Met de Diablo Rosso 4 Corsa vult Pirelli het minuscule gat tussen de sportieve Pirelli Diablo Rosso 4 straatband en de Supercorsa SP V2 straatlegale circuitbanden. Volgens het Italiaanse bandenmerk is dit de ideale motorband voor motorrijders die zéér sportief op straat rijden, maar ook zo nu en dan een dagje op het circuit willen meepikken. Daarmee is dit de opvolger van de Diablo Rosso Corsa 2, waarmee we dus één cijfer overslaan en de volgorde van de naamgeving verandert.
De niche die Pirelli claimt, is misschien niet heel goed zichtbaar in Nederland. Natuurlijk zijn er wel motorrijders die met hun straatmotor het circuit opgaan, maar de snellere groep zal daarvoor een speciaal setje banden monteren. Daar komt bij dat voor alle motorrijders zal gelden dat je met een dergelijke sportieve band, met erg weinig profiel, niet zo snel de Nederlandse weersomstandigheden zal willen trotseren. Het kan natuurlijk best, maar of dat verstandig is, valt te bezien. Misschien dat Pirelli daarom de band ook richt op “thrill seekers & tuning enthousiasts”.
On-Nederlandse omstandigheden
Tijdens de officiële persintroductie is dat echter geen probleem, want we rijden in de omgeving van Florence onder een mooi zonnetje over schitterende wegen, terwijl we in de middag drie sessies op het indrukwekkende circuit van Mugello afwerken. Absoluut dus niet vergelijkbaar met de Nederlandse realiteit, waar koude ochtenden, regelmatige regen, verkeersdrempels en klinkerwegen extra factoren zijn die de bandenkeuze niet snel richting deze ‘opgesneden slicks’ zullen sturen.
Qua eigenschappen is Pirelli duidelijk: de Rosso 4 Corsa heeft minder grip in natte omstandigheden en gaat minder lang mee dan de ‘gewone’ Rosso 4. De logische ruil is dan dat hij daardoor weer beter scoort qua grip op droog asfalt, beter stuurt als het hard gaat en langer consistent blijft presteren als de slijtage zichtbaar wordt. Ook gaat de band weer langer mee dan de Supercorsa SP, zo claimen de makers, wat dan ook weer volledig logisch zou zijn, maar in één dag door ons niet te testen was.
Dual Compound
De dubbele compound is zowel aan de voor- als aan de achterzijde logisch verdeeld: het hardere middendeel van de voorband kreeg 50% van de ruimte, waardoor de zachtere zijkanten per kant 25% overhielden. De achterband heeft een hardere middenstreep die over 40% van de breedte meer duurzaamheid biedt, terwijl de 30/30 zijkanten met dezelfde ‘super soft side compound’ als de SuperCorsa SC3 zijn opgebouwd, wat vooral bij de exit (uitkomen bocht op het gas gaan) meer grip en vertrouwen moeten bieden.
Snel warm
De ochtendsessie op de openbare weg laat wel zien dat de Diablo Rosso 4 Corsa als straatband prima presteert, terwijl we regelmatig moderne straatmotoren als de Ducati Streetfighter V4, Aprilia Tuono 660, BMW S1000R, SuperDuke 1290 etc. doorwisselen. Daarbij valt echt op hoe snel de band op temperatuur komt, want het gaat al heel snel best vlot, terwijl de weilanden nog wit uitslaan van de nachtelijke kou. Indrukwekkend hoe snel het ‘doe maar voorzichtig’ gevoel verdwijnt met deze banden, ondanks de zéér vlotte route is de grip vanaf de eerste meters meer dan overtuigend en zonder ook maar één waarschuwing dat de band er nog niet klaar voor zou zijn.
