Test: 2022 Husqvarna Norden 901

Opstappen en in één ruk naar de Noordkaap toe, offroad welteverstaan. Dat is het eerste dat er in je opkomt bij het zien van de Norden 901 van Husqvarna. De motor straalt uit dat hij alles kan, in iedere omgeving en in iedere omstandigheid, ongeacht de ondergrond. Husqvarna heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om offroad, maar hebben zij alle kennis kunnen verwerken in hun eerste reismotor? De folder van de Norden is duidelijk, hiermee verover je de wereld. Of je nu gaat rijden over de steppe van Kazachstan, van Alaska naar Argentinië wilt gaan of een bezoek naar de Noordkaap wil doen, als je het niet haalt dan ligt het niet aan de motor. Tenminste, dat wil de folder je laten geloven.

Opstappen en rijden

Het zadel zit goed, in de laagste stand is deze 854 mm hoog en het zadel is eenvoudig te verhogen naar 874 mm. Dit is best hoog, maar daardoor is je kniehoek ook minder scherp en daardoor kan je heel comfortabel zitten op de Norden. Ook voor een passagier is het zadel goed. Het is vrij breed en de motor is voorzien van een setje handvatten voor houvast. Het kleine ruitje werkt erg goed, je bovenlichaam is uit de wind en er is geen turbulentie rondom de helm. De spiegels zijn klein maar bieden een uitstekend zicht naar achteren toe en het dashboard is zeer overzichtelijk. De informatie is duidelijk afleesbaar en er is een optie om alleen maar de essentiële zaken weer te geven, zoals snelheid en toerental. Je voeten zitten volledig uit de wind en dat kwam goed van pas bij een buitentemperatuur van 3 graden en mist. Een middenbok behoort niet tot de standaard uitrusting van de Norden en dat had eigenlijk wel gemoeten. Ook een alarmlichtfunctie was prettig geweest, maar als je dan toch door de file heen rijdt kan je ook de mistlampen aanzetten voor de zichtbaarheid.

2022 Husqvarna Norden 901 14

Offroad

De 2022 Husqvarna Norden 901 is zeker in staat om onverharde paden mee te pakken. De lange veerweg, het 21” voorwiel, 18” achterwiel en de kettinggeleider bij het achtertandwiel onderstrepen dit. De aluminium carterbeschermer, de voorvorkbeschermer en de handkappen zorgen voor wat extra bescherming. Helaas zijn de handkappen, die je handen uitstekend uit de wind houden, volledig van plastic gemaakt, dus zonder aluminium beugel eronder. Of deze sterk zo genoeg zijn om een dikke tak tegen te houden, is dan ook de vraag. Op de offroad-style voetsteunen zijn rubbers gemonteerd die je eraf kan halen als je écht volle bak de blubber in gaat. Het schakelpedaal is inklapbaar, dus zou je onverhoopt de motor een keer om laten vallen, dan breekt deze tenminste niet. Het voetje van de zijstandaard is erg klein, even neerzetten in het zand is er dus niet bij, want daar zakt deze zo doorheen. Als accessoire is er wel een opzetstuk verkrijgbaar dat dit probleem tegen gaat.

De Nederlandse TET route is geen uitdaging voor de 901. De Husqvarna laat zich eenvoudig door het zand sturen. Als het wat vlotter gaat kan de vering het allemaal uitstekend aan, ook als je door diepe kuilen en knippen gaat. Echt onderin de vering kom je normaal gesproken niet. Met de standaard banden, Pirelli Scorpion Rally STR, is een zandpad goed te doen. Verruil je het zandpad voor een pad waarbij meer blubber te vinden is, dan schiet de Scorpion Rally echter tekort en is een band met een wat ruiger profiel een betere keuze. Ook is een setje risers voor het stuur geen overbodige luxe. Als je op de stepjes gaat staan is het stuur net iets aan de lage kant (lengte testrijder is 1.83 meter). Het scherm ook goed afleesbaar als je al staand de route afwerkt. De quickshifter is erg prettig om te gebruiken als je offroad gaat rijden. Wel moet je overtuigend schakelen, even een zacht tikje tegen de pook aangeven om in een andere versnelling te geraken kan erin resulteren dat hij tussen twee versnellingen in komt te zitten. Dit is een paar keer voorgekomen, niet te lief zijn voor de versnellingspook dus.

Straat

Deze Husqvarna is ook op de straat zeer goed inzetbaar. De wat langere veerweg is op de verharde wegen geen enkel probleem. Je merkt als je hard moet remmen dat de voorzijde wat meer induikt, maar dat is het dan ook. De radiale remklauwen aan de voorzijde zijn voorzien van staalomvlochten remleidingen en zijn goed doseerbaar. Het ABS van de achterrem is wel wat gretig en grijpt vrij snel in. De motor stuurt erg goed, of je nu in de stad rijdt of bij snelle bochtenwisselingen lekker aan het gas gaat hangen. De gemonteerde Pirelli banden zijn op droog asfalt goed, maar als de temperatuur laag is en de ondergrond nat, bieden ze niet veel vertrouwen. Voor de motorrijder die alleen op straat gaat rijden is een ander type band aan te raden. De motor krijgt door deze banden wel een stoere uitstraling, en dat is ook wat waard.

