Test: 2023 BMW Motorrad CE 04 elektrische motorscooter
De BMW CE 04 ziet er opvallend futuristisch, maar niet te overdreven, uit. Dit beeld wordt bevestigd door medeweggebruikers die regelmatig, maar altijd positief, iets opmerken. Ze horen je niet direct aankomen, maar als je er eenmaal bent, kijkt iedereen naar de lange vorm en grillige onderdelen, vooral aan de achterkant. Voor mensen die op zoek zijn naar een hip en tegelijkertijd milieuvriendelijk imago, is de BMW EC-04 dan ook een erg goede keuze.
Het prachtige, enorme beeldscherm-dashboard geeft de onmiskenbaar luxe uitstraling en opvallende verschijning nog weer een extra boost. Qua afwerking is de BMW bijna perfect, waardoor het lelijke achterwiel, een los bruin draadje en een wat haastig aangeschroefd kapje extra opvallen. Daarbij lijkt het ons ook sterk dat de hippe ‘zijvleugels” 20 jaar mee zullen gaan. Onopvallend detail is de goed verstopte zijstandaard met ingebouwde handrem. Die rem ontbreekt dan weer qua handbediening of op de middenbok. Erger nog, de aandrijving blijft gewoon actief als je de motor op de bok zet en er weer af haalt, wat raar en zelfs gevaarlijk is. Sowieso zou een soort bedienbare handremfunctie handig zijn, dan kan je op een helling de -zware- motorscooter makkelijker stilzetten.
Extra ruimte of toch niet
Omdat de scooter zo enorm lang is, heeft hij opbergruimte onder het zadel, waar andere elektrische scooters altijd vol zitten met accu. Daar zou je jethelm heel handig in passen, als je niet twee enorme kabels met een dikke ‘baksteen’transformator in die ruimte zou hebben. Misschien kan je er eentje weglaten als je weet hoe je op locatie moet laden, maar dan blijft het toch best vol daar. Overigens werkt dat opladen met een laadpas op een snellader perfect, thuis is het met de kabel meer een kwestie van geduld. Grote verbetering ten opzichte van de C-Evolution, de voorloper van deze EC-04, is dat er tijdens het laden niet continu een koelfan loeit. Raar genoeg hoor en voel je die (blijkbaar toch noodzakelijke) koeling op de nieuwe versie dan weer als je stilstaat voor een verkeerslicht.
BMW heeft voor de CE 04 een motortype gekozen dat relatief zuinig met zijn energie omspringt, maar de 8,9 kWh accu (netto 8,5 kWh) volstaat niet voor de forens die iets verder moet. Het praktijkgemiddelde energieverbruik over 1600 km van 10 kWh/100km levert een gemiddelde actieradius van 90 kilometer op. Tijdens snelwegritten daalt deze actieradius naar minder dan 80km op een volle lading; het verbruik ligt dan rond 11,5 kWh/100km. In de praktijk heb je dan een hard optrekkende motorscooter, die in iets meer dan 2,5 seconde op de 50 km/u zit, maar meer dan 7 seconden nodig heeft om boven de 100 te komen. Afgezien van die extreme eerste acceleratie, voelt de aandrijving qua vermogen in het algemeen aan als die van een 350cc motorscooter, al lopen die meestal harder dan de 128 km/u die de BMW als maximumsnelheid haalt.
Elektromotor
De BMW heeft een permanente magneetsynchrone motor die een maximaal koppel van 62 Nm afgeeft bij 1500 toeren per minuut, met een maximumvermogen van 31 kW bij 4900 toeren. Bij dit toerental levert de motor nog 60Nm, dus de koppelkromme lijkt enorm vlak te zijn. Overigens voelt dat niet zo, er is een merkbare daling in trekkracht rond de 70 km/u. Het continu beschikbare vermogen is ongeveer de helft van het maximumvermogen; de waterkoeling kan anders niet voorkomen dat de elektrische motor het erg warm krijgt. Het is opmerkelijk dat de elektromotor zijn maximumkoppel pas bij een hoog toerental levert: een synchrone motor levert normaal namelijk zijn maximumkoppel bij (heel) lage toerentallen. BMW heeft hier dus bewust de keus gemaakt om niet het maximumkoppel meteen beschikbaar te laten zijn, maar dit er pas later in te brengen.
