Met de Six Hundred Classic 650 breidt het Frans/Chinese motormerk Mash haar aanbod naar boven uit, waarmee ze opeens in de zéér competitieve markt van de middenklassers opduiken. Dat doen ze aan de onderkant van de prijsrange voor dat segment, door een zeer betaalbare prijs van € 5999,-, zeg voor het gemak 6000 euro Daarvoor koop je een monocilinder retro-klassieker die op dit moment -qua motorblok- geen concurrentie heeft.
Mash kennen we al sinds lange tijd van haar ongecompliceerde kijk op retro-modellen, een denkwijze die ze 10 jaar later nog steeds aanhangen. In 2011 kwam Mash met de Seventy 125cc, maar ondertussen is een hele line up met vooral verwarrende modelnamen. Zo is er wel een echte Two Fifty 250, maar ook een Five Hundred met 400cc en nu dus een Six Hundred Classic met 644 cc in een lucht/olie-gekoelde eencilinder. Al die modellen zien er ongeveer hetzelfde uit, passend in de klassieke motorlijnen, die de meesten zullen zien als een Honda CB look-alike met Britse roots.
Afwerking
Qua afwerking blijft Mash dus werken op het niveau waarmee ze begonnen; altijd ruim voldoende maar nooit echt luxe. Zo zijn er Kenda Cruiser S/T banden, analoge klokken met één LCD-streepje als dashboard, ‘verchroomde’ knipperlichten van plastic, komen de schakelaars op het stuur duidelijk bij een Chinese fabrikant vandaan en kan alles nog net wel wat netter, maar zoals gezegd is dat alles acceptabel, vooral als je naar de prijs kijkt.
Blijft basic
Je zou teleurgesteld kunnen zijn dat Mash geen stappen vooruit maakt qua bouwkwaliteit en uitrusting, maar dan heb je volgens de makers het idee achter het merk niet begrepen. Dat draait namelijk om recht-door-zee motorrijden op een klassiek ogend model, voor niet teveel geld. Dat was zou bij de 125 in 2011 en is dus nog steeds zo bij de Six Hundred Classic 650 in 2021. Je krijgt waarvoor je betaalt, verpakt in een mooi jasje, maar verder dan voldoen aan de emissienormen en een LED-koplamp, willen ze blijkbaar niet gaan.
Irish Green
Het uiterlijk wordt op de Six Hundred Classic nòg meer richting de Britse motortraditie getrokken, met een fraai bruin zadel, bruine handvatten en natuurlijk de kleurstelling, die Triumph vermoedelijk Old English White en Irish Green zou noemen. Er is ook nog een Night Blue-versie, maar die ziet er beduidend minder klassiek uit. Het beeld is compleet met de klassieke uitlaatdempers, blanke koelribben, klassieke tankdop en grote spaakwielen; het plaatje klopt echt wel.
Motorblok
Het motorblok kennen we al uit de Mash X-Ride Classic uit 2020 en de MMash Dirt Track 650 uit 2019, waar we eerder mee reden, waarvan de ‘heritage’ al terug loopt tot de Honda NX650 Dominator eind Jaren ’80. In de modernste Euro5-configuratie loopt dat nog steeds gemoedelijk leuk, met een heel klein scherp randje aan de injectie, maar verder roffelt de dikke eencilinder leuk en trekt vanaf 2000 toeren mooi regelmatig op, trekt dan vanaf 3000 lekker en geeft bij 4000 nog even wat extra vermogen. De vijfbak voelt daarbij wat losjes aan, maar schakelt best duidelijk.
Rijwielgedeelte
Qua zithouding is de motorfiets niet helemaal voor al te grote berijders gemaakt, maar het zadel zit goed en de afstanden naar stepjes en stuur kloppen. Verder is er natuurlijk de klassieke veringsconfiguratie met een 41 mm. telescoopvoorvork en stereodempers als dubbele achtervering. Het deint een beetje, maar is wel comfortabel en scoort, net als de voorrem met enkele schijf, een keurige voldoende.
Sturen
Sturen gaat goed, al is de combinatie van een 18 inch achterwiel en een 19 inch voorwiel op Kenda banden eigenlijk niet gemaakt om heel over snel Corsicaanse bergpassen te vliegen. Maar, op droog wegdek blijkt juist dat toch heel goed en met veel rijplezier te kunnen. Bij regen wordt het een iets ander verhaal, maar of dat aan Chinese banden of de combinatie van varkenspoep en zeer glad wegdek ligt, is niet helemaal helder te krijgen. Feit is wel dat deze Kenda’s veel beter passen onder de Six Hundred Classic dan de noppenversies onder de X-Ride, waar ze een allesbeperkende factor bleken.
Rijbeleving
De klassieke rijbeleving is er echt wel op de Mash 650. Soepel sturend rolt de motor mooi door de bocht, met voldoende trekkracht en een lekkere uitlaatroffel uit het motorblok. Remmen kost wat handkracht maar wil ook prima en schakelen gaat, als je dingen niet te snel wil doen, ook prima. Daarmee heb je alle dingen voor elkaar die een stuk lekker ontspannen motorrijden leuk kunnen maken.
Conclusie
Elke Mash biedt tot nu toe hetzelfde: een zeer aardige Chinese motorfiets met een fraai, klassiek uiterlijk voor niet al teveel geld. De 2021 Six Hundred Classic 650 is daarop geen uitzondering. Hij doet eigenlijk alles goed binnen de eisen die je aan een dergelijk model kan stellen, maar blinkt nergens in uit. Oftewel: als je op zoek bent naar een leuk uitziende, betrouwbare retro-classic en je je niet zo druk maakt over zaken als traction control en inruilwaarde, dan is ook deze Mash een prima keuze.
Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s: Florian Meuret & Rodolphe Herpet (SIMA)
Technische gegevens 2021 Mash Six Hundred Classic 650
Type motor | Eéncilinder, SOHC, 4-takt, lucht/olie-koeling |
Cilinderinhoud | 644 cc. |
Boring x slag | 100 x 82 mm. |
Maximaal vermogen | 40 PK (29,4 kW) @ 6000 tpm. |
Maximaal koppel | 45,1 Nm @ 4500 tpm. |
Versnellingen | 5 |
Voorrem | 320 mm schijf, 4-zuiger remklauw |
Achterrem | 420 mm schijf, 2-zuiger |
Voorband | 100/90-19 Kenda K671 Cruiser S/T |
Achterband | 130/70-18 Kenda K671 Cruiser S/T |
Frame | Staal, dubbel wiegframe |
LxBxH | 2110 x 780 x 1170 |
Zadelhoogte | 830 mm |
Wielbasis | 1470 mm |
Gewicht rijklaar | 181 kilo |
Tankinhoud | 12 liter |
Prijs Nederland (2021) | € 5999,- |