Sinds de introductie van de eerste Yamaha Tracer in 2015 zijn er zo’n 80.000 van verkocht en dat is niet gek. Met de Tracer 9-lijn zet Yamaha een veelzijdige en complete Sport-Touring machine neer, waarmee je zowel op sportief vlak als qua touring-mogelijkheden alle kanten op kunt. De basis van de 2023 Yamaha Tracer 9GT+ is niet veranderd. De machine is nog steeds opgebouwd rond het 890 cc CP3 driecilinder motorblok dat we al kennen uit de vorige generatie Tracer 9, eerder bekend als MT-09 Tracer en Tracer 900.
De nieuwe Yamaha Tracer 9 GT+ is daarnaast voorzien van allerlei geavanceerde elektronica, waaronder een radarsensor, Adaptive Cruise Control, een radargestuurd Unified Brake System, elektronische ophanging en intelligente rijmodi, naast een volledig nieuw connected TFT-scherm en volledig geïntegreerde Garmin-navigatie, waarmee we de testroute over Sardinië volgen.
Motorgeluid
Het motorblok heeft een maximaal koppel van 93 Nm bij 7.000 tpm en 119 pk bij 10.000 tpm. Dit levert een heerlijk middengebied op waarbinnen je zowel stevig bochten kunt aanvallen als met passagier en bagage kunt genieten van een smeuïge en soepel trekkende touringmachine. De driecilinder reageert fris en fel op het gashendel en produceert een fijne raspende grom, zonder die te overdrijven. De engineers van Yamaha hebben het inlaatgeluid geëvalueerd en gereduceerd, omdat bij langdurig touring-comfort geen (te) hard geluid uit de inlaat hoort. Bovendien is het zadel verbeterd. Het is steviger, breder en biedt op de flanken meer ondersteuning.
Radargestuurd gecombineerd remmen
De belangrijkste innovatie van de GT+ is het Unified Brake System (UBS). Dit systeem maakt gebruik van gegevens van de radarsensor en de 6-assige IMU om het remvermogen voor en achter te ondersteunen en te reguleren. Dat laatste is de crux. Er zijn al langer systemen die de voor- en achterremmen combineren, maar altijd in vaste verhoudingen. Dit nieuwe UBS berekent het optimale remvermogen voor de voor- en achterremmen en bepaalt op basis daarvan hoe hard iedere rem zijn werk doet. Bovendien heeft het systeem nog een belangrijke functie: als de radarsensor een object op de weg detecteert en jij maakt een noodstop, dan berekent het systeem razendsnel of jij hard genoeg remt om op tijd tot stilstand te komen. Zo niet, dan helpt het systeem jou zo optimaal mogelijk te remmen en een botsing te voorkomen. UBS is ook nog eens gekoppeld aan de elektronische ophanging en ondersteunt en regelt niet dus alleen het remvermogen voor en achter, maar past ook de demping van de voor- en achterwielophanging. Zo draagt ook de ophanging bij aan de kortst mogelijke remweg.
Altijd veilige afstand
Ook het nieuwe Adaptive Cruise Control systeem (ACC) gebruikt de ingebouwde radarsensor. Deze sensor, onzichtbaar weggewerkt tussen de twee kleine koplampjes, meet voortdurend de afstand tot je voorganger. ACC regelt automatisch je kruissnelheid, je vertraging en je acceleratie, afhankelijk van wat er voor je gebeurt. Hoeveel afstand je wilt houden tot je voorganger bepaal je zelf: op je linker stuurhelft zit een schakelaar waarmee je een, twee, drie of vier balkjes kiest. Als je tussentijds van versnelling wisselt blijft het systeem gewoon werken. En nu we het toch over schakelen hebben: de nieuwe Tracer 9GT+ heeft een 3de generatie Quickshifter, wat betekent dat je nu na opschakelen (1ste generatie), op- en terugschakelen (2de generatie) nu ook zonder koppeling kunt opschakelen bij vertragen en terugschakelen bij accelereren. Dit werkt niet bij alle toerentallen, maar groen oplichtende signaaltjes op je dashboard geven aan wanneer het mogelijk is.
