,9dB )
CO2-uitstoot136 g/km
Verbruik5,9 liter / 100 kilometer
KoppelingNatte multiplaatkoppeling, slipperassistfunctie
Transmissie6 versnellingen
EindaandrijvingKetting
FrameStalen Twin-Spar
Voorband120/70-ZR17M/C
Achterband180/55-ZR17M/C
VoorveringShowa 41mm SFF-BP USD
AchterveringProlink monoshock, aluminium achterbrug  ( SP: Öhlins TTX36 shock )
VoorremDubbele 310mm x 4mm disc met Nissin vierzuigerremklauwen ( SP: Brembo Stylema vierzuigerremklauwen )
AchterremEnkele 240mm x 5mm schijf met enkelvoudige zuigerklauw
Instrumenten5 inch TFT met instelbare layout, snelheidsmeter, toerenteller, klok, versnellingsindicator, schakelindicator
Breedte790 mm
Hoogte1085 mm
Wielbasis1455 mm
Zadelhoogte809 mm
Naloop98 mm
Balhoofdhoek25°
Tankinhoud17 liter
Rijklaargewicht211 kilo ( SP: 212 kilo )
ConnectiviteitHonda RoadSync
BeveiligingHISS (Honda Intelligent Security System)
Andere featuresESS
Prijs Nederland€ 11.999,-  ( SP: € 13.999,- )