Recuperatie
De opvallend sterke motorrem wordt veroorzaakt door het terugwinnen van energie (recuperatie) tijdens het remmen: één van de pluspunten van elektrisch rijden, en iets wat goed is uitgevoerd en snel intuïtief aanvoelt. Het zou nog mooier zijn als de motorrem , dus de recuperatie, nog ruimer verstelbaar zou zijn in de verschillende standen. Nu is er geenverschil tussen de remmende werking in Eco of Dynamic, en wat minder remming in Rain of Road. De recuperatie kan, afhankelijk van de rijmodus, goed als alternatief voor remmen gebruikt worden waardoor remmen nagenoeg overbodig wordt en zoveel mogelijk energie teruggewonnen kan worden. Het afremmen gebeurt vrijwel tot stilstand waardoor remmen zelden nog nodig is, tenzij er sportief gereden wordt.
Er zijn 4 rijmodi: Eco, Rain, Road en Dynamic. Hiermee wordt onder andere de gasreactie, tractiecontrole en recuperatie geregeld. Onze meeste kilometers werden gemaakt in de ‘dynamic’ stand, met de snelste acceleratie, meeste recuperatie en minst ingrijpende tractiecontrole. Hiermee is de motor in en om de stad vlot te rijden zonder daar hard voor te moeten werken. Daarmee hebben we ook direct het gehele inzetgebied van deze motorscooter te pakken: in en om de stad. De ontbrekende windbescherming en matige actieradius lenen zich namelijk niet voor langdurige deelname aan snelverkeer, waarbij ook het te smalle zadel niet helpt bij langere afstanden. Over lange afstand gesproken: een cruise control moet met al deze elektronica toch een kwestie van maar één knopje extra zijn, maar die ontbreekt helaas toch.
Niet stil
Bij een elektrische motor(scooter) verwacht je ook stilte. Maar de aandrijflijn van de 04 is dat niet; de motorscooter is absoluut heel goed hoorbaar door de bestuurder tijdens het rijden. Achter de motor zit een versnellingsbak met een vaste verhouding, vanaf hier wordt met een riem het achterwiel aangedreven. De motor en de riem zijn normaliter heel stil, dus de versnellingsbak veroorzaakt het geluid. Hoewel niet volledig stil, valt de CE 04 toch niet op, ook niet bij stoplichtsprintjes. Dat is fijn in de stad, en maakt dat je onopvallend snel onderweg bent. Het geluid wat toch veroorzaakt wordt maakt dat fietsers en voetgangers je horen aankomen, een prettige eigenschap.
BMW heeft gekozen voor een lange wielbasis en stabiel stuurgedrag, en niet voor wendbaarheid. Het rijwielgedeelte leent zich goed voor comfortabel langere afstanden afleggen, de rest sluit daar jammer genoeg niet bij aan, waarbij het hoge gewicht een flinke rol speelt. Eenmaal op een lijn is de lange machine extreem stabiel, ook als het harder gaat, maar dat gaat (logisch) ten koste van het snellere stuurwerk. Dit betekent dat de motorscooter in de stad niet enorm wendbaar is, waardoor je liever gewoon in de trage stroom auto’s meegaat dan je als scooterrijder gedraagt. Even voorkruipen bij het verkeerslicht, of snel een niet daarvoor bestemd stukje asfalt meepakken, is daardoor geen optie.
