Skip to main content

Na 200.000 in tien jaar tijd verkochte MT-09’s, vernieuwt Yamaha in modeljaar 2024 haar succesvolle MT-09 naked bike. Deze derde modelupdate is niet enorm ingrijpend, maar draait om het aanscherpen van details, al geldt dat niet voor het uiterlijk. Vooral de nieuwe voorkant is niet te missen, met twee led-lichtstrepen onderaan het kuipje en een vierkant venster met twee ronde projectorlampen erachter. Motorisch is er ook de EURO5+ homologatie, maar er lijkt eigenlijk amper wat veranderd om dat voor elkaar te krijgen.

Op de motor zittend, komen de nieuwigheden gelijk goed in beeld: het TFT-kleurendashboard is iets groter geworden, de tank werd iets lager, hoekiger en breder en kreeg twee ‘speakers’ bovenop. Ook het stuur is wat lager en komt iets naar je toe, de voetsteunen zitten hoger, maar meer naar achteren en het zadel bestaat nu uit twee delen. Grootste gevolg is dat je knieën best hoog opgetrokken moeten worden, maar je zit dan wel weer iets meer rechtop in een lekkere, actieve zithouding. Het is voor 2024 overigens niet allemaal winst, want de nieuwe versie weegt 4 kilo meer dan de vorige.

Groter dashboard

Yamaha was erg langzaam met de stap naar kleurenschermen als dashboard, maar de tweede generatie komt in de buurt van wat nu normaal is. Toch blijft het qua benutte potentie nog een beetje achter, vooral omdat er nog een grote, ongebruikte rand binnen het scherm blijft en er in sommige layouts (er zijn er vier) weinig kleuren worden gebruikt. De standaard ‘ingebakken’ Garmin Street Cross navigatie, instelbaar via de app, is dan ook best klein, maar vooral de turn-by-turn versie is erg handig. Enige nadeel is dat je die regelmatig opnieuw aan moet zetten, maar het simpele ‘bolletje-pijltje” systeem is verder ideaal.

Nieuw op het stuur

Ook direct waarneembaar is de bediening van de volledig nieuwe cruise-control op de linker stuurhelft en de radiale Brembo remcilinder aan de rechterkant. Op het dashboard is er een enorme lijst aan instelbare zaken, zoals de elektronische wheelie-, traction- en slidecontrol, maar ook het ABS en de vernieuwde quickshifter. Daar is nu ook nog een Back Slip Regulator bij gekomen, een soort instelbare motorrem. Alles wordt aangestuurd door een 6-assige IMU, waardoor alle systemen ook de hellingshoek meenemen. In het kort: de 2024 MT-09 heeft echt alles wat je van een nieuwe motor in 2024 mag verwachten.

Datasharing

Het nieuw dashboard heeft ook connectiviteitsfuncties, maar alle ‘stoere’ info in de MyRide app blijven afkomstig van een meting door de telefoon. Of bij de hellingshoek zelfs van een ‘algoritme’, want er komt geen enkele informatie vanuit de motorfiets naar de app toe. Jammer, want in de 6-assige IMU van de MT is al die data immers extreem gedetailleerd aanwezig. Het blijft voor de Japanse fabrikant echter lastig om de moderne digitale wereld te omarmen; het verhaal is nu dat ‘Japan’ er nog steeds moeite mee heeft om daadwerkelijke data uit de motor naar buiten te laten komen.

Knipperlichtbediening

De bediening van alle elektronica is redelijk intuïtief met een kleine joystick, die zit net boven de nieuwe bediening voor de knipperlichten. Waarom die laatste nou nodig is, is een raadsel: het werkt op zich best handig maar het werkt flink anders dan de ‘normale’ knop van knipperlichten. BMW heeft het systeem met 3 losse knoppen vele jaren volgehouden voor ze tot inkeer kwamen, maar nu kiest Yamaha opeens weer voor een afwijkende ‘slimmigheid’, voor iets waarvan juist de uniformiteit altijd zo lekker vanzelfsprekend was. Het zal vast wennen, maar de vraag blijft vooral “waarom?”.

Bridgestone S23. Tenminste…

Qua banden is er iets vreemds aan de hand bij de MT-09, die is voorzien van Bridgestone’s nieuwstee S23. Tenminste, die naam staat erop. Het rare is namelijk dat deze speciale S23 “M-Spec” geen verschillende compoundzones heeft, terwijl een normale S23 voorband drie verschillende zones (2 verschillende compounds) heeft en de achterband zelfs 5 zones (3 compounds). Omdat de kans zéér klein is dat er deze “M-spec” er als vervangingsband weer op komt als de standaardband op raakt, kan je daarna van een echte S23 een totaal ander weggedrag verwachten. Vermoedelijk willen de Japanse engineers van Yamaha die verschillende compounds niet omdat die de stabiliteit op hoge snelheid beïnvloedt, en dat staat altijd juist torenhoog op de Japanse eisenlijst.

Motorisch gelijk

Motorisch veranderde er bijna niks aan de MT-09. Dat hoeft ook eigenlijk niet, want de driecilinder is misschien wel een van de leukste motorblokken van nu. Sterk, veel koppel onderin, uitdagend en speels, het blijft tien jaar later nog steeds een gouden greep dat ze in 2014 voor een triple gingen. OK, het zorgt wel voor wat vibraties op stuur en (vooral) voetsteunen, maar de 889 (of 890, wat nu opeens in de 2024-specs staat) is echt een fantastische motorblok, in de vierde generatie volledig fijngeslepen tot een haast onmogelijk lijkende combinatie van uiterste beheersbaarheid en uitdagende woestheid.

