Skip to main content

Test: XLMoto Slipstream Course budget rugzak

De Slipstream motorrugzak van XL Moto huismerk “Course” is een budgetrugtas die volgens de beschrijving een alleskunner is. Hij lijkt als het gaat om het uiterlijk verdacht veel op een tas van een Italiaans merk die in verschillende webshops €150,- kost. De Course Slipstream is voor letterlijk tien keer minder te koop, de officiële prijs is €14,99 maar bijna altijd is er een aanbieding voor een bizarre € 9,99. Bij Testmotor.nl hebben we een jaar met deze rugzak gereden (ook in de winter), waarbij de vraag was of goedkoop in dit geval ook duurkoop is. In dat jaar veranderde de merknaam ook van Course naar gewoon XLMoto, de online motorwinkel die de rugzak verkoopt.

Allereerst het design, dit is duidelijk geïnspireerd op de Dainese D-Mach en de Ogio Mach 1 t/m 5. De Slipstream is voorzien van een zogenoemde hardshell. Dit houdt in dat de achterzijde van de rugzak voorzien is van harder materiaal en in een bolling staat. Volgens XL Moto is dit om de aerodynamica te verbeteren. Daarnaast is de tas voorzien van een reflecterend logo aan de achterzijde en aan de zijkant tweemaal door middel van de naam Course in reflecterende letters. De schouderbanden zijn voorzien van iets dikkere stof en verstelbaar om het draagcomfort te verbeteren, waarbij deze in de aanhechtingshoeken zijn voorzien van een extra stukje stof voor de stevigheid. Op de grote ‘flap’ om de rugtas te openen komt nogmaals het logo van het merk Course terug. Aan het design is verder niks bijzonders, ook al is er ook nog een blauwe versie verkrijgbaar.

Course slipstream rugtas 2

De Course Slipstream is te openen door middel van twee ritsen, waardoor er direct toegang tot het grote vak verkregen wordt. Beide ritsen kunnen volledig van boven naar beneden geopend worden, waardoor de eerder genoemde ‘flap’ naar buiten gevouwen kan worden. Onderin is deze flap verstevigd door in de hoeken extra stof te gebruiken. Naast het (kleine!) laptopvak dat beschikbaar is, bevestigd aan de klep van de rugtas, zijn er twee kleine vakken gemaakt. In één van deze vakjes past heel handig precies een paspoort. Verder is het een groot vak en biedt dit verrassend veel ruimte. Doordat er echter niet meer vakken zijn aangebracht, zijn spullen niet goed te ordenen.
Om te voorkomen dat de Slipstream gaat flapperen in de wind, is deze door middel van twee verstelbare gespsluitingen aan het lichaam aan te passen. De eerste gespsluiting loopt over de borst en de tweede over het middel/de heup. Na het verstellen is het mogelijk het stuk band wat dan te veel lengte heeft, op de plaats te houden door middel van een elastiekband. Deze elastiekband zit echter niet vast, wat er al snel in resulteert dat deze naar de gesp toeschuift, waardoor er alsnog een flapperende band overblijft. Dit is op te lossen door het stuk band om de gespsluiting te wikkelen, maar erg prettig is dit niet. De banden die om de heupen gaan, hebben daarnaast geen verbredingen om de aanhechtingspunten en op de plek waar deze op de heup rusten. Hierdoor wordt de druk verdeeld over een te klein oppervlak, wat op de langere ritten oncomfortabel wordt.

Daarnaast claimt Course?XL Moto dat de rugzak waterbestendig is. Om dit te bereiken zijn er rondom de rits rubberen randen aangebracht, die de rits afsluiten. Tevens is de Course Slipstream op sommige punten, zoals aan de bovenzijde, dubbel gestikt. Deze zaken hebben duidelijk het gewenste effect. De binnenzijde van de rugzak, inclusief laptopvak blijven ook bij flinke stortbuien volledig droog. Enkel de bodem van de tas werd vochtig bij oneigenlijk gebruik. Tijdens het wintersporten is de tas namelijk ook gebruikt en is deze regelmatig in een laag sneeuw rechtop gezet, waardoor de onderzijde die in een punt loopt volledig onder de sneeuw stond. De tas werd hierdoor niet echt nat van binnen, enkel een beetje vochtig. Daarnaast bood de hardshell voldoende ondersteuning bij meermaals hard op de rug gevallen te zijn. Na deze valpartijen bleef de vorm echter volledig intakt. Wel is na een flinke buiteling een van de gespbanden gescheurd op de naad. Dit mogen we de rugzak echter niet kwalijk nemen, daar deze niet bedoeld is om mee te snowboarden. Qua draagcomfort is de Slipstream ook op hogere snelheden meer dan voldoende en blijft deze goed op positie zitten, de gespbanden bieden dan ook voldoende weerstand om slap hangen te voorkomen.

Course slipstream rugtas 1

Conclusie
Voor een zeer gering bedrag zet XL Moto met de Slipstream een degelijke rugzak op de markt, die alles doet wat er van verwacht wordt. In weer en wind presteert de Slipstream juist boven verwachtingen, door niet enkel waterbestendig, maar volledig waterproof te zijn. Dat de Course daarnaast ook de pekel van de winter doorstaat -zonder te verkleuren- is ook positief. Voor €14,99 (of zelfs: € 9,99) zet XL Moto dus een prima tas in de aanbieding, die voor de woon-werk rijder -zonder de luxe van koffers aan de motor- eigenlijk niet te missen is. Ook voor een weekendje weg biedt de Slipstream voldoende ruimte en is deze voldoende stevig om ook zwaardere belading aan te kunnen. Dat de rugzak qua draagcomfort iets laat liggen op de langere afstand door de heupbanden is gezien de prijs te verwaarlozen.

Tekst en foto’s: Arjan Hordijk