Skip to main content

Test: Niu U elektrische scooter

Niet alleen voor de drukke steden, maar ook voor de paddock van circuits in heel Europa is een scooter uiterst handig in gebruik. Van en naar de pitbox, wedstrijdleiding, caravan, mooie bocht, racetrailer, motorhome, camper of het toilet, de afstanden zijn best groot en je legt zomaar 10 kilometer op een dag af. Daarbij is een “automaat” extra handig, omdat er regelmatig een aantal spullen (pitboard, benzine, gereedschap, boodschappen) in één hand of zelfs in een karretje worden vervoerd, waardoor het bedienen van een koppeling vaak niet meer lukt. In de afgelopen jaren was vooral de elektrische Yamaha EC-03 hiervoor populair als vervoermiddel, maar deze was wel duur en werd (misschien daardoor) toch niet goed genoeg verkocht, waarop hij uit het assortiment verdween. Na wat zoeken vonden we een qua afmetingen redelijk gelijk uitziende vervanger: de Niu U. Met een aankoopprijs van 1900 euro is de U bromscooter (45 km/u, helm verplicht) flink goedkoper dan de eerdergenoemde Japanse scooter. Overigens is de Nederlandse 45-km-versie gelijk aan de U Pro, wat soms wat verwarrend kan zijn: onze Niu U is dus eigenlijk de “Niu U Pro”, maar wordt in de app ook nog eens “U1 Civic” en op het kenteken U B1 genoemd. 

Niu: organisatie
Tijdens een groots opgezet persevenement in Parijs maken we kennis met een volwassen organisatie achter het merk. Het gaat hier dus niet om zomaar een stel scooters die even in een zeecontainer zijn gepropt, zoals de rommel die we in de afgelopen jaren vaak uit China zagen komen. Niu heeft een officiële importeur met een eigen winkel in Amsterdam en een professioneel dealernetwerk in heel Europa, dat wekt vertrouwen. We bestellen onze U bij de lokale dealer, die veel vaker de andere Niu-modellen verkoopt; de N en de M zijn al aardig populair voor algemeen gebruik, waar onze U meer een specifiek doelgebied heeft.

Modern
Niu is dus weliswaar een Chinese scooterbouwer, maar ze laten geen kans onbenut om bouwkwaliteit, techniek en design naar Westerse maatstaven te claimen. Kijkend naar de Bosch achterwielmotor en de Panasonic accu, is die claim al direct een feit voor de twee belangrijkste componenten. De U is daarnaast echt keurig afgewerkt en ziet er gelikt uit, als enige afwijking van de strakke opbouw lijken de knipperlichten aan de voorkant er op het laatste moment nog even bij verzonnen. We maken ons verder wat zorgen over het mooie, rondom lopende achterlicht, wat qua materiaal en plaatsing vrààgt om transportschade, maar tot die tijd ziet het er juist erg cool uit. Naast het moderne uiterlijk heeft de Niu ook nog eens een flink aantal elektronische snufjes aan boord, zoals LED-verlichting, afstandsbediening, GPS-track & trace, bewegingsalarm, modern dashboard en een prima app met veel realtime informatie over je scooter en online “OTA” updates voor de software van de scooter zelf. 

Test Niu U electric scooter

Opladen
Opladen is een noodzakelijk kwaad bij elektrische voertuigen, maar op de Niu gaat dat praktisch gezien erg makkelijk. Opladen gaat heel eenvoudig, al zit aansluiting voor de oplaadstekker wat onhandig omgedraaid als de accu in de scooter zit. Eenmaal aangesloten is het maar een paar uur wachten voor hij weer helemaal vol is; Niu zelf zegt 6 uur voor een volle accu, maar vanaf 15% duurt het bij ons maar 3 uur, al voorspelt de app zelfs 1,5 uur. Groot nadeel is echter wel dat in het oplaadsnoer van de U een ENORME adapter zit, die zo groot is dat je die nergens in of op de scooter kwijt kunt. Gevolg daarvan is nu dat je het oplaadsnoer niet bij je hebt en dus nooit wat verder op pad zal gaan. Ergens op een terrasjes even bijladen is simpelweg geen optie, tenzij je continu dat snoer met “baksteen” in je tas wil houden. Accu leeg is op de U dus einde verhaal. Ook hierom kunnen we de echte actieradius niet meerder malen testen, zonder snoer moet je immers steeds dichtbij de basis rondjes blijven rijden. Gezien de mate van leegraken van de accu schatten we die actieradius op zo’n 25 kilometer, met veel hard rijden wat eerder, met veel remmen (en daarmee energie regenereren) wat meer.

Accu
De 21 Ah accu komt van Panasonic en ziet er gelikt uit, qua afwerking kan je de makkelijk uitneembare batterij prima vervoeren; hij weegt maar 5 kilo en is schoon en handzaam. Groot nadeel van elke accu is alleen wel dat hij leegloopt als je hem niet gebruikt; door de GPS gaat dit bij de Niu zelfs best snel. Een scooter als deze lijkt ideaal voor de paddock van een circuit, maar ook voor bij een caravan, camper, boot, vakantiewoning of bij werkzaamheden. Punt is dat dit allemaal “tijdelijke” activiteiten zijn, waarbij er vaak langere tijd volgt zonder inzet. Na een paar weken zonder gebruik is de accu dus helemaal leeg, wat niet handig is omdat je niet kunt rijden. Daarnaast is het zeker niet bevorderlijk voor de accu, waarvoor geadviseerd wordt die altijd minimaal 20% gevuld te houden. De oplossing zou een “druppellader” zijn, zoals die ook voor motorfietsaccu’s wordt gebruikt, maar die heeft Niu niet voor deze accu, ook de originele lader is niet als zodanig in te zetten. Die accu en dat onhandige snoer kan je ook wel mee naar huis nemen en daar vooraf opladen, maar echt handig is het nèt niet.