Conclusie
De CE 04 is er vooral voor mensen die persé een elektrische motorscooter willen. Die krijgen dan ook volop waar voor hun geld, doordat het elektrische deel enorm goed functioneert in een zeer opvallend (kijk mij eens modern zijn!) uiterlijk. Die klanten accepteren de minpunten van elektrisch motorrijden (te duur, te zwaar, te weinig actieradius) bij de huidige stand der techniek dan ook zonder morren. Het is daarbij wel jammer dat deze elektrische BMW motorscooter, net als de vorige C-Evolution, niet zo’n enorm goede motorscooter is als je hem afzet tegen motorscooters op benzine. Dat komt deels door de eerder genoemde onvermijdbare factoren, maar misschien nog wel meer door designkeuzes, die geen ruimte lieten voor makkelijk sturen (te lang), windbescherming (te laag) of een goede zitplaats (te smal).
Tekst: Michiel van Leeuwen, Iwan van der Valk. Fotografie: Reno @ VanDijkMedia, Testmotor.
Technische gegevens 2022 BMW CE 04 elektrische motorscooter
Motortype | Elektromotor, permanente magneet, vloeistofgekoelde synchroonmotor |
Nominaal vermogen* | 15 kW (20 pk) |
Maximaal vermogen* | 42 pk (31 kW) bij 4.900 t/min |
max. koppel | 62 Nm bij 1.500 t/min |
Maximumsnelheid | 120 km/h (elektronisch begrensd) |
Actieradius volgens WMTC* | 130 km |
Verbruik van elektrische energie volgens WMTC | 7,7 kWh/100 km |
Recuperatie | Automatische recuperatie door remmen op de motor |
Aandrijfaccu* | Tractiegeheugen met hoogvolttechnologie, 8,9/8,5 kWh°(bruto/netto) |
Accuspanning (nominaal) | 148 V |
Laadvermogen | 2,3 kW met geïntegreerde lader |
Laadtechniek | Oplaadbus op het voertuig Type 2; laadkabel met landspecifieke netstekker |
Oplaadtijd standaard | Ca. 4h:20 min voor 0-100% en ca. 3h:30min voor 0-80% |
Oplaadtijd met optionele snellader | Ca. 1h:40 min voor 0-100% en ca. 1h:05min voor 0-80% |
Secundaire accu | 12 V / 5 Ah, onderhoudsvrij |
Dynamo | In de lader geïntegreerde DC/DC-omvormer met 500 W |
Secundaire aandrijving | Riemaandrijving |
Frame | Stalen buisconstructie |
Voorwielgeleiding/-vering | Telescoopvork met één vorkbrug en 110 mm veeruitslag |
Achterwielgeleiding/-vering | Enkelzijdige swingarm / direct aangestuurde veerpoot met 92 mm veerweg |
Wielbasis | 1.675 mm |
Voorwiel | 3,50 x 15″ aluminium |
Achterwiel | 4,50 x 15″ aluminium |
Voorband | 120/70 R15 |
Achterband | 160/60 R15 |
Voorrem | Dubbele remschijven, diameter 265 mm, zwevende 4-zuiger remklauwen |
Achterrem | Enkele remschijf, diameter 265 mm, zwevende 1-zuiger remklauw |
Zithoogte, onbeladen | 780 mm |
Lengte | 2.285 mm |
Hoogte (over voorruit) | 1.150 mm |
Breedte (met spiegels) | 855 mm |
Leeggewicht van het voertuig rijklaar | 231 kg |
Max. toelaatbaar totaalgewicht | 410 kg |
Max. belading (bij standaarduitrusting) | 179 kg |
Standaarduitrusting: | Volledige LED-koplampen, 10,25“ TFT-display incl. BMW Motorrad Connectivity, Keyless Ride, Drie rijmodi (Eco, Rain, Road), BMW Motorrad ABS, ASC, Elektronische achteruitrijhulp, Geventileerd opbergvak met USB-C, Verlicht Side Loading opbergvak, Standaard laadkabel voor stopcontact thuis, Intelligente noodoproep eCall |
Prijs Nederland (2022) | € 13.300,- |
*11 kW-versie leverbaar met afwijkende waarden |