In de beste Italiaanse motorfabrikanten-traditie rijden we één zeer chaotische en vooral korte testsessie met de Eva Ribelle, Energica’s stoer uitziende naked bike. De Energica Eva Ribelle heeft de modernste elektrische motorfietstechniek van dit moment aan boord, verpakt in een goed uitziend uiterlijk in een momenteel zeer populaire categorie; die van de naked bikes. Een knappe prestatie van het kleine Energica, waar nu nog maar zo’n 60 mensen werken. Dat betekent wel dat de hele perspresentatie niet vergelijkbaar is met bij een groot merk, waarbij komt dat ze bij Energica ook liever gewoon over motorrijden praten dan de technerds willen uithangen. Leuk, maar elektrofans zijn geïnteresseerd in de cijfers en gebruikte technieken, waarover Energica juist het liefst zo weinig mogelijk vertelt. We doen het dus met summiere technische gegevens, wat we wel weten staat onderaan dit artikel, de rest blijft in nevelen gehuld. Eigenwijs leuk daarbij is daarbij dat ze oplaadtijd omrekenen naar kilometers, waardoor er dus “400 kilometer per uur” in de technische specificaties staat vermeld. Aandachtspuntje bij het lezen van onderstaand verslag: onze testmodellen waren uitgerust met de optionele Öhlins vering en OZ velgen, opties die zo’n 4000 euro bovenop de prijs doen.
Gewicht
De Ribelle weegt 270 kilo, In hele korte bochtjes of bij manoeuvreren op de parkeerplaats van het circuit van Valencia, voel je dat gewicht flink, bij oneffenheden of keren op de weg moet je goed scherp zijn want je kunt jezelf geen fouten veroorloven: voorbij het kantelpunt overhellen betekent onherroepelijk omvallen, op kracht houd je het gewicht van de elektrische motorfiets nooit tegen. Ook daarom is de achteruit handig. Eenmaal rijdend is het, zoals altijd, een heel ander verhaal. Je voelt het gewicht wel in korte gaten of scherpe hobbels, maar qua sturen valt dat grotendeels weg. Natuurlijk, in snelle bochten wil de Ribelle sneller naar buiten dan een motorfiets die 100 kilo minder weegt, maar daar is snel aan te wennen, een aanpassing van rijstijl die je ook zou doen bij andere banden of een ander motorblok. Echt, dat extra gewicht is er zeker wel, maar aan dat vaststaande feit kan je makkelijk wennen. Daarbij is de zithouding perfect, vooral omdat door de actieve rechtop-houding het gewicht op een goede plaats recht onder je zit, iets wat bij de sportieve zit van de Ego veel minder natuurlijk aanvoelt.
Power
Overstappend vanaf een 2019-straatversie van de Ego valt op dat de Eva Ribelle, met 215 Nm aan maximum koppel (!), echt extreem veel harder accelereert. Wàt een enorme trekkracht komt er uit deze machine zeg, niet normaal! Waar de Energica Ego Corse op het circuit qua acceleratie nog gelijkwaardig aanvoelde met een goede “gewone” racemotor, is hier de elektrische Ribelle véél sterker dan elke straatmotorfiets. Dat zit hem vooral in de directe beschikbaarheid van alle power: de 200+ Nm aan koppel klapt er vanaf nul volledig in, tot het moment dat je niet meer harder zou willen. Klein punt van irritatie is er dan voor degene die achter een Eva of Ego rijdt: omdat de remmende werking van de elektromotor zo sterk is, knippert het remlicht als je het gas dichtdraait. Die motorrem is overigens instelbaar en dat is fijn, zo kan je kiezen van veel motorrem en dus alles met het gashendel doen, zonder ooit maar te hoeven remmen, tot meer klassiek uitrollen na het dichtdraaien van de aandrijving.
Geluid
Het geluid mis je als bestuurder niet, de gierende fluittoon is voor de berijder best een coole vervanging daarvan. Probleem blijft alleen wel de onhoorbaarheid voor andere verkeersdeelnemers: ze zien ons als motorrijder al niet zo goed, daar komt nu bij dat ze ons ook nog eens niet horen aankomen. Dit vereist nòg meer concentratie en oplettendheid van onze kant, plus extra voorzichtigheid in elke vorm van bewoond gebied. Daar buiten is het gewoon weer volle bak draaien aan het gas, schakelen hoeft immers niet. Dat “gebrek” aan schakelen vond ik op de racemotor heel erg lastig, op straat is het geen probleem, vooral omdat je toch steeds zo hard mogelijk in één streep aan het accelereren bent, tot je niet meer harder durft.