Straat
De wegen zijn over het algemeen erg goed, maar het wegdek heeft wel vaak onverwachte verrassingen in de vorm van forse afstappen in het asfalt, die je amper ziet aankomen. Als je hard een bocht inkomt en zo’n deuk tegenkomt, blijft de Pirelli keurig strak. Verder is het al snel het bekende liedje: de band kan véél meer aan dan te benutten is op de openbare weg. Vooral op kanonnen als de Streetfighter V4 kom je vaak te hard op een bocht aan, waarop de motor zijn gewicht wat naar buiten wil duwen. Op de Rosso 4 Corsa’s kan je dan de motor dan beter iets meer stilzetten, om vervolgens in een rechte lijn de bocht uit te knallen. Pirelli heeft over een goede exit inderdaad niks teveel gezegd.
Op de lichtere Tuono 660 rolt de Pirelli juist weer heel fijn. Daar kan je de lijn mooi rond maken, terwijl je de grote kanonnen in de groep op het gas moet laten lopen, maar op de remmen en in korte, opvolgende bochten weer kan bijhalen. Prachtig. Dit alles betekent alleen wel dat de Rosso 4 Corsa een fantastische rijervaring biedt, maar dat het al makkelijk op een manier gaat die niet heel snel als voorbeeldgedrag zal dienen.
Circuit
Op het circuit staat een mooie doorsnede van de huidige superbikes klaar: Ducati Panigale V4, Yamaha R1M, Aprilia RSV4, Kawasaki ZX-10R, Triumph Speed Triple RR, BMW S1000RR, Honda Fireblade en meer. Achter de voorrijder het circuit verkennen gaat ook niet rustig aan, waarbij wederom de opwarmtijd indruk maakt, ook zonder bandenwarmers kan je al erg snel serieus op het gas.
In de drie sessies die we krijgen, wordt eigenlijk één ding erg duidelijk: er zit geen merkbaar verschil tussen deze Diablo Rosso 4 Corsa en een Supercorsa SC3 of SP van hetzelfde merk. Heel precies insturen gaat moeiteloos, de combinatie van fantastische stuureigenschappen en enorme grip is briljant, daar hoef je Pirelli als leverancier in alle belangrijke Superbikeskampioenschappen immers niks over uit te leggen.
Qua rechtuitstabiliteit is het alleen de Aprilia RSV4 die voor wat beweging zorgt, vooral bij de ‘bult’ op het rechte stuk, maar alle andere motoren blijven superstrak, ook bij de diverse stukken waar het asfalt opeens onder je vandaan valt. Eenmaal onder volle hellingshoek blijft een korte lijn erg goed vast te houden, steeds is er nog meer grip dan je dacht te hebben, waardoor het de volgende keer dat je langskomt nòg weer wat harder kan.
Conclusie
Het is niet makkelijk om in Nederland een inzetgebied voor de Pirelli Diablo Rosso 4 Corso aan te wijzen, maar voor de jaarlijkse zomerse vriendentrip, met een dikke naked bike of een superbike via een mooie bergroute naar een buitenlands circuit, lijken ze wel de ideale keuze. Al hoop je dan wel dat het onderweg niet veel regent. In die situatie heb je aan deze Pirelli’s een bizar goede straatband die snel opwarmt en op straat prima stuurt, terwijl je op het circuit niet onder doet voor de Supercorsa’s die de andere circuitrijders onder hun motoren hebben zitten. Alles bij elkaar maakt dat deze Pirelli Diablo Rosso 4 Corsa ideaal voor een zéér kleine groep motorrijders, maar die kunnen zich dan echt niks beters meer wensen.
Tekst: Iwan van der Valk. Fotogafie: Marco Campelli/Pirelli, Testmotor.
Leverbare maten Pirelli Diablo Rosso 4 Corsa motorbanden
Voorband | Leverbaar |
110/70 ZR 17 M/C 54W TL | jul-22 |
120/70 ZR 17 M/C (58W) TL | apr-22 |
Achterband | |
150/60 ZR 17 M/C 66W TL | jul-22 |
180/55 ZR 17 M/C (73W) TL | apr-22 |
180/60 ZR 17 M/C (75W) TL | apr-22 |
190/50 ZR 17 M/C (73W) TL | mei-22 |
190/55 ZR 17 M/C (75W) TL | apr-22 |
200/55 ZR 17 M/C (78W) TL | apr-22 |
200/60 ZR 17 M/C (80W) TL | apr-22 |