Skip to main content

Test: Pando Moto Steel Black motorjeans

Pando Moto is een merk dat zichzelf naar eigen zeggen richt op de modebewuste motorrijder. Het merk is in 2011 opgericht in Litouwen. Hier wordt de kleding die zij produceren ook nog steeds gefabriceerd. In een kleine acht jaar tijd is het merk uitgegroeid tot een fabrikant die over de gehele wereld verkooppunten heeft. Dit hebben ze onder andere weten te bereiken door middel van een samenwerking met Harley-Davidson in 2014. Pando Moto gebruikt voor het maken van de kleding verschillende technologiën, waaronder Dyneema vezels en Aramide vezels van Dupont Kevlar. De broek die door ons getest is, de Pando Moto Steel Black, is enkel voorzien van de Dyneema vezels.

test Pando Moto Steel Black motorjeans 4

Techniek
Pando Moto gebruikt verschillende lagen van vezels voor het produceren van de kleding. Een techniek waarbij de Dyneema vezel door de katoenen vezels verweven is, waardoor als het ware meerdere lagen ontstaan. Pando Moto claimt dat het Dyneema materiaal vijftien keer sterker is dan staal, maar ook erg licht is. De Steel Black is voor 55% voorzien van de Dyneema vezel. Hierdoor garandeert Pando Moto glij protectie van minstens 5,5 seconde bij snelheden tot 75 km/h. Hoe het zit met snelheden die hoger liggen dan dat is niet bekend. Hierdoor vallen ze volgens de prEN 17092 standaard in de AA categorie, dit een Europese standaard die motorkleding aan verschillende testen onderwerpt, waaronder slijtvastheid bij een schuifpartij, maar bijvoorbeeld ook de sterkte van de naden en impact protectie. De Steel Black heeft deze versterkte naden. Voor de impact bescherming wordt bij de broek de kniebescherming van Knox geleverd, waar Knox 5 jaar garantie op geeft. Daarnaast is broek uit te breiden met eventuele heup protectie. De Dyneema techniek wordt niet enkel gebruikt op de meest kritische vlakken als zitvlak en bovenbenen, maar is door de gehele broek geweven. Als laatste zijn de pijpen aan de onderzijde op te rollen, waardoor een reflectierand aan de achterzijde zichtbaar wordt.

Model
De Steel Black valt in de ‘classic slim fit’ reeks. Hierdoor valt de broek strakker om de zij en de benen. In de praktijk komt dit er op neer dat de broek niet zo strak zit als een normale slim fit broek, maar toch goed aansluit. Wel zit de broek hoger op de heup dan bij een normale spijkerbroek, hierdoor is het gemakkelijk er een riem door te halen en deze (mocht die optie aanwezig zijn) door lussen in je motorjas te halen. Doordat de broek hoger zit, zorgt dit ervoor dat de jas op zijn plek blijft zitten. De bewegingsvrijheid blijft daardoor gewaarborgd. Door de combinatie van Dyneema vezels en denim vezels ziet de Steel Black er niet uit als een motorbroek. Zelfs de knie protectie van Knox is relatief dun en valt daardoor nauwelijks op. De goede pasvorm en dunheid van gebruikte materialen dragen hier zeker aan bij. De kwaliteit van de gebruikte materialen staat daarnaast op een hoog niveau. Tevens is de broek voorzien van enkele mooie details, zoals het gestikte logo dat net boven de rechterzak uitsteekt. De kleur is over gehele broek egaal aangebracht. Wel is het zaak de broek de eerste paar keer binnenstebuiten en zonder ander wasgoed te wassen, omdat deze behoorlijk afgeeft. Toch blijft de broek mooi qua kleur na een redelijk aantal wasbeurten en pluist deze ook niet.

test Pando Moto Steel Black motorjeans 3

Op de motor
Doordat door de gebruikte materialen de broek niet dikker is dan een normale spijkerbroek, is Steel Black uitermate geschikt voor de warmere dagen. Bij temperaturen onder de 10 graden voelt de broek al snel koud aan. Wanneer de temperaturen eenmaal boven de 15 graden uitkomen is de Steel Black echter uiterst comfortabel op de motor te dragen. Zelfs wanneer de temperatuur boven de 20 graden uitkomt blijft de broek relatief koel aanvoelen en weet bijvoorbeeld ook de hitte van een motorblok goed buiten te houden. Daarnaast is broek stroef genoeg om de motor goed te kunnen klemmen en glijdt deze niet gemakkelijk over het zadel heen. De Knox protectie is te bevestigen door middel van vakken aan de binnenzijde van de pijpen. Per pijp zijn er twee vakken waarin de protectie te plaatsen is, zodoende is het mogelijk om de protectie beter aan te laten sluiten op de knieën. De protectie schuift tijdens het dragen echter iets naar binnen toe, zodat dat buitenzijde van de knie niet optimaal beschermt is.

test Pando Moto Steel Black motorjeans 1

Conclusie
Pando Moto zelf geeft een prijs op van €329,- voor de Steel Black. Hiermee is de broek behoorlijk aan de prijs maar dat de broek onder eerlijke omstandigheden is geproduceerd in Europa rechtvaardigt echter een deel van dat bedrag. Doordat de broek dun is,kan de broek uistekend bij warmere dagen gedragen worden en dat is wel vaak zo wanneer je een motorjeans aantrekt. Jammer is wel dat onbekend is hoe de broek presteert bij een schuiver op hogere snelheden. Duidelijk zichtbaar en voelbaar is wel dat broek is gemaakt van mooie materialen en je zult goed moeten kijken om te zien dat het een motorbroek is. De Steel Black ziet er dan ook uit als gewoon een nette spijkerbroek en is hierdoor prima te dragen naar bijvoorbeeld kantoor of om even de stad in te gaan.

Tekst: Arjan Hordijk – Foto’s: Arjan Hordijk, Jarno van Osch – Shot Up Productions