Bijna af
Al met al zijn we danig onder de indruk van de Ribelle, al zien we wel wat minuscule zaken die op dit specifieke exemplaar nog niet helemaal perfect zijn. We vermoeden dan ook dat de twee hier aanwezige exemplaren de enige Ribelle’s ter wereld zijn. De afwerking is, op een nog loszittende “tank”kap en wat kleinere dingen na, van een hoog niveau. Dat kan ook gezegd worden van het uiterlijk: met de Eva Ribelle is er eindelijk een stoer uitziende naked bike te koop, die je zo in een rijtje met de SuperDuke, S1000R, Z1000 of MT-10 zou kunnen zetten. Die je dan ook nog eens bij elke stoplichtprint in zou maken, waarop ze je in de eerste de beste bocht weer voorbij schieten.
Conclusie
Eerste indruk na de korte testrit: dit is eindelijk een elektrische motorfiets waar je wel zin in zou kunnen hebben. Trekt ongelooflijk hard, stuurt goed, is bijna perfect afgewerkt en ziet er prima uit. Energica claimt een actieradius van 400 kilometer in de stad en 180 kilometer op de snelweg, dat begint er al een beetje op te lijken, daar kan je best een hele dag mee zoet zijn. Toch blijft dat opladen een groot nadeel van elektrisch motorrijden: niet omdat je niet ver weg genoeg kan, maar omdat je moet plannen qua opladen, wat het voor motorrijders zo belangrijke gevoel van vrijheid aantast. Je moet dan ook nog steeds wel persé een elektrische motor willen hebben, om serieus over de aanschaf van € 27.990, met onbekende afschrijving na te denken. Maar als dat zo is, dan zou de Energica Eva Ribelle bovenaan het lijstje mogen staan.
Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s: Energica/ Alex Farinelli – Jesus Robledo
Technische gegevens Energica 2020 Eva Ribelle
Type motor | Oliegekoelde permanente magneet synchrone motor |
Maximaal koppel | 215 Nm |
Maximaal vermogen | 145 PK (107 kW) |
Rijwielgedeelte | Stalen buizenframe, gegoten aluminium swingarm |
Voorvering | Marzocchi Ø43 mm, volledig instelbaar |
Remmen voor | Brembo, zwevende Ø330 mm schijven, radiale vierzuiger remklauwen |
Achtervering | Bitubo Mono Shock, instelbare veervoospanning en uitgaande demping |
Remmen achter | Brembo, Ø240 mm schijf, tweezuiger remklauw |
Banden | Pirelli Diablo Rosso III – Voor 120/70 ZR17 / Achter 180/55 ZR17 |
Dashboard | Cobo, 4.3” TFT Colour Display met GPS receiver en Bluetooth |
Riding modes | Vier mappings: Urban, Eco, Rain, Sport |
Remmen | Vier mappings regeneratief remmen: Low, Medium, High, Off |
Zadelhoogte | 790 mm |
Wielbasis | 1465 mm |
Lengte | 2140 mm |
Breedte | 870 mm |
Hoogte | 1152 mm (zonder spiegels) |
Gewicht rijklaar | 270 kilo |
Veiligheid/hulpsystemen | Bosch ABS, traction control (6 standen), cruise control |
Actieradius | Stad: 400 km; gecombineerd 230 km; Extra Urban 180 km |
Maximum snelheid | gelimiteerd op 200 km/u |
Accucapaciteit | 21,5 kWh maximaal, 18,9 kWh nominaal. |
Opladen | Fast Charge DCFC Mode 4: 400 kilometer per uur (6,7 kilometer per minuut) |
Slow Charge Mode 2 of 3: 63,5 kilometer per uur. | |
Kleuren | Rosso Corsa, Stealth Grey |
Prijs | € 27.990,- |
(alle actieradius testen zijn volgens Energica uitgevoerd in realistische omstandigheden op normale, echte wegen)