‘Akoestisch versterkerrooster’

Yamaha werkte ook aan het geluid voor de berijder, waarbij de ‘Acoustic Sound Grilles’ bovenop de tank een rol spelen. Zelfs de Japanse engineers hebben moeite om uit te leggen hoe die stukjes gaas bovenop de tank dan voor meer geluid zorgen, maar de driecilinder klinkt inderdaad heel erg lekker voor wie erop zit, en niet te hard voor wie ernaast staat. Ideaal dus! Wat overigens vast een groot deel van de kopers er niet van zal weerhouden een Akra aan te schaffen, maar dat is dan puur voor het publiek, want voor de berijder is het niet nodig.

Strak sturen

Ondanks harder ingestelde KYB voorvering en een wat zachter geveerde achterkant, veert en stuurt de nieuwe MT-09 exact zoals we dat gewend waren. Van de ene naar de andere kant omgooien gaat niet supersnel, maar de motor stuurt wel heel precies elke bocht in en blijft daarna superstrak op de gekozen lijn. Daarbij is de grondspeling altijd voldoende en biedt de nieuwe zithouding net iets meer controle over het stuur, omdat dit nu best dichtbij staat. Door een wat bravee testroute bleef het ècht intense, bergpas-afraffelende stuurwerk achterwege, maar duidelijk is wel dat de MT-09 vooral in de midden- en lange bochten briljant stuurt.

Lift control

In de Sport-stand staan alle elektronische systemen op 1. Ondanks dat dit de meest sportieve stand is, werkt de injectie hier nu voorbeeldig, waar dat op de vorige modellen vaak te agressief was. Yamaha heeft dat nu eindelijk echt opgelost bij het eerst gasgeven, alleen het afsluiten blijft een heel klein beetje abrupt. Overigens kan je in elke stand ook nog alle systemen per stuk uitschakelen. Vooral bij de Lift-control blijft dat uiterst aantrekkelijk, want de MT-09 voelt heel kort aan, is enorm sterk onderuit en staat zonder die elektronische beperking echt héél snel op zijn achterwiel. Maar eenmaal alles weer ingeschakeld is de elektronica echt prima; je merkt zo goed als niks van het ingrijpen terwijl dat in sommige situaties nodig blijkt, ondanks het ideale asfalt van Lanzarote.

Basis klopt

Remmen deed de MT-09 altijd al goed, wat met de nieuwe Brembo-voorremcilinder nog net wat beter te doseren is, al zou je heel misschien nog iets meer ècht agressieve bijtkracht kunnen wensen. Onder remmen insturen gaat prima en ook corrigeren halverwege de bocht gaat probleemloos. Schakelen doet de Yamaha ook al zo goed, met de nieuwe “all quadrant” quickshifter gaat dat foutloos, vaak ook nog vergezeld door een mooie plof uit de uitlaat erbij.

Conclusie

Op het uiterlijk en een forse lijst aan kleinere updates na, is de 2024-versie van de Yamaha MT-09 vooral een update van het bestaande model. Daarbij zijn wel een aantal zaken aangepakt die nèt voor meer rijplezier zorgen, zoals de aangepaste zithouding en betere elektronica met een groter dashboardscherm. Dat maakt dat eigenaren van vorige modellen niet direct naar de dealer hoeven te gaan, maar dat alle andere motorrijders een werkelijk zalig motorblok in een uitdagend rijwielgedeelte missen als ze de(ze) MT-09 nog nooit hebben geprobeerd.

Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie & video: Jonathan Godin, Erox Filmerforce, Arnau Puig e.a. Video edit: Reno @ VanDijkMedia.

Technische gegevens 2024 Yamaha MT-09

MotortypeInline driecilinder, DOHC, 12 kleppen.
Cilinderinhoud890 cc
Boring x slag78,0 × 62,1 mm
Compressieverhouding11,5 : 1
Max. vermogen119,0 pk (87,5 kW) bij 10.000 tpm
Max. koppel93,0 Nm bij 7000 tpm
FrameDiamantvormig, aluminium
Balhoofdhoek/naloop24,4º/108 mm
Wielophanging, voorKYB upside-down voorvork, Ø41 mm, voll. Instelbaar
Wielophanging, achterKYB centraal geplaatste schokbreker, voll. instelbaar
Veerweg v/a130/117 mm
Remmen, voorØ298 mm remschijven, radiale Brembo rempomp
Remmen, achterØ 245 mm enkele remschijf
Bandenmaat, voor120/70ZR17 Bridgestone Battlax Hypersport S23 MSPEC
Bandenmaat, achter180/55ZR17 Bridgestone Battlax Hypersport S23 MSPEC
L x B x H2090 x 829 x 1145 mm
Zithoogte825 mm
Wielbasis1430 mm
Rijklaargewicht193 kg
Inhoud brandstoftank14 liter
KleurenIcon Blue, Midnight Cyan, Tech Black
Prijs Nederland (2024)€ 12.499,-