Test: 2022 Aprilia Tuareg 660

Het middensegment van de motormarkt groeit bijna dagelijks, modellen variërend van 650 tot 800 cc vechten keihard in de middenklasse om de gunst van de koper. Ook Aprilia is in deze groeimarkt druk aan de slag gegaan met platformbouw; zodoende is er nu naast de sportieve RS660 en naked Tuono 660 ook een adventuremodel met hetzelfde motorblok: de Tuareg 660. Een oude naam die in de Jaren ’80 al door Aprilia werd gebruikt, maar zoals bijna altijd hebben de marketeers geen heilige huisjes meer: de nieuwe versie komt nul met de oude overeen, behalve de naam.

Qua afwerking scoort de in Italië gebouwde motorfiets enorm hoog. Alles ziet er keurig netjes uit, zo netjes zelfs dat je zou kunnen vinden dat er voor de naar buiten stekende zijkanten wel erg veel glimmend plastic is gebruikt. Mooi, maar wel iets wat bij een klein foutje al voor fikse krassen in de glanzende zijkappen zorgt. Helaas normaal in dit segment maar jammer; de ‘Tuareg’, ‘660’ en ‘A’-aanduidingen zitten er als losse stickers op. Verder klopt de bouwkwaliteit en afwerking helemaal; geen losse eindjes op de zeer fraai ogende machine, ook van heel dichtbij bekeken. Van voren bekeken steken de passagiersvoetsteunen wat wijd uit, maar die kunnen er makkelijk af, waardoor de motor er trouwens nòg beter uitziet.

Test 2022 Aprilia Tuareg 660 19

Zéér complete uitrusting

De uitrusting is, vooral voor een middenklasser, heel erg compleet. Niet alleen is zowel de voor- als achtervering volledig instelbaar, maar ook de spaakwielen zijn standaard. Het grootste verschil wordt echter elektronisch gemaakt; de Aprilia heeft instelbare tractioncontrol, motorrem, mappings en een volledig uitschakelbaar ABS, dus naar keuze op zowel achter- als voorwiel, plus ook nog eens cruise control. Daarbij kan supergemakkelijk tussen vier voorkeuzes worden geschakeld, waarvan eentje volledig zelf in te stellen is en de off-road stand ook naar eigen smaak kan worden bijgeregeld. Oftewel: de Aprilia Tuareg 660 is helemaal compleet voor 2022, waar concurrenten soms het ABS niet eens uit kunnen zetten.

Uiterlijk

Over het uiterlijk valt te twisten en dat gebeurt (vooral online) dan ook; de ene vindt de grote bolle ruit erg mooi of modern, de andere juist ouderwets en lelijk. Feit is wel dat de hele constructie met het dashboard erachter niet voorzien is van een metalen frame, zoals bij veel andere adventuremodellen wel het geval is. Opvallend is daarbij ook de LED-verlichting voorop: de strepen lijken deels te bestaan uit losse ledjes in plaats van lichtgevende stroken, wat nu al een beetje old-school aandoet, omdat het doet denken aan de eerste LED-verlichting op auto’s. Over de kleuren: eigenlijk zien ze er allemaal goed uit, maar de gele stal ons hart een beetje, ook al is het jammer dat de kleuren geel van het zadel en geel van de tank niet 100% hetzelfde zijn.

Het zadel is, zoals meestal bij adventures, niet erg laag, maar je zit er wel erg goed op. Staan gaat zelfs nog beter; de motor is dan lekker smal en heeft een heel dikke rand over de tank lopen, waar je mooi voorwaarts tegenaan kunt leunen, ideaal. De losse, plastic tankdop ziet er wat goedkoop uit, maar volgens Aprilia is dat puur gedaan om 200 gram gewicht te besparen. Op het fraaie TFT-kleurendashboard werd niks bezuinigd en zie je heel makkelijk alles wat je nodig heb, al is de indeling niet enorm logisch; de instelbare items blijven continu een deel van het scherm bezetten. Aprilia belooft ook nog een mogelijkheid om via haar app ook pijlen voor de navigatie in beeld te krijgen, maar liet dat niet zien. 

