2024 Husqvarna Svartpilen 801
Husqvarna heeft haar ‘pilen’-gamma uitgebreid met de 2024 Svartpilen 801, een motor met een scrambler-uiterlijk, maar met prestaties die beter zijn dan je misschien van een scrambler zou verwachten. In de omgeving van Nans-Les-Pins in Frankrijk werd de Svartpilen 801 gepresenteerd en daar hebben we tijdens een gevarieerde route van dik 200 kilometer met de Husqvarna kunnen rijden.
Aandacht voor details
De Svartpilen 801 heeft een premium uitstraling. De sobere kleurstelling past goed bij het ontwerp en zaken als de matte zadels, de strak gelijnde uitlaatdemper en het gepoedercoate subframe -met gaas voor de luchtinlaat- springen direct in het oog. De LED verlichting sluit qua vormgeving erg goed aan bij de motorfiets en toont dat er net wat meer aandacht is gegeven aan dit soort zaken dan bij sommige andere motoren. Foto’s doen de motor onvoldoende recht, in levende lijve maakt de 801 meer indruk.
De Svartpilen 801 is gebaseerd op hetzelfde platform als de KTM 790 Duke, maar wijkt op veel fronten af van deze motorfiets, waardoor de vergelijking niet gauw gemaakt zal worden. Alleen de achterbrug verklapt vrij snel dat ze verwant aan elkaar zijn. De brandstoftank heeft een kenmerkende vorm door gebruik van plastic ‘kuipen’, die een soort bult aan de zijkant van de tank boven de knieën vormen. Enige minpuntje is de naad waar deze twee delen aan elkaar gekoppeld zijn, die zit midden op de tank en is net even te groot, dat doet wat afbreuk aan de verder erg goed afgewerkte motorfiets.
Fijn motorblok
Na het starten heeft de 799 cc paralleltwin met 285° verzette kruktappen een iets onregelmatige stationairloop, maar dit kalmeert op het moment dat de motor warm is. Het blok is getuned voor koppel, wat te merken is aan het krachtige oppakken vanaf ongeveer 3000 toeren: de motor voelt erg alert en zelden is het nodig om terug te schakelen om voldoende acceleratie te kunnen krijgen. Het maximumkoppel van 87 Nm wordt daarentegen afgegeven bij 8000 toeren, dus doortrekken doet de 801 gretig. Het maximumvermogen bedraagt 105 pk, wat bij 9250 t/min wordt afgegeven, maar heel vaak hoeft er niet zo ver doorgetrokken te worden. Met behulp van 2 balansassen is het gelukt om de motorfiets goed trillingvrij te krijgen, wat bijdraagt aan het comfort. Zowel hoog als laag in de toeren zijn er weinig vibraties.
Doordat de motortrillingen zo goed weggefilterd worden, voelt de motor bovendien extra soepel; waar tweecilinders van oudsher toch wat meer trillingen doorgeven voelt het op de 801 erg beheerst. Husqvarna geeft een verbruik op van 1 op 22. Tijdens de introductie wordt redelijk doorgereden en geeft de motor na ruim 200 kilometer 1 op 20,4 km aan. Een prima verbruik gezien de omstandigheden, en niet ver van de fabrieksopgave. Het motorblok is gekoppeld aan een 6-versnellingsbak met quickshifter (Easy Shift), wat goed zijn werk doet. Het is wel van groot belang met overtuiging te schakelen, enkele malen lukt het een valse neutraal tussen de versnellingen te vinden.
Duimknoppen voor demping
De WP Apex voorpoten zijn 5-voudig instelbaar voor zowel ingaande als uitgaande demping, middels handige knoppen bovenop de vork. Iets wat goed bevalt, en wat meer motorfabrikanten zouden moeten toepassen voor motorfietsen die een breed gebruiksgebied hebben. Wat opvalt is dat bij slechter wegdek een zachtere instelling wel zorgde voor beter filteren van oneffenheden, maar toch minder beheerst voelde in combinatie met het forse tempo. Bij het verder dicht draaien van de demping (stand 4/5) werd er weliswaar meer van het wegdek doorgegeven, maar voelde de voorkant beter aan. Wanneer het tempo wat lager ligt, bevalt de lagere stand van de demping wel goed. Voor stadsverkeer geeft het de optie voor wat extra comfort. De achterschokdemper is een WP Apex monoshock met instelbare veervoorspanning en instelbare uitgaande demping. De standaardinstelling hiervan is dik in orde en biedt zowel comfort als controle.
