Skip to main content

Test: 2021 Royal Enfield Interceptor 650 en Continental GT 650

Royal Enfield introduceerde de Interceptor 650 en Continental GT 650 in Europa in 2019. Het 648cc tweecilinder motorblok was toen voor deze twee modellen door Royal Enfield compleet nieuw. Nu in 2021 Euro-5 zijn intrede doet, heeft Royal Enfield het motorblok opnieuw onder handen moeten nemen. Heel veel was hier echter niet voor nodig; de tweecilinder heeft vanaf dit jaar een aangepast Bosch injectiesysteem. Maximaal vermogen en koppel zijn met 47 PK en 52 Nm gelijk gebleven, maar komen nu wel iets eerder vrij. Royal Enfield maakte gelijk van de gelegenheid gebruik om enkele nieuwe 2021-kleurstelling te introduceren voor beide 650’s.

Motorblok

Het motorblok is bij beide modellen dus de exact gelijke 648 cc paralleltwin met een maximaal vermogen van 47 PK. Hiermee zijn beide Royal Enfields ook geschikt voor het A2 rijbewijs. Kenmerkend voor het motorblok is de zeer soepele vermogensafgifte, gevoelsmatig is de koppelcurve namelijk nagenoeg vlak. Op de toerenteller wordt nauwelijks gekeken, omdat er eigenlijk altijd wel voldoende koppel beschikbaar is ongeacht in welke versnelling er wordt gereden. Voor wie de toerenteller in de gaten houdt, merkt dat het toerental in de praktijk altijd tussen de 4.500 en 5.500 toeren per minuut blijft. Dit klopt ook met de cijfers, het maximale koppel van 52 Nm komt namelijk vrij bij 5150 toeren per minuut, waarbij 80 procent van het koppel al vrij komt bij iets meer dan 3000 toeren. Doortrekken tot hoog in de toeren heeft trouwens weinig nut. Vanaf het moment dat het maximale koppel is bereikt tot de toerenbegrenzer er bij 7.500 in grijpt, is de vermogensafgifte namelijk ook vlak. Geen dip, geen extra duw in de rug hoger in de toeren. Bij 7.500 toeren is het daarbij gewoon ineens klaar. 

In de praktijk werkt dit echter zeer ontspannen. Een foutje met schakelen wordt niet direct afgestraft met een piek aan vermogen of het compleet wegvallen van vermogen. Voor beginnende motorrijders zeer prettig, voor de meer ervaren motorrijder zeer comfortabel, er is namelijk gewoon altijd voldoende koppel beschikbaar. Dat het blok hierbij ook nog eens nagenoeg trillingvrij zijn werk doet, is gewoon een knappe prestatie. Wanneer de versnellingsbak dan gebruikt moet worden valt op dat de bak licht maar zeer fijn werkt. Met een duidelijk voelbare klik wordt de volgende of vorige versnelling geselecteerd. Hetzelfde kan gezegd worden over de koppeling. Voldoende gevoel in het aangrijpingspunt, maar licht genoeg om met twee vingers te bedienen.

royal enfield 2021 continental 7

Afwerking

Royal Enfield heeft duidelijke stappen gezet in de afwerking van de motorfietsen. Mag ook wel, aangezien de Interceptor en Continental GT beginnen met een prijs van € 8.199 en € 8.549. Hiermee komt Royal Enfield qua prijs in het vaarwater van de Japanse instappers als de Kawasaki Z650 of Yamaha MT-07, zéér geduchte conccurentie dus. Nu zijn dat wel compleet andere motoren, maar deze prijsklasse vereist wel een bepaalde mate van kwaliteit. 

De felle kleuren van de tank en kappen zien er keurig uit. Het spuitwerk zelf is dik in orde. Hetzelfde kan gezegd worden van de verchroomde onderdelen en de aluminium afdekkappen van het motorblok. Het totaalplaatje van beide modellen klopt gewoon en de ontwerpers bij Royal Enfield hebben met de Interceptor en Continental GT twee goed uitziende motoren neergezet. Verder zijn de 650 twins voorzien van Bybre remklauwen, het submerk van Brembo met daarbij staalomvlochten remleidingen, wat (zeker gezien de prijsklasse) toch boven verwachting is. De gemonteerde Ceat banden en goedkoop aanvoelende knoppen doen echter wel wat afbreuk aan het geheel. Zonde, want voor de rest zijn de Interceptor en Continental GT prachtig afgewerkt.