Nieuw 7-inch TFT-kleurenscherm
Een van de grootste kritiekpunten op de vorige generatie Tracer 9 was het dubbele en lastig afleesbare dashboard. Dat probleem is aangepakt en heeft op de Tracer 9GT+ geresulteerd in een volledig nieuw, strak en overzichtelijk 7-inch TFT kleurenscherm. Het scherm presenteert veel informatie rond een centrale toerenteller en snelheidsmeter. De hiërarchie in de informatievoorziening is niet altijd volledig logisch. Zo zie je standaard de datum in beeld, maar moet je de temperatuur opzoeken. De info is daarentegen ook bij tegenlicht of zonreflectie goed afleesbaar. Je kunt kiezen uit drie verschillende schermthema’s, elk met een iets ander gevoel. Niet per se nodig, wel leuk. Je kunt je smartphone eenvoudig koppelen via USB, WiFi of Bluetooth, waarna je inkomende telefoontjes, e-mails en berichten kunt volgen op het TFT-scherm. Ook kun je naar muziek luisteren en telefoneren via een Bluetooth headset. Via de gratis MyRide-app en de Garmin Motorize-app heb je volledige navigatie op je scherm, zelfs als het signaal van je smartphone tijdelijk wordt onderbroken. Je kunt de navigatie eenvoudig en intuïtief bedienen met een joystick en home-knop links op het stuur, onderdeel van het vernieuwde knoppenwerk aan het stuur. Mooi detail: alle knoppen zijn backlit, ofwel van achteren verlicht. In het donker is dat niet alleen mooi, maar ook nog eens overzichtelijk.
Conclusie
De Yamaha Tracer GT9+ is een zeer complete en veelzijdige Sport-Touring machine waarmee je in heel veel situaties uit de voeten kan. Een weekend high-speed bochten pakken in de Ardennen? Check. In groot comfort met passagier en bepakking kilometers maken? Check. Als woon-werkfiets is de 9GT+ goed bruikbaar en de motor ziet er ook nog eens goed uit. Zeker in de Icon Performance uitvoering, die ten opzichte van de wat behoudender Yamaha Grey uitvoering aanzienlijk spectaculairder en vooruitstrevender oogt. De Yamaha Tracer 9GT+ kost €18.499, voor dat geld koop je heel veel en breed bruikbaar motorplezier.
Tekst: Ralph Edelstein. Fotografie & Video: Jonathan Godin, Eros Girotti a.o. Video edit: VanDijkMedia
Technische gegevens 2023 Yamaha Tracer 9GT+
Motortype | 4-takt, vloeistofgekoelde 3-cilinder, DOHC 4-kleppen, |
Cilinderinhoud | 890 cc |
Compressieverhouding | 11,5:1 |
Max. vermogen | 119 pk (87,5 kW)/10.000 tpm |
Max. koppel | 93 Nm/7.000 tpm |
Eindoverbrenging | Ketting |
Frame | Diamantvormig |
Wielbasis | 1500 mm |
Balhoofdhoek/naloop | 25°/108 mm |
Wielophanging, voor | Telescoopvork, KYB Actimatic Damper System |
Wielophanging, achter | Schokdemper, KYB Actimatic Damper System |
Veerweg v/a | 130 mm/137mm |
Remschijven voor | 298 mm |
Remschijf achter | 267 mm |
Bandenmaat, voor | 120/70ZR17M/C (58W) Bridgestone Battlax T32 |
Bandenmaat, achter | 180/55ZR17M/C (73W) Bridgestone Battlax T32 |
L x B x H | 2175 x 885 x 1430 |
Zithoogte | 820 mm/835 mm |
Rijklaargewicht | 223 kilo |
Inhoud brandstoftank | 18,7 liter |
Prijs Nederland (2023) | € 18.499,- |