Motorblok

Het motorblok is echt de belangrijkste reden om de Tuareg 660 een fijne motor te vinden. Er zijn meer paralleltwins met 270-graden-krukas te koop, maar deze is wel heel erg goed geslaagd. De injectie pakt keurig op in stand 2, die standaard is op de -meest gebruikte- Explorer-setting. Daarnaast is ook de motorrem erg fijn, waardoor deze tweecilinder echt heel soepel blijft, zonder ruw aan/uit bij optrekken of te zwaar afremmen op de motor. Daarmee is tweecilinder-stugheid, die vooral voor beginnende motorrijders niet altijd even prettig is, bijna volledig teniet gedaan. Knap gedaan van de Italianen want, zoals gezegd is de concurrentie hier hevig, maar lukt het niet iedereen een soortgelijk motorblok net zo gebruiksvriendelijk te laten lopen.

Test 2022 Aprilia Tuareg 660 12

Vanaf elk (!) toerental pakt de twin goed op, waarna hij vanaf 5000 toeren echt goed begint te trekken. Bovenin bouwt hij nogal onopvallend af, waardoor je in het begin makkelijk in de toerenbegrenzer op 10.000 toeren komt, vooral als het wat harder gaat op asfaltwegen. Het motorblok mist misschien de speelsheid van sommige concurrenten, maar geeft er vooral veel souplesse en voorspelbaarheid voor terug. De uitlaat klinkt daarbij wel heel keurig voor een Italiaanse motorfiets. Normaal krijg je toch het idee dat de Euro5-normering in Italië héél ander wordt gemeten, maar niet op de Tuareg. Dan komen we ook bij het enige echte minpunt van de Tuareg; hij geeft op de voetsteunen nogal wat vibraties uit het blok door, wat vooral goed voelbaar is als de toeren omhoog gaan. 

Schakelen en remmmen

Schakelen gaat met de (helaas optionele) quickshifter supergemakkelijk, de twee keer in een onbedoelde neutraal schrijven we toe aan slordig schakelen van onze kant. De eerste versnelling is wat kort, dat blijkt dan ook veranderd te zijn ten opzichte van de RS en Tuono, maar dat had eigenlijk niet direct gehoeven. Remmen gaat ook zal zo makkelijk en helder, waarbij de achterrem wel heel makkelijk blokkeert als het ABS eraf is, maar ‘doseren kun je leren’. De voorrem is niet extreem sterk, maar meer dan genoeg voor de snelle rit waarmee we een bochtige bergweg afwerken. Het gaat allemaal verrassend makkelijk en goed, de Tuareg hoeft op asfalt weinig anderen voor te laten gaan, zeker als die dezelfde wielmaat en blokbanden hebben.

Op de weg & offroad

Op de weg stuurt de Tuareg dus opvallend strak voor een allroad. Hij duikt natuurlijk wat bij het remmen, maar eigenlijk is hij helemaal niet zo zacht als je zou verwachten met die lange veerwegen. Daardoor kan je, ook in de regen, met de Pirelli’s echt hard over het asfalt gaan, met zeer precies sturen en genoeg stabiliteit op snelheid. Over de drijfnatte gravelwegen van Sardinië doen dezelfde banden het ook goed, al geldt dat toch meer voor de harde, stenige stukken dan voor de echte modder. Ondanks het offroad-uiterlijk zijn de Pirelli Scorpions dus niet eens zo extreem offroadgericht, maar wel weer opvallend sterk als wegband. 

