Skip to main content

Langeduurtest: Continental TrailAttack 2 allroad motorband

Voor bandenfabrikanten is het allroad-segment de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Gezien de verkoopaantallen van dit type motorfiets is dit wel te begrijpen, deze aantallen blijven stijgen. Dit geldt ook voor de keuze en kwaliteit van de allroad motorbanden, de klant heeft meer keuze in verschillende banden en de kwaliteit van deze banden is flink gestegen. De doorontwikkelde TrailAttack is voorzien van onder andere ‘Traction Skin’ dat inrijden van een nieuwe band nagenoeg overbodig maakt, ‘Continuous Compound Technology’ voor een goede levensduur en ‘Black Chili’ voor een snelle opwarmtijd en goede grip bij koude banden. In februari van dit jaar hebben we een set Continental Trail Attack 2 gemonteerd onder een Kawasaki KLV 1000 (Suzuki DL1000 V-Strom), om deze te onderwerpen aan een langeduurtest.

 

 Cont TrailAttack2 test 5

Traction Skin
Met een buitentemperatuur van 1 graad boven het vriespunt gaan we voor het eerst de straat op met het vers gemonteerde setje banden. In het hoofd ontstaat er een vreemde discussie. Nieuwe banden en een lage buitentemperatuur vs Traction Skin. Door in de vulkanisatiemal tijdens de productie van de TrailAttack 2 een speciale coating te gebruiken, hoeven er geen losmiddelen zoals siliconen gebruikt te worden. Volgens Continental kan er daarom al vrij vlot gas gegeven worden met de banden, maar dat blijft een vreemd idee. Je weet wel dat er geen gladde laag op de band zit, maar toch blijft in het achterhoofd zitten dat het een nieuwe set banden is. Na 5 kilometer rijden hebben we toch het tempo maar eens verhoogd: de band houdt zich uitstekend. We hebben geen enkele keer het idee gehad dat de band zijn grip kwijt zou raken omdat hij nieuw is. Een verdiende 1-0 voor de Traction Skin.

 

Rijden
De band heeft een neutraal stuurkarakter, richt zich bij remmen in een bocht nagenoeg niet op en voelt erg stabiel aan. De Conti warmt snel op en biedt van meet af aan grip en vertrouwen, ook in de regen. Met hoge snelheden op de Duitse autobahn heeft de band geen moeite, ook niet als de motor bepakt en bezakt is voor een vakantie. Op de wegen waarbij meer stuurmanskunsten zijn vereist dan op de snelweg, doet de band wat we ervan mogen verwachten. Hij houdt goed zijn lijn tijdens lange doordraaiers, is stabiel in snelle bochtenwisselingen en als er onverhoopt gecorrigeerd moet worden in een bocht, staat hij dit toe zonder de berijder het gevoel te geven dat de limiet is bereikt. Zolang de ondergrond stevig is dan gaat het prima, wordt het mul of blubberig dan is het uit met de pret. Het profiel van de band loopt vrij snel vol met blubber en loste dit niet. Aan de andere kant; is een 230 kg zware allroad geschikt om door de blubber te rijden? We hebben tijdens de test twee achterbanden verbruikt, de eerste band raakte lek door een spijker bij een kilometerstand van 8.000 km. Gezien de diepte van het profiel viel er met deze band nog wel 3.000 kilometer te rijden. Met een (dus) geschat kilometrage van zo’n 11.000 km onder een 1000cc allroad, mogen we de levensduur van de TrailAttack2 als in orde beschouwen.

 

Conclusie
We hebben zo’n 12.000 km gereden door 9 verschillende landen op uiteenlopende ondergronden. De TrailAttack2 heeft nergens een steek laten vallen en beviel uitstekend. Zelfs op het soms dramatisch slechte asfalt in Bosnië was de motor goed controleerbaar tijdens de vele uitwijkmanoeuvres en noodstoppen die we daar hebben moeten uitvoeren. Het uiterlijk van de band doet vermoeden dat deze ook geschikt is om offroad te gaan maar veel verder dan grindpaadjes en zandweggetjes komt de gemiddelde allroad niet en daarvoor is de TrailAttack2 goed te gebruiken. Continental biedt met Traction Skin een stukje veiligheid voor de eerste kilometers waarmee de TrailAttack2 zich onderscheid van zijn concurrenten. Voor de doorsnee allroad is de TrailAttack2 meer dan geschikt met goede rijeigenschappen in alle weersomstandigheden en een levensduur die een dikke voldoende krijgt. 

 

Leverbare maten:

Voorband

120/70ZR17 M/C 58W TL

100/90-19 M/C 57H TL

110/80R19 M/C 59V TL

120/70R19 M/C 60V TL

120/70ZR19 M/C 60W TL

90/90-21 M/C 54S TT

90/90-21 M/C 54H TL

90/90-21 M/C 54V TL 

90/90V21 M/C (54V) TL

 

Achterband

120/90-17 M/C 64S TL

130/80-17 M/C 65H TL

130/80R17 M/C 65H TL

140/80R17 M/C 69H TL

140/80R17 M/C 69V TL

150/70R17 M/C 69V TL

160/60R17 M/C  69V TL

170/60R17 M/C 72V TL

170/60ZR17 M/C 72W TL

180/55ZR17 M/C 73W TL

190/55ZR17 M/C 75W TL

140/80 – 18 M/C 70 S

150/70R18 M/C 70V TL

150/70ZR18 M/C 70W TL
 



 Tekst: Marco Hendriks