Gedaan: Bochtentraining bij Motorcircuittraining.nl

Steeds meer wegen worden in de weekenden afgesloten voor motorrijders en in Duitsland gaat het soms zelfs om bijna halve provincies, waardoor de vraag ontstaat of het nog wel mogelijk is om ergens ‘leuk’ motor te rijden? Toch is het zo dat leuk motorrijden voor ons motorrijders vooral neer komt op (net iets) te hard rijden en die ene bocht zo mooi mogelijk pakken. Wat dus voor de nodige overlast kan zorgen. Circuit rijden lijkt dan de uitkomst, maar is vaak een grote stap en eerlijk is eerlijk, aardig aan de prijs. Daarom zijn wij een dagje wezen kijken bij Motorcircuittraining.nl, die ook gebruik maken van de kleinere circuits die Nederland rijk is. Op deze manier kwamen wij terecht op Outdoor Kartcircuit Eindhoven, oftewel Circuit De Landsard.

Bochtentraining
Motor Circuit Training spreekt zelf bewust niet van trackdays. Zij geven aan dat het doel van de training bovenal gericht is op het verbeteren van de voertuigbeheersing. De training staat dan ook in het teken van kijktechniek, zithouding, verzitten en gewichtsverplaatsing. Vrij rijden of racen is dan ook niet mogelijk en iedere sessie vind plaats onder begeleiding van twee instructeurs, een voor en achterrijder in groepjes van maximaal zes personen. Tijdens iedere sessie rijdt iedereen enkele ronden achter de voorrijder en enkele ronden voor de achterrijder. Op deze manier helpen de instructeurs met het bepalen van je eigen tempo en kunnen er tussen de sessies door tips gegeven worden. Wanneer blijkt dat het tempo te hoog, of te laag is, is er de vrijheid om aansluiting te zoeken bij een andere groep. In de praktijk blijkt dit zeer prettig te werken, waardoor iedereen eigenlijk altijd zijn eigen tempo kan rijden.

circuittraining 7

Racehouding
Ondanks het feit dat er niet gesproken wordt over trackdays, of racen, kan bijna alles wat geleerd is tijdens de vroegere rijlessen overboord. Voor wie als ik, nog nooit circuit gereden heeft, blijkt de eerste sessie behoorlijk aanpoten. Aan de lichte Yamaha YZF-R125 ligt dit niet. Dit is puur volledige onervarenheid op een circuit. Doordat de groepjes echter klein zijn, is er voldoende persoonlijke aandacht. Ik moet verder vooruit kijken, meer mijn bovenlichaam de bocht in positioneren, die knie moet naar buiten en dat buitenste been juist meer naar binnen. Niet de motor afschuinen zoals tijdens de rijlessen, nee naast de motor hangen en de motor zo recht mogelijk houden. Alles om zo dicht mogelijk in de buurt te komen van de racehouding.

Meerdere sessies
Al in de tweede sessie is er direct verbetering zichtbaar. Het tempo ligt hoger, maar de YZF-R125 heeft er totaal geen moeite mee en kan prima aanhaken bij ‘de grote jongens’. Tussen de sessies door is er zo’n 10 minuten de tijd om nog wat tips te ontvangen over rijlijnen en de techniek nog wat verder bij te schaven. In de praktijk is dit wat aan de korte kant en mist ook groepsbespreking na iedere sessie. Het is dan ook vooral opletten dat je in die korte tijd niet iets mist en zelf om tips te vragen. De instructeurs zijn wel zeer behulpzaam en als er geen tijd meer is, komen ze de volgende sessie terug met tips over hoe een bepaalde bocht aan te snijden, of toch nog net dat kleine beetje aan de houding te veranderen. In totaal worden er 5 sessies van ieder 10 minuten gereden. Voor De Landsard voldoende om het circuit redelijk te leren kennen.

Klein maar technisch
Na de vijfde en laatste sessie is er een duidelijke groei binnen de groep zichbaar. Het tempo ligt zeker 50% procent hoger dan tijdens de eerste sessies. Een snelle blik op de snelheidsmeter verraad dat het circuit echter niet de ruimte biedt om echt hard te rijden. Op het rechte stuk komt de snelheid niet boven de 100 km/u en de bochtsnelheid ligt tussen de 30 km/u en 80 km/u. Voor de Yamaha YZF-R125 betekend dit alsnog veel schakelen, op tijd op het gas en laat remmen. Waardoor het uiteindelijk alsnog erg uitdagend is. Dat het nog sneller kan op de Yamaha blijkt uit het feit dat iemand in een nog snellere groep óók ‘gewoon’ op een Yamaha YZF-R125 rijdt. De Landsard is dan ook een technische circuit, waarbij met name in de laatste sector korte links rechtscombinaties elkaar snel opvolgen. Ook de zwaardere motoren hebben door dit technische aspect voldoende uitdaging.

circuittraining 5

Conclusie
Dat Nederland nog zoveel cicrcuits heeft is al verbazingwekkend. Toch blijken deze meestal kleinere circuits garant te staan voor een hoop plezier. Met prijzen die variëren tussen de €85 en €185, afhankelijk van het circuit, is Motorcircuittraining.nl daarnaast schappelijk geprijst. De tijd tussen de sessies door is echter net te kort om echt dieper op de techniek of rijlijnen in te gaan. Toch blijkt, geholpen door de kleine groepjes en behulpzame instructeurs, aan het einde de techniek flink verbeterd en het tempo een stuk hoger te liggen. De Yamaha YZF-R125 bewijst daarnaast dat ook houders van het A1 rijbewijs prima mee kunnen komen. Voor wie een zwaardere motor heeft, bieden deze technische circuits echter ook voldoende uitdaging en blijkt dat je ook op legale snelheden het gevoel kunt hebben hard te rijden. Voor wie echt snel wil rijden zijn ook circuits als Zandvoort en Zolder opgenomen in de kalender.

Meer info? Kijk op www.motorcircuittraining.nl

Foto’s: Leukopdefoto.nl 

Test: Yamaha GYTR R1, GYTR R6 en GYTR R7 circuitmotoren

© Copyright - Motorcentraal