royal enfield 2021 interceptor 13

RE Interceptor 650

Technisch zijn beide modellen exact gelijk aan elkaar. Het verschil is echter niet alleen optisch, maar ook qua rijeigenschappen zit er een duidelijk verschil in de Interceptor en Continental GT. De Interceptor is duidelijk de meer comfort-gerichte motor van de twee modellen. De zithouding is erg prettig, met de knieën onder een fijne hoek en rechte rug. Het stuur staat dichtbij en is lekker breed. Het brede comfortabele zadel is geschikt om het lang in uit te houden. Op binnenwegen komt de Interceptor echter prima tot zijn recht. Door het soepele motorblok is de derde en vierde versnelling eigenlijk overal toereikend. De Bybre remmen passen perfect bij het karakter van het blok. Totaal niet bijterig, maar in staat om de 202 kilogram zware Interceptor toch goed te vertragen. De kunst is wel een beetje om zo soepel mogelijk van bocht naar bocht te rijden. Dus niet, hard optrekken, hard remmen, terugschakelen, insturen en door naar de volgende bocht. Wel: vloeiende lijnen, gebruik maken van het beschikbare koppel, rustig insturen en er dan achter komen dat het eigenlijk harder gaat dan gedacht.

RE Continental GT 650

Clip-ons, bar end spiegels en een klein dun solo zadeltje. De Continental GT ziet er daardoor uit als een echte caféracer met dito zithouding. De zit is echter niet zo extreem als het uiterlijk doet vermoeden. Zo comfortabel als de Interceptor is het niet, maar ook op de Continental is het goed uit te houden. Door het andere uiterlijk en zithouding, is de het karakter van de Continental GT echter wel compleet anders. Als vanzelf gaat de snelheid omhoog. Ondanks dat het misschien weinig zin heeft, wordt er verder in de toeren doorgetrokken. Het roffeltje uit de beide uitlaatjes blijft keurig binnen de perken, maar klinkt wel leuk. Insturen gaat zeer direct en snel. Door de spaakwielen niet heel scherp, maar de gekozen lijn wordt goed vastgehouden. Helaas komt hier nu ook echt de beperking van de Ceat banden boven. Kneiterhard en weinig gevoel en als het wegdek wat vochtig is, willen ze zelfs – zonder waarschuwing – een stapje opzij zetten. Al met al rijdt de Continental GT wel erg leuk. Hij daagt uit om iedere bocht toch net dat beetje harder te nemen. Een blik op de snelheidsmeter verraad dat het nooit echt (veel) te hard gaat en wie echt gaat pushen krijgt wat beweging in het frame. Toch is er redelijk sportief te rijden met de Continental GT.

Conclusie

Het sterke punt van de 2021 Royal Enfield Interceptor en Continental GT is duidelijk het soepele motorblok. Dat het schakelen dan ook nog uitzonderlijk prettig gaat, maakt dat Royal Enfield technisch gezien een goed totaalplaatje neerzet. Qua prijs schuren beide modellen wel al tegen de retro modellen van grote merken aan, dat lijkt wel wat hoog gegrepen, al komt Royal Enfield best dicht in de buurt. Op de meeste punten komt dit ook terug in de hoogwaardige afwerking, op een paar kleine missers na. Hierbij biedt Royal Enfield ook nog eens drie jaar garantie op onderdelen en arbeid, zonder kilometerbeperking. Voor wie in de markt is voor een retro motorfiets, biedt Royal Enfield dus zeker een interessante aanbieding. Wel even fatsoenlijke motorbanden erbij onderhandelen en dan is het compleet. 

Tektst: Arjan Hordijk – Foto’s: Target Press/MotoMondo

Technische gegevens 2021 Royal Enfield 650 Twin modellen

Motortype Luchtgekoelde 4-takt tweecilinder met 4 kleppen
Cilinderinhoud 648 cc
Boring x Slag 78 x 67,8
Compressieverhouding 9,5:1
Max. Vermogen 47 Pk (34,9 Kw) bij 7.150 tpm
Max. Koppel 52,3 Nm bij 5.150 tpm
Eindoverbrenging Ketting
Type Chassis Stalen buisvormig dubbel wiegframe
Voorvering 41 mm voorvork
Achtervering dubbele schokdempers (veervoorspanning instelbaar)
Veerweg Voor 110 mm
Veerweg Achter 88 mm
Voorrem 320 mm schijf, klauw met dubbele zuiger
Achterrem 240 mm schijf, klauw met dubbele zuiger
Bandenmaat Voor 100/90 – 18 
Bandenmaat Achter 130/70 – 18 
L x B x H 2.122/744/1.024 mm (CG T) – 2.122/789/1.165 mm (Interceptor)
Zithoogte 790 mm (CG T) – 804 mm (Interceptor
Wielbasis 1.398 mm
Rijklaar gewicht 212 kg (CG T) – 202 kg (Interceptor)
Inhoud brandstoftank 12,5 liter (CG T) – 13.7 liter (Interceptor)
Prijs Nederland Vanaf € 8.549 (CG T) – Vanaf € 8.199 (Interceptor)