Dashboard en electronica
De 801 heeft een 5” TFT schermpje, met een overzichtelijke layout die weinig te wensen overlaat: alle belangrijke informatie wordt getoond. Er is goed nagedacht over de user interface, die met 4 knoppen erg makkelijk te bedienen is en een logische structuur heeft. De op- en neer knoppen hebben bovendien een tweede functie wanneer je niet in het menu zit, die zelf te kiezen is. Dit maakt dat je snel bij veelgebruikte functies kunt komen. Het scherm is makkelijk afleesbaar en heeft een matte afwerking. Ook wanneer de zon vol op het scherm staat, wordt de informatie leesbaar weergegeven.
Met de knoppen op de linker stuurhelft kunnen rijmodi gekozen worden (Rain, Street, Sport en de optionele Dynamic), die allemaal een eigen gasreactie en bijbehorende tractiecontrole-stand hebben. Het Dynamic-pack bestaat uit 9-standen instelbare traction control (MTC), 5 standen wheelie control, cruise control en Motor Slip Regulation (MSR), die bij terugschakelen kan voorkomen dat het achterwiel teveel wegglijdt door de gaskleppen open te zetten en de motorrem te verminderen. Een soort omgekeerde tractiecontrole. Standaard is de 801 uitgerust met bochten-abs en bochten-TC, wat een prettig veiligheidsnet is, maar niet vaak nodig blijkt te zijn. In street en sport-stand is het nog wel mogelijk om de TC te activeren, maar in dynamic mode is kun je de interventie verlagen en dan merk je dat het ingrijpen niet is omdat de banden grip verliezen, maar omdat er toch iets teveel slip was wat de TC betreft
Speels rijgedrag
Bij een scrambler verwacht je niet direct spetterende rijeigenschappen, het gaat toch vooral om de looks. Dat pakt anders uit bij de 801, die erg volwassen voelt maar tegelijk ook ruimte laat om te spelen. De zithouding is behoorlijk rechtop waardoor je makkelijk beweegt op de motor, of de motor onder juist onder je heen beweegt. De neus van de motor kan bij optrekken best licht worden, en om de rust te bewaren is er standaard een stuurdemper gemonteerd. Daarmee is het rijwielgedeelte heel vergevingsgezind en afgezien van een oprichtneiging bij remmen in de bocht kun je bijna niks doen wat de motor van zijn stuk brengt. De 801 stuurt daar naartoe waar je dat wil, en ook op hogere snelheid blijft hij dat stabiel en neutraal doen.
De Pirelli MT60 RS R banden geven verrassend veel grip en zorgen dat elektronische vangnetten praktisch niet nodig zijn. Ook bij hard remmen houdt de ABS zich koest, hoogstens om loskomen of blokkeren van het achterwiel te voorkomen maar de voorremmen behoeven geen bijregeling. In supermoto-stand kan het achterwiel overigens wel gelift worden. Vertrouwenwekkende banden dus die geen heel scherp instuurgedrag hebben maar wel heel voorspelbaar sturen, en er – passend bij de scrambler look – ruig uit zien.
Conclusie
De Svartpilen 801 is geschikt voor de stijlgevoelige motorrijder die behalve aan het uiterlijk, ook eisen stelt aan de techniek en het rijgedrag van een motorfiets. Het motorblok past bovendien uitstekend qua karakter en prestaties en springt zuinig met brandstof om. Hij kost in Nederland €13.050, ruim €2000 meer dan zijn halfbroer, de KTM 790 Duke. Helemaal eerlijk is dat vergelijk niet, want de KTM is een naked en de 801 een soort SportScrambler. Husqvarna heeft bovendien geen steken laten vallen als het op allroundkwaliteiten aankomt en een goed voorbeeld neergezet van hoe een motor stijlvol kan zijn zonder concessies te doen aan de rijkwaliteiten.
Tekst: Michiel van Leeuwen. Fotografie: Husqvarna
Tekst: Michiel van Leeuwen
Foto’s: Husqvarna