Niu mobility U series app 2

Rijden
De Niu U is erg klein en je zit maar 70 centimeter boven de grond. Ideaal omdat hij zo dwars achterin een busje past en met een gewicht van 60 kilo daar goed door één persoon in- en uitgetild kan worden. Maar, als lange, Hollandse kerel zit je er toch wel een beetje op alsof je hem van een kind hebt afgepakt. De zithouding is wel in orde, met voldoende ruimte op het eenpersoonszadel (tweede plek is optioneel) en redelijk ruime treeplanken. De werking van de startknop is onbegrijpelijk, we gebruiken de afstandsbediening dus overal voor. Aanzetten zorgt voor een futuristische bliep, waarna de zijstandaard ingeklapt moet worden, plus nog een groene knop op het stuur ingedrukt om te kunnen rijden. Er kan gekozen worden tussen twee standen: 1 rijdt mooi soepel maar niet harder dan 20 km/u, 2 is wat te agressief bij kort manoeuvreren maar verhoogt de topsnelheid naar 42km/u. Eigenlijk zou een combinatie hiervan ideaal zijn, waarbij het nòg handiger zou zijn als de keuze onthouden wordt als je de scooter uitzet, nu moeten we steeds weer naar 2 schakelen. Daarin gaan de eerste meters met de 24 Nm aan koppel best snel, maar van pakweg 20 naar 40 wat minder rap, waardoor je ondanks de 800 Watt motor nog wel eens opgejaagd wordt door auto’s. Eenmaal op 45 vinden die het meestal wel best, maar eigenlijk zou je nog net 55 willen rijden, om normaal mee te kunnen in het verkeer. Op vage Chinese forums zijn wel opvoersets te koop, maar een hogere elektronicaopleiding komt dan wel echt van pas. Een simpele software ingreep is nog toekomstmuziek.

Wegligging
Die 45 kilometer per uur is echter al best hard op zo’n klein ding. Als je dan fluisterstil (met helm op) voorbij komt kijkt bijna iedereen verbaasd naar je, meestal positief verrast. Keerzijde is dat je ècht goed moet oppassen dat andere weggebruikers je zien, horen doen ze je immers niet. Voor in het stadsverkeer kan de U echt wel meekomen, maar liefst wel in een drukke stad dan. Vanuit een busje, boot of camper schiet je razendsnel de drukte door. Dan hoop je wel op een beetje lekker asfalt, want de matige vering en de kleine wieltjes met smalle, CST-bandjes (ook bekend van Maxxis) zijn niet enorm berekend op moeilijke of natte ondergrond. Het kan allemaal echt wel, maar meer als korte uitdaging dan als dagelijkse route. Op die route moet je namelijk ook op de weg rijden, met een helm op, terwijl de U vaak maar 42 km/u haalt. Dat maakt het niet heel erg leuk in het dagelijkse verkeer. De U verzorgt prima dat je jezelf niet de blaren onder je voeten loopt, maar ècht scooterrijden is meer voor de eerder genoemde grotere N en M-modellen.

Update: We hebben een passagierszadel gemonteerd. Kost met 100 euro (inclusief voetsteunenen bevestigingsbeugel) wel erg veel geld, maar is wel een handige toevoeging. Kwaliteit van het zadel is niet extreem hoog, maar de voetsteunen zijn van bijna gietijzer gemaakt.

Conclusie
Deze elektrische Niu U scooter is ideaal als paddockscooter, campingscooter of op welk groot terrein dan ook, maar kan ook als slimme stadsscooter vanuit een busje, camper, caravan of boot opereren. Op die manier gezien heeft de Niu alleen maar voordelen. Wel zou er wat gevonden mogen worden op de snel ontladende accu bij niet-frequent gebruik en die idioot grote “baksteen” in het oplaadsnoer, zodat je die mee kan nemen en dus nooit bang hoeft te zijn om ècht stil te komen staan. Een high-tech bedrijf als Niu moet dat kunnen oplossen. Afgezien daarvan is de Niu U klein, handzaam en snel en lijkt de prima afwerking en het goede saleskanaal voor langdurige inzet borg te staan. Tel daarbij het strakke uiterlijk en de Niu kwalificeert zich makkelijk als ons slimste vervoersmiddel. 

Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s: Testmotor

Technische gegevens Niu U elektrische scooter (2018) 

Lengte   1685 mm
Hoogte (incl. spiegels) 1020 mm
Breedte 700 mm
Wielbasis  1150 mm
Max. snelheid 42 km/u (afgelezen)
Rijlaar gewicht  60 kg
Accu Panasonic
Accubehuizing Geanodiseerde aluminiumlegering
Oplaadtijd 6 uur
Laadmethode Direct laden / Batterij laden
Capaciteit 21Ah
Spanning 48V
Accu gewicht 5,2kg
Actieradius 35km (opgegeven)
Afmeting Lader 146 x 84 x 42,5 mm
Afmeting Batterij 170 x 90 x 300 mm
Motorfabrikant Bosch / NIU
Controller FOC – veldgeoriënteerde vectorcontrole
Motorvermogen 24 Nm
Remsysteem Schijfremmen voor en achter
Maximaal gewicht 147 kg
Schokdempers Oliegevulde schokdempers
Verlichting LED, met dagrijverlichting
Kleuren Wit, rood, zwart en lichtblauw
Prijs € 1.899