Motorblok

De Husqvarna Norden 901 is voorzien van het 889 cc blok van KTM, wat voorzien is van wat andere blokdeksels met Husqvarna logo’s, en als zodanig het sterkste punt is van de motor. Hij heeft dan ‘maar’ 105 pk en 100 Nm koppel, toch is het meer dan genoeg. Het blok loopt in één streep door naar het rode gebied, waarbij je aan het einde nog een klein extra zetje krijgt. Op een laag toerental is de motor niet nukkig, in de derde versnelling rustig over een rotonde rijden is goed te doen. Als de motor koud is en je schakelt kort van de eerste naar de tweede versnelling, dan wil de motor nog wel eens uitvallen, maar als de motor eenmaal warm is gebeurt dit niet meer. Wel loopt de motor wat rauw, dit kan ook te maken hebben met het feit dat de motor die wij hebben gebruikt pas 400 km op de teller had toen we hem ophaalde bij de importeur.

2022 Husqvarna Norden 901 8

Elektronica

Het TFT-scherm dat de berijder voorziet van informatie is uitstekend: goed afleesbaar en daarnaast heeft deze ook verschillende keuzes over wat je zou willen zien. Je kunt er zelfs voor kiezen om hem in de ‘reduced’ stand te zetten en dan geeft het beeldscherm alleen nog maar het toerental, snelheid en in welke versnelling je rijdt aan. Door middel van de knoppenpartij op de linkerhelft van het stuur scroll je eenvoudig door het menu heen en kun je het traction control in één van de 9 standen instellen. Ook de verschillende rijmodi bedien je op die manier en meer zaken zoals het uit of aanzetten van de quickshifter. De cruisecontrol is erg prettig als je van A naar B moet over de snelweg en de 12v aansluiting in de kuip is handig om je telefoon op te laden. De LED verlichting rondom is goed zichtbaar en de gemonteerde mistlampen zijn netjes verwerkt en passen goed bij het geheel.

KTM of toch niet?

Dat de Husqvarna uit de KTM fabriek komt is geen publiek geheim. De Norden 901 heeft het motorblok van de KTM 890 Adventure en er is meer. Ook de achterbrug van de Norden lijkt verdacht veel op die van een 890 Adventure en ook het trellisframe hebben we eerder gezien. Daarnaast zijn er veel onderdelen van de KTM modellen gebruikt om de Husqvarna te maken tot de motor zoals die is. Het is wel zo dat de uitstraling van de Norden 901 compleet anders dan die van de 890 modellen van KTM en dat maakt wel het verschil tussen de twee merken. Ja, het is allemaal best vergelijkbaar maar de saus over het geheel is toch even anders. Of je keuze dan meer uit gaat naar de oranje variant of toch die gele van Husqvarna dat bepaal je zelf.

Conclusie

In één streep onverhard naar de Noordkaap? De 2022 Husqvarna Norden 901 is hier zeker toe in staat, de persoon die de motor bestuurt is de beperkende factor als dit niet lukt. De Norden is erg comfortabel, heeft een goed rijwielgedeelte plus een geweldig motorblok en is zeer veelzijdig in het gebruik. Zowel op de straat als op het onverharde voelt de 901 zich thuis en de motor is een stoere verschijning. Het gemis van een middenbok en een alarmlichtfunctie zijn de minimale minpunten. De vanaf prijs is €17.400,- en daarvoor heb je een meer dan uitstekende motor, die uitstraalt dat jij gemakkelijk onverhard naar de Noordkaap rijdt. 

Tekst: Marco Hendriks – Foto’s: Testmotor.nl

Specificaties  
   
Versnellingsbak 6 versnellingen  6 versnellingen 
Koeling  Vloeistofgekoeld
Vermogen  105 pk
Koppeling  PASC™ antihopping-koppeling, mechanisch bediend 
CO2 emissions  105 g/km
Cilinderinhoud   889 cm³
EMS   Bosch-EMS met ride by wire
Motor   2-cylinder parallel twin 
Verbruik   4,5 liter op 100 km
Smering   Drukcirculatiesmering met 2 oliepompen 
Gewicht (zonder brandstof)   204 kg
Tankinhoud ca. 19 l
Diameter remschijf voor   320 mm
Diameter remschijf achter   260 mm
Voorrem  Radiaal gemonteerde 4-zuigerremklauw
Achterrem  Tweezuiger remklauwen
Ketting  520 X-Ring 
Voorvering  WP APEX 43 
Achtervering WP APEX – Monoshock  WP APEX – Monoshock 
Bodemvrijheid   252 mm
Zithoogte 854 mm 854 mm /874 mm
Balhoofdhoek   64.2 °
Veerweg voor   220 mm
Veerweg achter   215 mm
Prijs vanaf €17.400,-
Test: 2023 BMW Motorrad CE 04 elektrische motorscooter

© Copyright - Motorcentraal