De Pirelli Diablo Supercorsa SP V3 is een ultrasportieve straatband van de Italiaanse bandenfabrikant. Basis daarvoor is de normale Supercorsa-range aan circuitbanden, maar door de toevoeging “SP” wordt aangeduid dat deze serie motorbanden ook voor de straat is gehomologeerd, als een ‘replica’ van de circuitband. Die homologatie is zo strak mogelijk gevolgd, met zo min mogelijk profiel. Het blijft dus een uiterst sportieve motorband, bedoeld om zo snel als maar mogelijk is onderweg te zijn op de openbare weg. Deze derde versie van de SP wordt, vreemd genoeg, dan wel weer op het circuit gepresenteerd. Officieel is dit omdat we daar risicoloos allemaal in dezelfde richting rijden, maar net zo goed wordt de achtergrond van de Supercorsa Diablo weer even haarscherp neergezet; de SP-toevoeging is er puur om aan de wettelijk eisen te voldoen, verder is dit een volbloed supersportband. Vandaar ook dat hij alleen als 120/60-17 voorband leverbaar is.
Ten opzichte van de vorige versie is de V3 qua gewicht iets lichter geworden en veranderde het profiel ook wat. Dat gewicht is altijd pure winst, want in plaats van uiterst prijzige lichtere wielen, zorgen nu de lichtere banden voor minder onafgeveerd gewicht en dus voor makkelijker sturen. Het vernieuwde profiel heeft iets langere groeven, die ook onder een iets andere hoek staan. Als laatste is er ook een nieuwe compound voor de zijkanten van de SuperCorsa SP achterband, die een andere samenstelling heeft dan het midden ervan. De compounds van de Supercorsa’s zijn echter een zeer ongrijpbare materie, omdat Pirelli tijdens elke raceseizoen veranderingen doorvoert in de samenstelling van haar circuitbanden, waardoor de compoundaanduidingen SC0, SC1 en SC2 feitelijk niks zeggen, omdat de SC0 van vorig jaar de SC1 van dit jaar zou kunnen zijn. Pirelli verklapt niet welke compound het is, maar gezien de aanduiding “supersoft” en de claim dat dit de eerste keer is dat er een racecompound op een straatband wordt gebruikt, zou het de SC0 moeten zijn.
Tijdens een paar sessies op het TT-Circuit in Assen kunnen we de Pirelli Diablo Supercorsa SP V3 testen onder de Ducati Panigale V4, waarvoor deze band ook de OEM montage is, dus waarmee hij in de showroom wordt verkocht in de 200/60-17 maatvoering achter. Die grote maat achterband is 9 mm breder en 16 mm hoger dan de “oude” maat 200/55-17, de overgang naar bredere en hogere banden sijpelt door vanuit de paddock van WorldSBK. Wij rijden de banden “koud” uit de paddock, oppassen dus om in de eerste ronde genoeg temperatuur in de banden te krijgen. Al halverwege de eerste ronde stijgt het vertrouwen snel, maar herinneringen aan al die domme crashes door koude banden houden het tempo verstandig, maar laag. Eenmaal in de tweede ronden nog even oppassen in de verraderlijke Strubben bocht, maar daarna kan het al veel harder gaan op de extreem indrukwekkende Italiaanse V4. De bizarre acceleratie blijft maar doorgaan, totdat (vroeger dan verwacht) het rempunt opduikt en de voorband bij zeer hard remmen toch keurig stabiel blijft. Insturen gaat supermooi en precies, met daarna een enorm strakke lijn de bocht door. Bij het uitkomen van de bochten moet de Pirelli zich vooral bewijzen, al wordt hij daarbij heel flink geholpen door de zeer goede traction control en wheeliecontrol van de Ducati, waarvan de eerste onder het rijden bijgesteld kan worden. De “exit” verloopt dan ook indrukwekkend goed, al is niet aan te wijzen of dat nou de verdienste van de Ducati-elektronica of de Pirelli achterband is. Feit is wel dat ze samen voor een verbluffende acceleratie zorgen. Al na twee rondjes is het duidelijk: dit is gewoon de bekende, uiterst goede Pirelli Supercorsa circuitband, maar vermomd als straatlegaal rubber door wat profiel en een harder middendeel.
Helaas blijkt na de eerste sessie de bandenspanning van de achterband veel te hoog, wat niet alleen voor een wat onzeker gevoel zorgt aan het einde van de sessie, maar daarnaast ook verantwoordelijk is voor een dikke slijtagestreep aan de rechterkant van de SP, precies vanaf de compoundovergang. In linkerbochten blijft de lijn ook bij hard uitaccelereren strak, rechtsaf moet daarom iets meer voorzichtigheid ingecalculeerd worden, waarbij wat bewegen daarbij waarschuwt voor teveel gas erop. Nou is Assen altijd zwaar voor de rechterzijde van banden, maar in dit geval zorgt dat er wel voor dat het al na een paar circuitsessies klaar is met dit exemplaar, te snel voor een band van dit kaliber. Eenmaal terug naar de aangeraden bandenspanning van “koud” 2,1 voor en 1,7 achter, herstelt de band zich wel iets, maar het beste is er toch wel vanaf. Opvallend is nu ook dat met koude banden in de eerste ronde, de achterband meer beweegt door vervorming van de band, wat later weer verdwijnt als de bandenspanning door opwarming hoger wordt.
Conclusie
De Pirelli Diablo Supercorsa SP V3 is nogal een bijzondere band qua inzetgebied. Als straatlegale circuitband komt hij immers het best tot zijn recht bij zéér sportief rijgedrag, wat je eigenlijk juist zou willen bewaren voor het circuit. Eenmaal op dat circuit is de SP net zo goed als de SC-versies, al is er geen keuzemogelijkheid qua compounds, waardoor je juist daar dan weer eerder voor de pure SC-circuitbanden zou willen kiezen. Blijft over dat de Pirelli Diablo Supercorsa SP V3 gemaakt is voor de circuitrijders die op de motor naar het circuit willen komen, daar een dagje de zijkanten oprullen en dan weer op het middenstuk van de band naar huis. Of natuurlijk de sportieve rijders die alleen die uitstraling willen hebben. Dat circuitdeel doet de SP prima als je de bandenspanning flink verlaagt, bij de terugrit op de openbare weg hoop je alleen wel dat het niet heel hard regent en dat er geen snelheidscontrole langs de A28 staat.
Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s: Marion/Wegrace.info, Testmotor.
Leverbare maten Pirelli SuperCorsa SP V3 motorbanden:
Voorband:
120/70 ZR 17 M/C (58W) TL – SP
Achterband:
200/55 ZR 17 M/C (78W) TL – SP
200/60 ZR 17 M/C (80W) TL – SP
190/50 ZR 17 M/C (73W) TL – SP
190/55 ZR 17 M/C (75W) TL – SP
180/55 ZR 17 M/C (73W) TL
180/60 ZR 17 M/C (75W) TL – SP
Prijzen Pirelli Diablo Supercorsa SP V3 motorbanden
Voor onze redactie blijkt het helaas ondoenlijk om de werkelijke verkoopprijzen van een set motorbanden te achterhalen. De officiële consumentenadviesprijs is namelijk extreem hoog, die zal geen enkele consument willen betalen. Het is dan ook volstrekt normaal om een flink kortingspercentage hierop te krijgen. Daar tegenover zijn sommige onlineprijzen weer extreem laag, maar daar komen dan nog weer zaken als verzending, montage en afvoer van de oude banden bij. In de reacties onder dit artikel kunt u het door u betaalde bedrag aangeven.