Door de maat van de wielen en de keuze voor zulke grove banden, positioneert Aprilia de Tuareg 660 wel als ‘hardcore’ offroadmotor. Dat betekent dat motorrijders die eigenlijk nooit het zand ingaan, hem kunnen overslaan. Dan zijn er namelijk meer op straat gerichte en comfortabelere motorfietsen te koop, waar je net iets makkelijker meer over asfalt stuurt en net zo lekker rechtop op zit. Het ligt dan ook voor de hand dat er snel een Aprilia ‘crossover’ volgt (Pegaso is dan de logische naam): dezelfde adventure-bouw maar dan met 17 inch wielen en straatbanden.

Test 2022 Aprilia Tuareg 660 7

Comfort

Qua comfort is de Tuareg toch ook al verrassend goed. Je zit er lekker rechtop op, achter een aardige ruit, de zithouding is redelijk ontspannen en de bediening van alle elektronica simpel. Het is erg jammer dat die ruit niet verstelbaar is, maar Aprilia belooft wel een bredere versie als accessoire. Afgezien daarvan, bewijst de 660 maar weer eens waarom dit segment zo populair is: we hebben tijdens de testrit geen één keer gedacht dat we liever een dikke 1250 of 1290 zouden willen hebben.

Conclusie

Met de Tuareg 660 zet Aprilia een zeer overtuigende, èchte allroad neer, die vooral bedoeld lijkt om de goede verkoopcijfers van de Yamaha Ténéré 700 aan te vallen. De Aprilia is daarbij heel veel completer uitgerust, maar vraagt daar ook een fiks hogere prijs voor. Daarmee is de Tuareg duidelijk de luxere offroad-middenklasser, die, op de vibraties uit het blok na, eigenlijk alles echt enorm goed doet. Motorrijders die regelmatig offroad gaan, maar toch ook de vering en elektronica op 2022-niveau willen hebben, kopen met de Aprilia Tuareg 660 dan ook een fantastische motorfiets voor een zeer helder omschreven inzetgebied. 

 Tekst: Iwan van der Valk (Mototaal). Fotografie: Aprilia, Testmotor. Video-edit: Reno @ VanDijkMedia.

Technische gegevens 2022 Aprilia Tuareg 660

Motorblok Vloeistofgekoelden viertakt paralleltwin, DOHC, 8 kleppen.
Boring x slag 81 x 63,93 mm
Cilinderinhoud 659 cc
Compressieverhouding 13,5:1
Vermogen (krukas) 80 PK (58,8 kW) bij 9250 tpm
Maximaal koppel (krukas) 70 Nm bij 6500 tpm
Versnellingen 6 (quickshifter up & down optioneel)
Chassis Stalen buizenframe met aangeschroefd aluminium subframe
Voorvering Volledig instelbare 43 mm Kayaba upside-down voorvork. Veerweg 240 mm
Achtervering Volledig instelbare Kayaba monoshock op aluminium swingarm. Veerweg 240 mm
Voorrem 300 mm schijven, Brembo 4-zuiger remklauwen, axiale rempomp, metaal ommantelde leidingen
Achterrem 260 mm schijf, zwevende Brembo enkelzuiger remklauw, metaal ommantelde remleiding
Banden Voor 90/90-21, achter 150/70 R 18 – Pirelli Scorpion Rally
Wielen Voor 2,15 x21 inch, achter 4,25 x 18 inch spaakvelgen
Wielbasis 1525 mm
L x B x H 2220 x 965 x 860 mm
Zadelhoogte 860 mm
Balhoofdhoek 26,7°
Naloop 113,3 mm
Gewicht rijklaar 204 kilo
Tankinhoud 18 liter waarvan 3 reserve
Elektronica APRC met  ATC (traction control), AEB (motorrem) AEM (motormappings), ACC (cruise control),
4 Riding modes (Urban, Explore, Offroad, Individual)
Prijs Nederland (2021) € 13.799,- (Acid Gold / Martian Red), € 14.499,- (Indaco Tagelmust)
Test: Yamaha GYTR R1, GYTR R6 en GYTR R7 circuitmotoren

© Copyright - Motorcentraal